Foto: AI-nägemus Eesti moest. | Ester Kannelmäe/Midjourney

Tallinn Fashion Weekist… ausalt.

Aprilli alguspäevadel täitus Kultuurikatel superstiilsetest moehuvilistest ja püsti pandi suurejooneline show, millesarnast Eestimaal veel nähtud polnud. Umbes selline mulje jääb jälgides “Eesti moe olulisima sündmuse” meediakajastust. Paraku pole reaalne olukord nii roosiline kui näib – üritus ajab juba aastaid paljude moe- ja disaniprofessionaalide naha kihelema ja mitte positiivses võtmes.

Mulle on nii mõnelgi korral ette heidetud liigset otsekohesust, samas on sellest saanud mu visiitkaart ja oodatud party trick. Küll juba Ester välja ütleb need pikalt vaka all hoitud mõtted, küll juba räägib sellest, mis paljude mõtetes, ent mitte huulil. TFW on aastaid inspireerinud avalikke vestlusi, mille tooniks on maitsekas ja pretensioonitu kiitmine ning kuluaarisosinaid, mille sisuks terav kriitika ja iroonilised naljad. 2023. aasta kevadel on pika ajalooga ürituse fassaadis aga juba sellised  mõrad, et isegi kõige nürimad pliiatsid on aru saamas, et midagi on õhus – salajutte räägitakse üha valjema häälega.  

Oleks ebaaus kulutada tähemärke spetsiifilistele kollektsioonidele või konkreetsetele korralduslikele otsustele, see on täiesti omaette ooper. Maitsed on erinevad, samuti viisid, kuidas üritusi organiseeritakse. Kõik ei pea käima sama retsepti järgi, I get it! Küll aga tahaksin prožektorivalgusesse lükata keset tuba poosetava elevandi, keda pole enam võimalik ignoreerida – Tallinn Fashion Week pole juba aastaid olnud representatiivne. Suur ja kõlav nimi katab vaid väga väikest killukest moest, mida Eestis luuakse (ja mida pealinnas näidata võiks). See killuke on üsna üheülbaline ja suunatud suuruselt tagasihoidlikule sihtgrupile, kelle ootused moele on stereotüüpsed, kammitsetud ja podisevad maailmas toimuvaga võrreldes kinnises vaakumkatlas. Kahjuks on TFWil osalejad aga valim, mis defineerib olulisel määral Eesti moemaastiku hetkeolukorra imagoloogilist pilti. 

Kallis lugeja, esitan sulle testküsimuse. Situatsioon on lihtne, välismaa sõber uurib näiteid Eesti moe kohta. Kas oleksid valmis saatma talle teemaviite #tallinnfashionweek või osutama Tallinn Fashion Weeki fotogaleriidele? Nii nendele, mis kajastavad catwalki kui neile, mis annavad ülevaate publikust? Kas see materjal kajastab sinu arvates meie moevaldkonnas toimuvat ja presenteerib koorekihti? Usun, et enamus kaasamõtlejatest jõudis järeldusele, et semule peaks pigem saatma valiku kohalike tegijate sotsmeediakontodest.

Julgen end pidada üsna laia silmaringiga kunsti- ja disaininautlejaks. Esimeseks armastuseks jääb siiski alati mood. Seda kurvem on kõrvalt vaadata, kuidas muude loomevaldkondade (nt kujutav kunst, muusika, disain) tipud on leidnud endale kohalikud jõustajad, kes nende huve maailmas kaitsevad, taset kõrgemale utsitavad ja tegemisi toetavad. Meie moemaailma esindusüritus ei suuda aga tipptalentidele väärilist platvormi ja tuge anda. 

Erinevalt suure maailma moenädalatest, pole TFW üritus, mis omaks rahvusvahelise ambitsiooniga brändide jaoks olulist rolli PR- või müügitööriistana. Praegusel kujul ei too TFW oma etenduste esiridadesse võtmetegijatest uudistajaid (meediat, suunamudijaid, sisseostjaid, promootoreid jne) kogu maailmast, vaid pigem pileti ostnud kohalikud fännid, kes ootavad mürtsu-pauku ja üheöösuhet võimalikult kohevate, võimalikult liibuvate või sillerdavate kleitidega. Rõhutan, see kõik oleks täitsa okei, kui üritust tähistav sõnadekombinatsioon ei viitaks suurematele võimalustele ja esindusfunktsioonile. 

Jah, võime väita, et mingil määral on moenädalate formaat oma aja ära elanud ja inimesed saavad info kardinaalselt erinevatest kanalitest kui vaid mõni kümnend tagasi. Leidub aga ka suurepäraseid näiteid, kuidas ka pika traditsiooniga promokanal suudab õigesti suunatud ja selge väärtuspakkumise ning kureeringuga enda sõrme aja pulsil hoida. Näiteks Kopenhaageni moenädalast rääkides, ei jutusta me tolmunud ettevõtmisest, vaid üritusest, mis on selge mõtteliider, oluliste teemade fookusesse tooja ja tegudele utsitaja. Tegemist on autoriteetse ettevõtmisega, mis kõnetab ühtviisi nii valdkonna vanu tegijaid kui ahvatleb kaasa tulema uusi innovaatoreid ning on seeläbi oluliseks agitaatoriks probleemide tulvas vaevleva majandusharu uuenemisel.

Miks nii pikalt Kopenhaagenist? Kas see pole ilmne? Usun, et Eesti disaineritel ja moepublikul tervikuna on täpselt sama palju öelda ja anda kui taanlastel. Olgu, võibolla raasukene vähem. Kindlasti saaksime aga tubli tööga kasvada vähemalt oma regiooni juhiks nii jätkusuutlikkuse kui stiililise laiahaardelisuse osas, seda enam, et Ida-Euroopa on lähiaastatel selgelt kujunemas üheks loovtööstuse olulisemaks inspiratsiooniallikaks. Eesti inimestes on maagiline X-faktor olemas! Kui keegi vajab pep talk’i, siis võib alati minu poole pöörduda.

Miks ei näita TFWil oma loomingut Roberta Einer, Lilli Jahilo, August, KÄT, Karolin Kuusik, Marit Ilison, Woolish, Sorcerer, Racer Worldwide, PUUE, AKEM, Triinu Pungits, Katrin Aasmaa, Oksana Tandit, Guild, Eve Hanson, Pohjanheimo, Karl Joonas Alamaa, Xenia Joost, I Λ I V I, Hannes Rüütel, Ellen Richard, Mare Kelpman ja paljud teised? Miks pole ürituse korraldajate ukse taga pikka järjekorda tipptegijatest, vaid pigem kuuleme-loeme intervjuudest, kuidas üks või teine üritusega lähedalt seotud isik kutsus osalema oma sõprade tuliuue ja obskuurse projekti? Miks on üritusest kujunenud ühe konkreetse kildkonna perepidu, mitte nime vääriline esindusüritus?

TFWi lavale pääsemine võiks ideaalis olla märk sellest, et disainer/kaubamärk on end tõestanud ja väärib selgelt paika Eesti disaini absoluutse paremiku seas. Olgem aus, sellele tingimusele pole TFWi line-up juba aastaid vastanud. Lihtsa võrdlusena võib tõdeda, et juhuslikult satuvad lavale koos laulma kogenud hitimeister ja Laulukaruselli võitja, kelles peitub võibolla tohutu potentsiaal, ent kelle hiilgehetk pole selgelt veel käes. Edetabelite tipul pole sellest olukorrast mitte midagi võita, pigem peaks ta olukorrast eemalduma, et mitte kirgliku harrastaja templiga riskida. On siililegi selge, et mida piiratuma ilmega ja mida ebastabiilsema kvaliteediga on see, mis kõnnib TFWi lavalaudadel, seda väiksem seltskond Eesti moedisaini tippe on nõus end üritusega siduma. Mida väiksem arv professionaale on aga nõus end üritusega siduma, seda kitsamaks muutub valik. Surnud ring!

Minu eesmärk ei ole heita kaikaid kodaraisse seekordse TFWi osalejatele, valikuliselt kuulub nii mõnigi neist ausalt oma koha kätte võidelnud proffide hulka. Samuti pole sihiks saata mürginooli organisaatorite pihta, las seda teevad teadjamad, kes telgitagustega rohkem kursis. Küll aga soovin, et korraldustiim vaataks peeglisse ja mõtleks, kas neil on jõudu ja osavust tuua kokku talendid ja disainitase, mida ürituse uhke tiitel eeldab. Kui ei, siis võibolla oleks aeg anda teatepulk ja ürituse rahvusvaheline nimi üle tegijatele, kes suudavad üritust läbi viia viisil, mis Eesti moe mainet ja käekäiku tervikuna jõustaks, mitte ei kahjustaks. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Copenhagen Fashion Week

Amsterdam Fashion Week adopts Copenhagen Fashion Week’s sustainability requirements

Amsterdam Fashion Week (AFW) and Copenhagen Fashion Week (CPHFW) have announced a new partnership, joining forces to accelerate the industry’s sustainability actions across the Nordic and Benelux fashion markets.

As part of the collaboration, AFW will roll out the Sustainability Requirements framework developed by CPHFW for their official show schedule. Kicking off with a one-year pilot phase to embed the Minimum Standards into their existing admission criteria, the full implementation will come into effect in September 2026. During upcoming Amsterdam Fashion Week, approximately 30 brands featured in the official show schedule will be measured against the Sustainability Framework Requirements.

Danie Bles, CEO of Amsterdam Fashion Week said: “At AFW, sustainability is at the heart of everything we do. Sustainability isn’t optional – it’s the future of fashion, and we’re shaping it today. With this in mind, we are incredibly proud to announce our partnership with CPHFW. By adhering to the Sustainability Requirements, we join forces with our fellow fashion weeks to support designers in making real, measurable progress in their sustainability efforts.”

Cecilie Thorsmark, CEO of Copenhagen Fashion Week added: “We are thrilled to announce our partnership with Amsterdam Fashion Week so shortly after joining forces with the British Fashion Council. With this new collaboration, we further establish the Sustainability Requirements within Europe and work even more closely on shared language and common objectives. This partnership not only fosters much-needed industry alignment but underpins the unique role fashion play in driving positive change within the industry.”

Since its launch, the Norwegian Fashion Hub, Oslo Runway, Berlin Fashion Week executed by Fashion Council Germany and the British Fashion Council have embarked on the implementation of the Sustainability Requirements framework.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marianna Gunja

EKSKLUSIIVNE PILK Tallinn Fashion Weeki LEVI disainipoe moeetenduse kaadri taha

LEVI disainipood üheskoos Solaris Keskusega tõi möödunud nädala reedel Tallinn Fashion Weeki lavale värvika ja erinevaid stiile ühendava moeetenduse. Moelooja Hannes Rüüteli poolt juhitud ja stiliseeritud moeetenduses pakkusid viie Eesti disaineri uusimad kollektsioonid tõelise kevadsuvise vaatemängu. Sellele, mis aga toimus vahetult enne show’d lava taga, on eksklusiivselt võimalik pilk peale heita just Portailis!

Millised moemärgid moeetenduses kokku said?

Pastelse roosa ja hallikassinise koostoimel lõi kevadesse helgust ja rahu Karin Rask. Tema uusimas kollektsioonis said esindatud igapäevasemaid, aga ka brändile omaseid pidulikke kleite, jakke ja ülikondi, mille elegantne ja luksuslik olemus saavutati tänu kvaliteetsetele materjalidele nagu vill, viskoos ja kunstsiid.

Vastandades rangemaid vorme ja voogavaid siluette, tõi androgüünsust ja kerget mässumeelsust moelavale Xenia Joost. Kollektsiooni keskmes olid metalsed toonid, millele lisavad aktsenti tintjas must, lilla ja roosa. Nostalgilisi elemente ja pinget leidus eriilmelistes mantlites ja jakkides, mis olid oskuslikult kombineeritud Joosti puuvillaste signatuursärkidega.

Althea loomingu keskmeks sel hooajal on austusavaldus minimalistlikele lõigetele ja erinevatele struktuuridele, mis värvununa sireliõite murtud valgesse, roosasse ja helelillasse kuude ning modernsete ja tundlike mustrite struktuuri, on ühtaegu orgaaniliselt harmooniline, luues samal ajal ka vastuolu ja pinge disaini puhaste vormidega. Laval sai näha Althea klassikaks saanud kostüüme, erinevaid kleite ning kevadisi trench-tüüpi mantleid.

PROMENADE by Vilve Unt oli inspiratsiooni ammutanud Coco Chaneli tervislikust eluhoiakust ja merekaldal promeneerimisest. Chaneli nägemus loomulikust jumest ja ilust ning vabam suhtumine ilurutiinidesse ja rõivastusse mõjutad kogu kollektsiooni loomist. Vilve Unti kvaliteetsed suvekudumid, lehvivad pluusid ja triibulised püksid said päikeseloojangu ja mere toonides ning mustrites.

Moemärk HANNES RÜÜTEL jätkab ka sel hooajal oma unisex touch’iga – disaineri meesterõivaste valikus vastandub kaasaegne stiil nostalgilise detailivaliku ja värvigammaga. Pastelsetes toonides suvistele lina- ja puuvillasegustele komplektidele ning cropped pikkusega särkidele andis mõnusalt julge aktsendi jõuline punakaspruun.

Vaata kõnealuse show eelseid kaadreid galeriist!

Olgu lisatud, et kõiki moelavale jõudnud kollektsioone saab alates 27. märtsist soetada Solaris Keskuse LEVI disainipoest.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid