Sel aastal keskendub Iittala oma päritolule ning aspektidele, mis on teinud Iittalast progressiivse Skandinaavia disaini ikooni. Seepärast on juubelikollektsiooni valitud esindama tuntud esemed, mis on ajatu disainiga ning mida pärandatakse ka järgmistele põlvkondadele. Klaasist esemete kollektsiooni äratavad ellu maagiline ametüst ja elegantne tumehall.
Ametüst on eriline värv, mis muutub vastavalt valgusele. Lillakas kuma on säravaks aktsendiks interjööris, mis muudab Iittala klassikud veelgi erilisemaks. Ametüstise tooni on saanud esemed nii Aalto, Essence, Frutta, Kastehelmi kui ka Miranda kollektsioonidest. Uues toonis on saadaval Aalto vaas (160 mm ja 270 mm), Aalto teeküünlahoidja, Aalto kauss, Essence karahvin, Frutta karahvin ja klaasid ning Miranda kauss ja kastetilkadest inspireeritud Kastehelmi teeküünlahoidja.
Teine juubeliaastat tähistav toon on üheaegselt nii naturaalne kui ka elegantne tumehall. Viimane on kontrastiks ja tasakaalustavaks tooniks kirkale ametüstile. Tumehallis toonis on saadaval esemed Aalto, Aino Aalto, Kastehelmi ja Kartio kollektsioonidest.
140. aastapäeva kollektsiooni täiendab ka Iittala arhiividest pärit Kartio karahvin. Soome disaini südametunnistusena tuntud disainer Kaj Franck püüdis oma töös eemaldada liigse, jättes alles vaid hädavajaliku. Franck realiseeris need mõtted oma disainides, sealhulgas rafineeritud ja funktsionaalses Kartio kollektsioonis, mis esindab tasakaalu materjali ja geomeetrilise vormi vahel. Iittala arhiividest juubeliaastat tähistama toodud ümar karahvin valmib käsitööna Soomes asuvas Iittala klaasitehases. Läbipaistvast ja tumehallist klaasist Kartio karahvinid on saadaval 2021. aasta lõpuni.
Tutvu juubelitoodetega allolevas galeriis!
19 tootest koosnev DALJIEN kollektsioon on mõeldud igapäevaelus liikumise toetamiseks ja kodus tervislikke harjumusi loomiseks. Inspiratsiooni sai kollektsioon selliste tihedalt asustatud linnade nagu New York, Chicago, London ja Shanghai kodudest. Täpsemalt sellest, et tihtipeale on kodused treeningtooted kohmakad ja ei sobi kodukujundusega. Nii saigi DALJIENi kollektsioon meeldivalt pastelne ja läbimõeldud detailidega, et sulanduda kodude loomulikuks osaks.
Kõnealusest kollektsioonist leiab esemeid alates treeningmattidest stepipingini ning rõngaskujulistest hantlitest massaažipalli ja põlvekaitsmeteni, samuti kevadistes toonides pontšo ja sussid treeningjärgseks lõõgastumiseks.
Tutvu DALJIEN kollektsiooniga galeriis ning IKEA veebipoes ja esinduses!
“Iittalal on nii omapärane lugu. Näen armastatud brändi kui loomingulist universumit, mis loob ja panustab kultuuri ning kutsub oma publikut kogema ja kaasa lööma selle maailma igas puutepunktis, olgu see siis läbi põneva koostöö kunstnike ja kaubamärkidega, ürituste ja näituste, läbi oma jaemüügi- ja brändisisu või disaini kaudu meie kogukonna igapäevaelus,” alustab Janni Vepsäläinen. “Soovime tarbijale pakkuda harjumuspärasest teistsugusemaid ja ootamatumaid kogemusi tugevdades Iittala algupärast identiteeti olla tulevikku vaatav, julge ja eksperimentaalne disainibränd ning võttes samal ajal omaks kaasaegse maailma globaalse konteksti.” Ning teistsuguse ja ootamatu Iittala me kindlasti ka saime.
Uue ajastu lävel otustas Iittala, et on aeg muuta ka brändi visuaalset identiteeti. Selle raames sai tuntud kaubamärk uue logo, mille kujundas graafiline disainer Aleksi Tammi koos tüpograaf Göran Söderströmiga. Oma 140-aastase ajaloo jooksul on Iittala kasutanud mitmeid logosid, mis on peegeldanud erinevate ajastute hõngu, loomingulisi suundi ja tootmisfookuseid. Timo Sarpaneva 1956. aastal i-klaasi kollektsiooni jaoks loodud i-logo laienes aastakümnete jooksul ka teistele kollektsioonidele, kuniks see kuulus punane i-täht võeti kasutusele Iittala logona. Värske logo inspiratsiooniks ongi just Iittala vanemad logod, eriti 1892. aasta oma. Logo ühendatud T-tähed moodustavad ligatuuri, mille juured ulatuvad Iittala ajalukku ning asutamisaasta 1881 kasutamine teeb kummarduse kaubamärgi rikkalikule ajaloole ja klaasivalmistamise traditsioonidele. Uus logo keskendub esteetilise tasakaalu saavutamiseks A-tähele, mida hakatakse kasutama erinevates kontekstides ja materjalides, sealhulgas tootemärgistuses. Seega, paraku, kaovad järk järgult toodetelt i-tähega kleebised. Miks aga kollane? “Logo erkkollane taustavärv on inspireeritud kuumalt helendavast sulaklaasist,” selgitasid selle loojad.
Olgu lisatud, et Iittala uus ajastu laieneb ka jaekaubandusse: esimesena läbib muutuse Iittala esinduskauplus Helsingis ning seejärel kõik teised müügikohad.
Kes on Janni Vepsäläinen?
Janni Vepsäläinen nimetati Iittala loovjuhiks 2023. aastal. Sellest ajast alates on ta suunanud kaubamärki uude ja julgesse ajastusse. Oma bakalaureusekraadi omandas Vepsäläinen Lahti Ülikoolis ja magistrikraadi Londoni Kuninglikus Kunstide Akadeemias. Varasemalt on ta töötanud selliste tuntud brändidega nagu JW Anderson, Givenchy, Alexander McQueen, Simone Rocha ja The Row. Enne Iittala loovjuhi rolli ja kodumaale naasmist töötas ta Londonis JW Andersoni kudumite vanemdisainerina.
Vepsäläinen on pälvinud mitmeid auhindu, sealhulgas Loro Piana auhinna aasta parima kudumikollektsiooni eest ja tunnustuse Ameerika moedisainerite nõukogult. Naise looming on olnud osa ka Londoni moe- ja tekstiilimuuseumi näitusest “Knitwear Chanel to Westwood”. Tema viimane tunnustus tuli Londoni Victoria ja Alberti muuseumist, kus esitleti tema JW Andersoni kardigani. Harry Stylesi seljas olnud kardiganist sai pandeemia ajal sensatsioon, mis inspireeris tuhandeid inimesi ka enda versiooni kuulsast kardiganist kuduma.
Täna tegutseb Helsingis resideeruv Vepsäläinen oma ateljees Fiskarsi Grupi peakontoris Keilaniemis ning ka Iittala külas asuvas klaasitehases.