Foto: Silver Mikiver

VIRUxEKA Young Design Export Program eksporditoetuse pälvis Liis Kalda

Liis Kalda peakatted moemärgi Alma fotoseerias.

2020. aastal alguse saanud Viru Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia vaheline koostööprojekt VIRUxEKA Young Design Export Program, mille eesmärk on pakkuda ekspordituge noortele Eesti tulevikudisaineritele, kuulutas eile 11 programmi läbinud tudengi seast välja 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitja.  

EKAs südameasjaks võetud teemale ehk eesti disaini piiriülesele edule soovis tulla kaasamõtlejaks just suure kogemusega Viru Keskus, sest nägi samas teemas olulist võimalust tiigrihüppeks. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainiskeene arengule kaasa aidata. ​Kristel Sooaru kommenteerib: ​„Viru Keskus kui armastatuim moekeskus seisab jätkuvalt Eesti moedisaini jätkusuutlikkuse ja ekspordivõimekuse kasvatamise eest ning soovime head eesti disaini esitleda laiemale publikule. Seetõttu oli asjade loomulik käik teha koostööd EKA disainiteaduskonnaga tudengitele rahvusvahelist kogemust ja teadmisi toova õppekava toetamiseks. Ning nüüd on heameel näha protsessi tulemust – säravamad ja tugevama ekspordipotentsiaaliga brändid võtavad koha sisse 18.-21. veebruaril ka Viru Keskuse aatriumis“. 

Disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemuseg​a ärimentor ​Sissi Silván​, kes varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia brändide rahvusvahelistumisele. Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislehtorite nagu ​byPias​ brändi asutaja ja omaniku ning Soome Aasta Ettevõtja 2020 ​Pia Erlundi​, ​Hálo From North kaubamärgi asutaja ​Marta Valtovirta​, Soome Tekstiili- ja Moeassotsiatsiooni esinaise ​Anne Ruokamo jpt loenguid.​ ​Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Kopenhaagenist, kus kohtuti sealse legendaarse aksessuaaribrändi Decadent Copenhagen​ ́i asutajatega ning vaadati sisse Fääri saartelt opereeriva kudumibrändi Gudrun&Gudrun ​tegemistesse. 

Disainibrändide pitching’u žüriis osalesid Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru​, Soome äriinglite assotsiatsiooni FIBAN liige ja investor ​Ira Stening​, Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht ​Fredrika Erlandsson ning Taani Elustiili ja Disainiklastri ringmajanduse ekspert ​Gabriella Constantinou​. Pitching’u tulemusena tõsteti esile nelja disainerit, Liis Kalda, Liis Kippar brändiga BANKET, Kirke Talu ​ja​ Anna Viik ​projektiga P​attern Lab, kes saavad​ VIRU Keskuse pinnale oma pop-up ala. Disainerid tutvustavad oma brände koos keskuse aatriumis samaaegselt toimuva EKA eksperimenaalvormide näitusega. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Liis Kalda (@liiskalda)

 Viru Keskuse poolt välja antava eksporditoetuse 1000€ võitis sel aastal Liis Kalda, kes tegeleb peakatete vormimisega. Kübarakunstniku mängulised siluetid, mis on inspireeritud arhitektuuris nähtud ornamentidest muudab eriliseks tema oskus lisaks uuele materjalile leida leidlikult üles tõelisi näguripäevi näinud teise ringi peakatted ja voolida neist välja justkui uhiuued kübarad. ​Teadmised materjalist ja oskus kvaliteet üles leida, lubavad neid pre-loved esemeid autoril korduvalt ja korduvalt (miks mitte terve eluea) ümber vormida, tehes ka klientidest seeläbi palju jätkusuutlikuma maailmavaatega ja teadlikumad tarbijad. Liis Kalda kommenteeris oma kogemust järgmiselt: “Programmi käigus sai palju selgemaks kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas neid tööriistu, mis meile jagati, lõpuks ka oma brändi laienemise tarbeks ka ellu viia. Ja seda mitte ainult Eestis vaid mitmetel välisturgudel.”

Nii võitja kui teiste esiletõstetud disainerite loominguga saab tutvust teha 18.-21. veebruaril Viru Keskuse aatriumis.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Mia Tohver.

Eesti moekunstnike uus põlvkond toob lavale „Finiśage“

Augusti lõpp toob Eesti moearmastajate ette visuaalse ja vaimse maiuspala. 25. augustil jõuab Sakala 3 Teatrimaja lavale viie Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna lõpetaja moeetendus “Finiśage” – ambitsioonikas ja kontseptuaalselt terviklik moesündmus, mis ühendab süvitsi mineva uurimistöö, oskusliku käsitööd ausse toova teostuse ning kõrgetasemelise lavastuse. 

Finiśage” sündis vajadusest tekitada Eesti moemaastikule platvorm, kus autorimoe ideed ja teostus saavad mööndusteta avalduda. Kui ERKI Moeshow annab ruumi tudengite katsetustele ja Tallinna moenädal keskendub pigem kommertsbrändide turunduslikele eesmärkidele, siis kontseptuaalselt süvitsi minevaid lavastuslikke esitlusi näeb Eestis vähe.

Seda tühimikku asuvad oma hübriidetendusega täitma viis värskelt diplomeeritud moekunstnikku – Ron Verlin, Maria Roosiaas, Jaagup Kaiv, Kristiina Tali ja Hanna Tiina Pekk. Lavale jõuavad kunstilise väärtusega seisukohavõtud – teosed, mis kõnetavad nii oma ideede kui vormiga. Näeme, kuidas rõivas kannab nii mälu, mässu, palvet kui ka piinavalt ausaid küsimusi inimkogemuse kohta. Kunstnikud aitab lavale peaprodutsent Marie Soosaar.

Etenduse pealkirja omanäoline kirjapilt on tuletatud sõnadest finale, finiš ja finissage. Finale on moeetenduse lõppvaatus, mille käigus saab veel viimast korda tähistada ja tunnustada esitletud töid. Sel hetkel toimub justkui kollektsiooni uuestisünd, kus tehtud töö moodustab lõpuks ühtse terviku ning kollektsiooniloome pikk maratonidistants taandub kiirele sprindile. Võidujooksu finišijoonel pärjatakse tublimad medalitega, kuid selle joone ületamine on enamat kui autasu. Finišijoone ületamine on treeningu, visaduse ja rohkete väljakutsete kulminatsioon.

„Roni, Maria, Jaagupi, Kristiina ja Hanna power´is on tunda kuulsa Antwerp Six’i hõngu! Võrdlus kuulsate belglastega pole tehtud kergekäeliselt – grupi olulisus seisnes nende kompromissitus kontseptuaalses keeles ja kollektiivses vaimus, mis viis Belgia moe rahvusvahelisele tasemele. Ka meie kõnealune viisik on hämmastavalt ühtse vereringega ning töötab läbimõeldud narratiividega luues järjepanu kinematograafilisi esitlusi. „Finiśage“ on formaat, mida ootan kannatamatult,“ lausus Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna juhataja Piret Puppart.

„Finiśage“ tiim – Hanna Tiina Pekk, Kristiina Tali, Maria Roosiaas, Jaagup Kaiv ja Ron Verlin. Foto: Mia Tohver.

Pupparti vaimustust jagab moeekspert ja EKA lektor Ester Kannelmäe. „Viisik tõestab, et noore Eesti moekunsti tase astub ühte sammu maailma nimekate moeülikoolide lõpetajate omaga. Nende looming on viimistletud ja teadlik. Eestis on sõpruskonnad varemgi moepilti kujundanud – eriti 90ndatel ja 2000ndate alguses – oli viimane aeg, et taoline ühtse visiooniga kooslus uuesti esile kerkiks. “Finiśage” on nende professionaalse teekonna esimene avalik samm ja  publikul on võimalus olla selle märkimisväärse hetke tunnistajaks,” innustab Kannelmäe.

Etenduse lavastus sünnib koostöös Ene-Liis Semperiga – kunstnikuga, kelle eksperimenteeriv, kompromissitu ja tähenduslikult mitmekihiline looming ning lavatööd on mõjutanud teatripilti kogu Euroopas. Semperi käekirja kaasamine loob moeetenduse, mis on ühtlasi ka dramaturgiline ja ruumikunstiline kogemus.

“Finiśage” toimub 25. augustil Sakala 3 Teatrimajas Tallinnas. Piletid tulevad 25. juulist müüki Fientasse. Etenduse ettevalmistusi ja kunstnike lõpuspurdi kulgemist saab jälgida Instagrami-kontol @moeetendus.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Johanna Eenma

Anna Kaneelina on Kriss Sooniku uue kollektsiooni muusa

Äsja jõudis lõpule moebrändi Kriss Soonik viis nädalat kestnud disainiprojekt “Design Challenge”. Projekti raames võttis Kriss oma sotsiaalmeedia jälgijad kaasa disaini teekonnale – alates esimestest visanditest kuni fotode tegemiseni. Kogu väljakutse eesmärk oli lattu jäänud kangastest luua uusi ägedaid disaine ja seda limiteeritud koguses.

“Nagu igal kevadel, vaatasin ka sel aastal meie imeilusaid laos seisvaid kangaid,” alustab Kriss. “Mõned kangad on üle jäänud eelmistest kollektsioonidest, mõned tellitud näidiste tegemiseks, kuid ei ole jõudnud kunagi põhikollektsiooni. Sel kevadel otsustasin, et nüüd on õige aeg nendega midagi ette võtta. Täna proovime kõik kangad viimase väikse tükini ära kasutada, kuid brändi algusaastatel jäi meil rohkem laojääke. Sellest kujunes väike n-ö taaskasutuse projekt – midagi veidi teistsugust meie tavapärasest loomingust.”

Kõnealuse kollektsiooni muusaks valis Kriss Anna Kaneelina. “Ma olen imetlenud Annat pikki aastaid. Teinud seda eemalt, sest mul ei olnud julgust teda meile modelliks paluda. Lõpuks võtsin julguse kokku ja võin kinnitada, et ta on täpselt nii fantastiline naine nagu eemalt tundub,” lisab Kriss.

Tutvu kõnealuse kollektsiooniga galeriis!

Kõik kollektsiooni tooted on käsitsi nummerdatud ning saadaval eksklusiivselt Kriss Sooniku kodulehel www.kriss-soonik.com ja Tallinna stuudiopoes aadressil Paavli 5/2, 2. korrus.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid