Foto: Portail.ee

VAATA, mida näidati eile toimunud Disainiöö rõivaetendusel DOM

Eile, 20. septembril toimus Krulli Kvartalis XVIII Disainiöö raames moevaatemäng DOM – DISAIN ON MOES. Etendusel, mis tutvustas kohalike väärt disainbrändide lugu, astusid lavale filosoofiline disainer Liisa Kanemägi, pereettevõttele Maidiga kuuluv triiksärkide kaubamärk Ewald, jätkusuutlik rõivabränd Illimor ja värviteraapilist kudumikunsti pakkuv Woolish.

Tänavusel DOM etendusel toodi lavale Eesti rõivadisainerite lugu kontseptuaalse etenduse vormis, millega kutsuti publik kaasa teekonnale nii brändide olemusse kui sügavamasse mõtisklusse rõivatööstuse ning enda ja kantavate rõivaste suhestumisest.

“Vaid loetud sekundite jooksul mööda poodiumit liikuvate modellide puhul pole lihtne hoomata sisuka brändi olemust. Just selle olemuse tundmine aitab teha meil kõigil lõpuks arukamaid otsuseid. Eks paljud rõivad kaubanduses on ju ilusad ning valiku tegemine visuaalselt on paras võidujooks – kes suudab meile rohkem meeldida, seda ilmselt ka rohkem ostetakse. Kuid üha olulisem on see taust, mis paraku aga üldsusesse ei jõua. Kus ja kuidas need riided tegelikult valmistatakse, kuidas need meie keha ja meie elufilosoofiaga suhestuvad? Mis meie elustiiliga tegelikult sobitub? Mis on need rõivad, millest me ei tüdi, mis on kvaliteetsed ja väärt pärandamist?,“ kirjeldas etendust DOMi loovjuht Piret Mägi.

Oma loominguga vaatajat intrigeerinud Liisa Kanemägi kutsus publiku kaasa mõtlema selle üle, millist rolli mängivad materiaalsed esemed meie väärtusruumis ning kuidas neid koos meiega teel hoida, et nende kasutusiga pikendada. Tema kudumid ei pretendeeri antud küsimuses valmislahendusele, vaid ärgitavad mõtlema mõistete “valmis”, “katki”, “räpane” ja “ideaalne” üle. Selleks kasutas autor abivahendina higi, silmuste hargnemist ja vees lahustuvaid materjale, et muuta mööduv aeg ja kaduvus rõiva osaks. “Kui higi saab disainiprotsessis osaleda, võtab elu dünaamika juhtpositsiooni ja inimese materjal saab osaks rõiva materjalist,” täiendas disainer.

Etendusel astus üles ka Tallinnas jõudsalt oma tootmist arendavale pereettevõttele Maidiga kuuluv triiksärkidele fokusseerunud kaubamärk Ewald. “Saime võimaluse läbi etenduse pakkuda vaatajatele ülevaadet sellest, kuidas ideest minu peas sünnib toode ja millistest etappidest disaini- ja tootmisprotsess koosneb. Triiksärk on pealtnäha lihtne, kuid seest keeruline toode ning etendusega andsime võimaluse inimestel vaadata meie toote sisse,” lisas Kati Raap, Ewaldi disainer. “Me püüdsime show’s välja tuua Ewaldi erilisuse, mis väljendub tegelikult võimekuses toota väga suurt suurusnumbrite skaalat ning olla selles väga paindlik.”

Disainbränd iLLIMOR otsib rõivatööstuses innovatsiooni ning võimalusi reeglitest välja murda. Lavale voogas vabaduse tunnetus, mida pakuvad avara lõikega riided, ja tööstuse süsteeme eirav strateegia. “Kollektsioon on paljuski inspireeritud julgetest ja vabadest inimestest, kelle positiivne energia on nakkav ja mõjutab neid ümbritsevat keskkonda. Ma olen alati tahtnud luua rõivaid inimestele, kes suudavad ja tahavad anda riietele täiesti uue ja omapärase energialaengu. Minu arvates peab hea disain looma sellise mõnusa sümbioosi kandjaga, mis suudavad teineteist täiendada. Kui ma oma brändiga olen seda saavutanud, on see minu jaoks täielik jackpot! See on ka üks põhjus, miks ma panen väga palju rõhku kandmismugavusele ja naturaalsetele materjalidele,” kommenteeris iLLIMOR ning idufirma KIUD asutaja ja disainer Liis Tiisvelt.

Viimasena kandsid 30 ägedat inimest lavale kudumibrändi Woolish kujunemisloo läbi mitme generatsiooni.“Tõime endaga kaasa algusaegadest palavalt armastatud kudumid ning muidugi oli esindatud ka kõik uus ja põnev. Woolishi juured ja kogemused ulatuvad nelja põlvkonna tagusesse aega ning etenduses tõime retroperspektiivina selle ka vaatajate ette. Woolish lõpetas DOM etenduse värviliselt, meeleolukalt ning suurelt unistades, et varsti näeb meie kudumeid ka suurlinnade tänavatel jalutamas,” lisas Woolishi loovjuht Marie-Helene Jäger.

Vaata fotosid toimunud üritusest galeriis!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Evelin Virnas

FOTOD: HANNES RÜÜTEL esitles Oiu sadamas ehtekollektsiooni

“Mõned kohad hiilivad hinge nii vaikselt, et sa ei pane tähelegi, kuidas nad sinusse jäävad. Oiu on üks neist.” Sestap esitleski moemärk HANNES RÜÜTEL oma esimest ehtekollektsiooni just Oiul – paigas, mis on brändi asutaja ja disaineri Hannes Rüüteli soojade ja nostalgiliste mälestuste pidepunkt.

Uue kollektsiooni keskmes on paljudele juba tuttavaks saanud kitseke – nõukaaegne kumjas mänguasi, millega disainer ning tema õed-vennad ja tädilapsed alatasa Oiul vanavanemate juures mängisid. Rännaku lapsepõlvemaastikele tegi aga veelgi erilisemaks asjaolu, et HANNES RÜÜTEL astus oma esimese sammu ehtekunsti maailma. 

“Erilise tähendusega ehted sündisid tihedas koostöös 3D-disainer Otto Antsoniga, kes aitas sellesama kitsekese kuju meisterlikult ellu äratada,” selgitab Hannes. Tulemusliku tööprotsessi käigus viimistleti kitsekese figuur just selliseks, et selle suurus ja raskus oleksid kõrvas ideaalsed. Armsaks aktsendiks on ehetele graveeritud sõna “OIU”, mis asub kõrvarõngaste ja kaelaripatsi tagaküljel, olles kui vaikne sosin lapsepõlvest. “Hõbedast kõrvarõngad ja ripatsiga kaelakeed on saadaval nii mati kui ka läikiva viimistlusega, samuti ka kullatud versioonidena. Seda ikka selleks, et nostalgilist kitsekest oleks võimalik uutele rännakutele viia nii kulla- kui hõbedaaustajatel,” lisab disainer.

Foto: Portail.ee

Ehtekollektsiooni lansseerimine toimus möödunud kolmapäeval Võrtsjärve ääres, looduskaunis Oiu sadamas. Nagu ka HANNES RÜÜTELi loomingus, saavad ka seal  kokku lihtsus ja unikaalsus, kodune nostalgia ja nauditav kaasaegsus. Sealne restoran ja iglupark teevad Oiust mõnusa sihtkoha nii sündmuste korraldamiseks kui ka kosutavateks puhkepäevadeks.

Vaata fotosid toimunud üritusest galeriis!

Ehtekollektsioon on juba saadaval HANNES RÜÜTELi esinduspoes aadressil Telliskivi Loomelinnakus, aadressil Telliskivi 60A/3 ning veebipoes www.hannesruutel.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Andres Raudjalg

Kaubamajal valmis Lilli Jahiloga eriline kollektsioon


Kaubamaja 65. juubeli puhul valmis koostöös tunnustatud moedisaineri Lilli Jahiloga eksklusiivne minikollektsioon, mida esitleti Kaubamaja Naistemaailmas toimunud moeetendusel.

Kaubamaja ja moemaja Lilli Jahilo koostöö ei ole juhuslik. 2025. aastal tähistavad mõlemad olulist verstaposti: Kaubamaja saab 65-aastaseks ning Lilli Jahilo moebränd tähistab oma 15. tegevusaastat. Just neid kahte juubelit ühendades sündiski värske ja mänguline kollektsioon, mis toob Lilli Jahilo kauni mustrikunsti argiriietesse.

Kaubamaja turundusdirektori Britta Ratase sõnul on Kaubamaja läbi ajaloo olnud Eesti disaini toetaja ning tundus igati loomulik leida juubeliaastale väärikad koostööpartnerid just moedisaini valdkonnast. „Lilli Jahilo on disainer, kellega Kaubamajal on igati au ja rõõm koostööd teha, ning on eriti sümboolne, et mõlemad tähistame sel aastal ka juubelit. Selleks puhuks kokku saanud minikollektsioon esindab nii tänavamoelikku nooruslikku uljust kui ka ajaga kogutud julgust kanda asju täpselt nii, nagu igale inimesele endale sobib. Eriliseks juubelidetailiks ja sümboliks selles kollektsioonis on Kaubamaja oranž joon, mille leiab delikaatselt toodetelt. Nii on alati teada, et see oli ikooniliselt Kaubamaja juubelile pühendatud,“ rääkis Ratas.

Uus kollektsioon koosneb avaratest T-särkidest, pehmetest oversized pusadest ning esmakordselt ka beebibodidest. Kollektsioonis kasutatakse Lilli Jahilo „Art Collectionist“ tuntud graafilist käekirja – naivistliku joonega, kuid tugeva pintslitõmbega mustrid kohtuvad ajatu lõike ja monokroomse värvipaletiga. Must, valge ja hall saavad lisaks särtsu koketeerivast roosast. Tähistamaks Kaubamaja värskelt uuendatud Lastemaailma Tallinnas, valmisid beebibodid samade illustratsioonidega.

„Soovisin selleks eriliseks juubeliaastaks luua midagi nooruslikku ja kepsakat ning orgaanilisest puuvillast T-särkide ja pusade idee on mul õhus olnud juba mõnda aega. Kollektsiooni keskseks elemendiks on minu akvarelltehnikas loodud pintslitõmbed, mis esimest korda vormusid kangamustritesse juba kaheksa aastat tagasi. Ka tookord lansseerisime selle „Art Collectioni“ kollektsiooni Kaubamajas ja sel aastal saab ideearendus jätku kantavamate toodete näol. Tunnetan, et praegune aeg soosib mugavust ja pretensioonitust, mida need tänavamoe klassikud just pakuvad. Pintslitõmmetest on loodud täiesti uued motiivid, mis oma optimismi ja armastust täis tunnetusega loovad viiteid loodusele ning meie kõigi ainsale kodule, planeedile Maa,“ tutvustas moelooja Lilli Jahilo uue kollektsiooni tausta.

Minikollektsiooni loomist ja valmimist tähistati inspireeriva õhtuga Kaubamaja Naistemaailmas, kus moesõpradel oli võimalus esmakordselt laval näha mõlema brändi juubeliteks loodud pusasid, T-särke ja beebibodisid. Disainer Lilli Jahilo jagas publikuga mõtteid oma loometee, kollektsiooni sünni ja koostöö tähenduse kohta. Johanna Eenma loodud moetenduse stilistika tõi lavale komplektid, mis ühendasid elegantselt värske juubeliloomingu ning kevadsuvised kollektsioonid.

Vaata fotosid toimunud üritusest galeriis!

Kaubamaja ja Lilli Jahilo minikollektsioon on müügil Tallinna ja Tartu Kaubamaja Naistemaailmas ning Kaubamaja e-poes kaubamaja.ee.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid