Foto: Getter Kuusmaa

Juubeldav Conscious Exclusive ja meeldivalt müstiline Annikky Lamp

H&Mi Conscious Exclusive naaseb sellel sügisel kümnenda, juubelikollektsiooniga, mille sõnum on klaar – pidu on tulekul. Kollektsioon on läbi imbunud müstiliste ballide glamuurist ja möödunud aegade imelistest pidudest. Seda kõike loomulikult läbi jätkusuutliku moe prisma vaadatuna. Avamaks kollektsiooni mitmekülgsust palusime Getter Kuusmaa kaamera ette rahvusvahelise kaliibriga moemaani Annikky Lampi ning kaunite kaadrite kõrvale vestlesime temaga nii moest, ilust kui ka Brüsselist. 

Annikky, sinu sotsiaalmeedia otseselt ei avalda, millega sa igapäevaselt tegeled. Kas paljastad meile selle saladuse?

Võin paljastada küll! Ma töötan Euroopa Komisjonis majandusteemade pressiesindajana, nii et igapäevatöös tegelen hoopis teistsuguste teemadega kui blogis – Kreeka kriis, Itaalia eelarvepoliitika, Euroopa Majandus- ja Rahaliidu areng. Ma muidugi ei varja, et ma blogi pean, aga meelega ei tee seda oma nime alt: töö eeldab, et hoian need kaks asja teineteisest lahus. 

Mida aga sinu blogist ja sotsiaalmeediast kindlasti välja loeb, on sinu armastus moe, ilu ja raamatute vastu. Alustame moest – kuidas see suhe alguse sai?

Ma ei mäleta, kust see huvi alguse sai, aga põhikooli lõpuks oli see kindlasti juba olemas. See oli vabariigi alguse aeg, nii et omanäoliselt riides käimiseks tuli vaeva näha ja kombineerida. Mu pere võimalused olid üsna tagasihoidlikud, mistõttu mind huvitas alati, kuidas minimaalsete vahenditega maksimaalselt mõju saavutada. Kuigi ma armastan endiselt ilusaid ja huvitavaid riideid, on mu huvi moe ja stiili vastu täna analüütilisem. Mulle meeldib mõelda selle üle, kuidas inimesed riides käivad, mida see neile tähendab, kuidas see ajas muutub, miks ja kust tulevad trendid. Välimine ei peaks kunagi varjutama sisu, kuid mood ütleb alati midagi oma aja ja stiil inimese kohta.

Aga ilumaailm? Sest sa oled tänaseks kui tõeline iluentsüklopeedia! 

Ilu on mul pisut hilisem huvi ja ka siin on mu enda eelistused muutunud: aastaid tagasi tundus põnev eelkõige meik ja võimalus end selle abil iga päev uuesti luua. Näohooldus polnud mu prioriteet ja tihti juhtus, et kukkusin voodisse koos oma kirsipunaste huulte ja sädelevate silmadega. Nüüd jätan meigi korralikult eemaldamata ehk kord aastas, kui sedagi, ja teen vahet salitsüül- ja glükoolhappel. Küllap see tuleneb osaliselt elufaasist, mil naha tervis tundub järjest olulisem ning meigiga ei viitsi iga päev jännata. Pean muidugi tunnistama, et mu huvi nahahoolduse vastu on üle keskmise obsessiivne, aga see tuleb vast eelkõige isiksusetüübist – kui mind miski huvitab, siis tahan selle kohta absoluutselt kõike teada, olgu see iidse Mesopotaamia ajalugu või retinooli toime. 

Artikli fotodel näevad lugejad sind H&Mi tänavuses Conscious Exclusive sügiskollektsioonis. Palju sind see kollektsioon ja kontseptsioon kõnetab?

Keskkond ja kliimamuutused on mulle aastaid väga tähtsad olnud ning kunagine keskkonnaministeeriumis töötamine ainult süvendas mu veendumusi. Tore, et kliimateemat hakatakse lõpuks ka Eestis tasapisi tõsiselt võtma. Moetööstusel on oluline osa selles, kus me täna oleme, ning sellepärast on väga oluline, et suured brändid oma vastutust tõsiselt võtaksid. Keegi neist pole täiuslik, kuid minu meelest tuleb toetada neid, kes püüavad õiges suunas liikuda. See tähendab nii jätkusuutlikumaid materjale, säästlikumat tootmist kui ka selliseid kollektsioone, mida saab kanda aastaid, mitte kuid.

Kujunes sul pildistamise käigus välja ka kollektsiooni absoluutne lemmikkomplekt?

Ma kipun instinktiivselt alati kalduma kõige dramaatilisemate esemete poole – brokaat ja litrid ei ole mind kunagi hirmutanud ja neid oli ka seekord tore kanda. Kuid lõpuks oli mu lemmik piltidel hoopis lihtne must sametpintsak. Ja see pruunikirju minikleit on üks neid asju, mis riidepuul rippudes erilist muljet ei jäta, kuid seljas on ühtaegu nii mugav kui ka efektne. 

Antud seeria on üles pildistatud Parrot MiniBaris. Millises keskkonnas sa ennast pigem mugavamalt tunned, kas värvikirevalt ekstravagantses või malbelt minimalistlikus?

Mõlemas. Kui mu stiilil on mingi läbiv joon, siis see on mitmetahulisus. Mulle meeldib väga Portaili maitsekalt vaoshoitud esteetika ja armastan minimalismi, lihtsalt mitte iga päev. Mõnikord tunnen lausa füüsilist vajadust kanda midagi suurt ja värvilist. See kõlab väga klišeelikult, aga ma tõesti tunnengi end ühtviisi hästi nii maani õhtukleidis kui ka teksades.

Kui Portaili lugeja peaks sattuma Brüsselisse, siis mis on need kohad, mida sa neil kindlasti külastada soovitaksid?

Kes satub Brüsselisse kevadel, võiks käia Laekenis, vaatamas kuninglikke kasvuhooneid. Galeries Royales Saint Hubert on küll turistirohke, kuid visuaalselt vinge koht window shoppinguks. Parimat hipsterkohvi pakub My Little Cup, kus on imetore atmosfäär ja ülihead saiakesed, vanakooli kokteiliks on hea paik L’Archiduc kergelt kulunud Art Deco vaibiga.

Ja lõpetuseks: 5 raamatut, mida soovitaksid Portaili lugejatel vihmasel sügisõhtul ette võtta?

Lihtsalt kaasahaarava loo austajatele on soovitus number üks Madeline Milleri „Circe”, olen seda soovitanud kõigile oma sõpradele ja seni on kõik nautinud. Loodetavasti ilmub see lähiajal ka eesti keeles. Eesti autoritest sain viimati elamuse Joonas Sildre graafilisest romaanist „Kahe heli vahel”, mis räägib Arvo Pärdi elust. Ulmesõpradel palun tungivalt lugeda N. K. Jemisini „Lõhutud maa” triloogiat, mille esimene osa on „Viies aastaaeg” – täiesti vapustav. Väga tahaks, et eestlaste lugemislaual oleks nii Angela Saini „Superior” kui ka Steven Levitsky ja Daniel Ziblatti „How Democracies Die”. Esimene on silmiavav ja väga loetav ülevaade sellest, kuidas rassistlikud teooriad tekkisid ning kahjuks endiselt õilmitsevad ning teine selgitab, kuidas demokraatlikud riigid sammhaaval autokraatlikeks muutuvad. No ja kui Margaret Atwoodi „Teenijanna lugu” on veel lugemata, siis nüüd on hea aeg – selle järg “The Testaments” ilmus täpselt nädal tagasi. Ups. Kuus tuli.

Aitäh, Annikky!

H&Mi Conscious Exclusive kollektsioon jõuab eksklusiivselt müügile H&Mi e-poodi 26. septembril.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Nanushka

Saagem tuttavaks Nanushka Sandra Sándoriga

2005. aastal Budapestist alguse saanud Nanushka on viimastel aastatel tõusnud üheks rahvusvahelise moemaailma silmapaistvamaks tegijaks – seda tänu nii esteetiliselt kaunile disainile kui ka eetilisele ja läbipaistvale tegutsemisele.

Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.

Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest. 

Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.

Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?

Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.

Sandra Sándor.

Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?

Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.

Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?

Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.

Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?

Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.

Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?

Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.

Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?

Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.

Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?

Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.

Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?

Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.

Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?

Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!

Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Mia Tohver

HANNES RÜÜTEL, südasuvi ehteis ja eheduses

Vaid mõned kuud tagasi esitles moemärk HANNES RÜÜTEL oma esimest ehetekollektsiooni “OIU”, mis peidab endas moemärgi asutaja Hannese helgeid mälestusi, soojust ja nostalgiat. Needsamad märksõnad kandusid edasi värskelt ilmavalgust näinud südasuvisesse fotomaagiasse – hetke, mil looduse lopsakus ja päikese paitus mõjuvad kõige ehedamalt.

Fotograaf Mia Tohveri jäädvustatud seeria seob üheks tervikuks hiljuti lansseeritud ehetekollektsiooni ja moemärgi HANNES RÜÜTEL unisex touch’iga rõivad. “Hannese looming oli sellesse sooja suveõhtusse loodud – kõik toonid, tekstuurid ja valgussillerdused sulasid kaamera ees kokku ühtseks maailmaks, justkui oleks võetud pipetiga värve ümbrusest ja seatud need kollektsiooni värvigammasse. Ja sellele kõigele puhus elu sisse modellide Elina ja Jürgeni mänguline energia,” kirjeldab Mia.

Tutvu kõnealuse seeriaga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid