Liis Kalda kollektsioon The “Bank” of Ornaments on valminud tema moedisaini magistritöö raames Eesti Kunstiakadeemias. Eesti keeles kannab tema töö pealkirja “Dekonstrueeritud kübar: väärtustava taaskasutuse ja andmebaasipõhiste narratiivide potentsiaal peakattebrändi kontseptsiooni väljatöötamisel”. „Uurisin oma magistritöös väärtustava taaskasutuse ja andmebaasipõhiste narratiivide potentsiaali peakattebrändi kontseptsiooni väljatöötamisel, püüdes vastanduda moetööstuse tootmise ja tarbimise kiirusele, mis on vähendanud rõivaste väärtust,” selgitab Liis. “Käesoleva töö põhiküsimuseks sai: kuidas säilitada kasutatud vintage-kübarate lugusid neid samal ajal dekonstrueerides? Veel soovisin teada saada, kuidas vildi taaskasutamisel selle vigu ja puudusi väärtustada, ning kui kasulik on arhiivandmebaasi koostamine toodete lugude jutustamisel.”
Liis lisab, et töö raames seitsmest ainueksemplarina valminud kübarast koosnevas kollektsioonis on kasutatud vanade peakatete originaaldetaile ning muudetud varasemad ebatäiused disainelementideks, väärtustades ja tõstes esile nende ajaloolist konteksti. “Kahe peakatte (“Blue Round-Topped Tall Hat” ja “Black Toque with Chinstrap”) valmistamisel on taaskasutatud ka kohaliku Tallinna Moemaja viltkübaraid, mis pärinevad 1980ndatest.”

Ning need suurepärased fotokaadrid? “Holger Kilumetsaga loodud fotoseerias soovisime esile tõsta kübarat kui objekti, millesse on talletunud valmistamis- ja kasutusjäljed selle varasemast elust. Rekvisiitideks on vanad kübaraklotsid ja nende osad, mis sarnaselt taaskasutatud viltmaterjalile on näinud eri aegu ja moesuundi, kuid mis ikka ja jälle kasutust leiavad,” lisab Liis.
Vaata lummavaid kaadreid valminud peakatetest galeriis!
Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”
Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.
Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.