Samuti toome teieni intervjuu Saskia Alusalu endaga. Sellest, milline on tema suhe moega ning kuidas sujus tema jaoks eelnimetatud fotosessioon, saategi lugeda altpoolt.
Saskia, räägi, kui suure osa sinu elust moodustab mood – mida üldse tähendab mood inimese jaoks, kes enamuse ajast veedab spordirõivais?
Minu jaoks on ikkagi väga oluline riiete mugavus. Spordirõivaste juures veelgi enam. Loomulikult meeldivad mulle ägedad asjad, need annavad ka trennile särtsu juurde. Ent kui küsimus on selles, kas minu jaoks on oluline nii-öelda viimaste moeröögatustega kaasas käia, siis seda kindlasti mitte.
Mulle meeldis kuulda, et Sulle läheb korda moemaailma jätkusuutlikkus. Räägi sellest natuke lähemalt – miks see Sulle südamelähedane on?
Hetkel ei ole meil planeeti B ehk peaksime hoolitsema selle ainsa eest, kus me praegu elada saame. Kui minust endast rääkida, siis olen tänaseks inimene, kes eelistab kahte väga hea kvaliteediga toodet – mille eest inimesed saavad ka väärilist tasu –, mitte kahtekümmet keskmise või halva kvaliteediga asja.
Lähme nüüd H&M Conscious Exclusive tänavukevadise kollektsiooni juurde. Kuidas Sa end selles tundsid?
Mõnusad materjalid ja mugavad riided.
Kas Sul kujunes pildistamise ajal välja ka eriline lemmik?
Orgaanilisest linasest ja Tencelist pükskostüüm oli väga praktiline ja mugav!
Mida Sa kannad siis, kui Sa ei pea spordi tegemisele mõtlema – oma nii-öelda vabal päeval?
Kuna mulle meeldib väga looduses viibida, siis ka enamuse oma vabast ajast veedan suhteliselt sportlikes riietes. Loomulikult on vahel tore ka naiselikumaid riideid kanda.
Nüüd paar kiirküsimust ka:
Parim nõuanne, mis Sulle eales antud on?
Ole sina ise!
Sinu kolm soovi kuldkalakesele?
Ühest piisab! Paluksin võlukepikest, mis täidab kõik minu soovid.
Hetke kõige tüütum slängisõna?
Mõned inetud venekeelsed laensõnad, mille tegelikku tähendust enamik ei tea.
Sinu lemmikmuuseum?
Peeter I majamuuseum.
Ütle enda kohta üks fun fact.
Ma ei tea, kas see just fun fact on, aga ma armastan ehedust ja see on jäänud nii-nii harvaks, et ongi tragikoomiline.
H&Mi tänavuses Conscious Exclusive kollektsioonis, mis hõlmab nii uhkeid õhtukleite kui ka õhulisi kleite päeval kandmiseks, esitletakse uusi jätkusuutlikke materjale, näiteks ringlusse võetud tekstiilidest toodetud looduslikku materjali CIRCULOSE® ja kõrge kvaliteediga taaskasutuspolüestrit RENUTM. Samuti kasutati esemete loomisel eelmiste kollektsioonide kangaülejääke.
Conscious Exclusive kollektsioon saabub 26. märtsil müügile ainult H&Mi e-poodi.
Olgu lisatud, et Saskia meigi ja soengu eest vastutas Birgit Kahn, fotodel nähtav mööbel on pärit Treimanni Mööblisalongist.
Moeseeria koondab kümme täiskomplekti Eesti disaineritelt, mille on oma nägemuse järgi kokku seadnud stilist Hannes Rüütel. Iga Mari Makarovi poolt 35mm filmile jäädvustatud kaader jutustab loo koostööst, ajatusest ja kohaliku moe hingusest — sellest, kuidas minevik ja olevik põimuvad hetkeks, mis jääb.
Fotoseeria loomisse panustasid modellina Ave Rohtla, meigikunstnikuna Gerda Miller, assisteeris Tuuliki Rohtla.
Vaata valminud seeriat galeriist!
Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.
Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest.
Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.
Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?
Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.
Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?
Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.
Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?
Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.
Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?
Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.
Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?
Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.
Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?
Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.
Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?
Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.
Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?
Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.
Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?
Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!
Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.