Foto: Silver Mikiver

VIRUxEKA Young Design Export Program eksporditoetuse pälvis Liis Kalda

Liis Kalda peakatted moemärgi Alma fotoseerias.

2020. aastal alguse saanud Viru Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia vaheline koostööprojekt VIRUxEKA Young Design Export Program, mille eesmärk on pakkuda ekspordituge noortele Eesti tulevikudisaineritele, kuulutas eile 11 programmi läbinud tudengi seast välja 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitja.  

EKAs südameasjaks võetud teemale ehk eesti disaini piiriülesele edule soovis tulla kaasamõtlejaks just suure kogemusega Viru Keskus, sest nägi samas teemas olulist võimalust tiigrihüppeks. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainiskeene arengule kaasa aidata. ​Kristel Sooaru kommenteerib: ​„Viru Keskus kui armastatuim moekeskus seisab jätkuvalt Eesti moedisaini jätkusuutlikkuse ja ekspordivõimekuse kasvatamise eest ning soovime head eesti disaini esitleda laiemale publikule. Seetõttu oli asjade loomulik käik teha koostööd EKA disainiteaduskonnaga tudengitele rahvusvahelist kogemust ja teadmisi toova õppekava toetamiseks. Ning nüüd on heameel näha protsessi tulemust – säravamad ja tugevama ekspordipotentsiaaliga brändid võtavad koha sisse 18.-21. veebruaril ka Viru Keskuse aatriumis“. 

Disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemuseg​a ärimentor ​Sissi Silván​, kes varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia brändide rahvusvahelistumisele. Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislehtorite nagu ​byPias​ brändi asutaja ja omaniku ning Soome Aasta Ettevõtja 2020 ​Pia Erlundi​, ​Hálo From North kaubamärgi asutaja ​Marta Valtovirta​, Soome Tekstiili- ja Moeassotsiatsiooni esinaise ​Anne Ruokamo jpt loenguid.​ ​Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Kopenhaagenist, kus kohtuti sealse legendaarse aksessuaaribrändi Decadent Copenhagen​ ́i asutajatega ning vaadati sisse Fääri saartelt opereeriva kudumibrändi Gudrun&Gudrun ​tegemistesse. 

Disainibrändide pitching’u žüriis osalesid Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru​, Soome äriinglite assotsiatsiooni FIBAN liige ja investor ​Ira Stening​, Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht ​Fredrika Erlandsson ning Taani Elustiili ja Disainiklastri ringmajanduse ekspert ​Gabriella Constantinou​. Pitching’u tulemusena tõsteti esile nelja disainerit, Liis Kalda, Liis Kippar brändiga BANKET, Kirke Talu ​ja​ Anna Viik ​projektiga P​attern Lab, kes saavad​ VIRU Keskuse pinnale oma pop-up ala. Disainerid tutvustavad oma brände koos keskuse aatriumis samaaegselt toimuva EKA eksperimenaalvormide näitusega. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Liis Kalda (@liiskalda)

 Viru Keskuse poolt välja antava eksporditoetuse 1000€ võitis sel aastal Liis Kalda, kes tegeleb peakatete vormimisega. Kübarakunstniku mängulised siluetid, mis on inspireeritud arhitektuuris nähtud ornamentidest muudab eriliseks tema oskus lisaks uuele materjalile leida leidlikult üles tõelisi näguripäevi näinud teise ringi peakatted ja voolida neist välja justkui uhiuued kübarad. ​Teadmised materjalist ja oskus kvaliteet üles leida, lubavad neid pre-loved esemeid autoril korduvalt ja korduvalt (miks mitte terve eluea) ümber vormida, tehes ka klientidest seeläbi palju jätkusuutlikuma maailmavaatega ja teadlikumad tarbijad. Liis Kalda kommenteeris oma kogemust järgmiselt: “Programmi käigus sai palju selgemaks kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas neid tööriistu, mis meile jagati, lõpuks ka oma brändi laienemise tarbeks ka ellu viia. Ja seda mitte ainult Eestis vaid mitmetel välisturgudel.”

Nii võitja kui teiste esiletõstetud disainerite loominguga saab tutvust teha 18.-21. veebruaril Viru Keskuse aatriumis.

Veel sarnaseid artikleid


HANNES RÜÜTEL
Foto: Marianna Gunja

Moemärgi HANNES RÜÜTEL sügav kohtumine iseendaga

Meesterõivaste brändi HANNES RÜÜTEL sügistalvine kollektsioon “The Past is Present” on justkui sügav kohtumine iseendaga, mis liigub mälestuste, identiteedi ja emotsionaalse vastupidavuse teljel. Isiklik, ent samas universaalne.

Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”

Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.

Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marianna Gunja

Millist kollektsiooni esitleb Cärol Ott Tallinn Fashion Weekil? Meie teame!

Cärol Ott esitleb brändi carolxott alt sügisese Tallinn Fashion Weeki raames oma kevad/suvi 2026 kollektsiooni, mis sai alguse disaineri enda lapsepõlvekogemusest. 

“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded  tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”

Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.

Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.

Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid