Foto: Holger Kilumets

Liis Kalda kollektsioon The “Bank” of Ornaments

Liis Kalda on Portaili orbiidil viibinud juba mõnda aega. Tema lummavad peakatted on midagi, mille kohta – ja seda igati põhjusega – öeldakse “ebamaiselt kaunid”. On olnud puhas rõõm olla selle noore moelooja teekonna kaasaelajateks ja täna on meil au avaldada oma veergudel fotoseeria, mille kangelaseks Liisi magistritöö raames valminud kollektsioon.

Liis Kalda kollektsioon The “Bank” of Ornaments on valminud tema moedisaini magistritöö raames Eesti Kunstiakadeemias. Eesti keeles kannab tema töö pealkirja “Dekonstrueeritud kübar: väärtustava taaskasutuse ja andmebaasipõhiste narratiivide potentsiaal peakattebrändi kontseptsiooni väljatöötamisel”. „Uurisin oma magistritöös väärtustava taaskasutuse ja andmebaasipõhiste narratiivide potentsiaali peakattebrändi kontseptsiooni väljatöötamisel, püüdes vastanduda moetööstuse tootmise ja tarbimise kiirusele, mis on vähendanud rõivaste väärtust,” selgitab Liis. “Käesoleva töö põhiküsimuseks sai: kuidas säilitada kasutatud vintage-kübarate lugusid neid samal ajal dekonstrueerides? Veel soovisin teada saada, kuidas vildi taaskasutamisel selle vigu ja puudusi väärtustada, ning kui kasulik on arhiivandmebaasi koostamine toodete lugude jutustamisel.”

Liis lisab, et töö raames seitsmest ainueksemplarina valminud kübarast koosnevas kollektsioonis on kasutatud vanade peakatete originaaldetaile ning muudetud varasemad ebatäiused disainelementideks, väärtustades ja tõstes esile nende ajaloolist konteksti. “Kahe peakatte (“Blue Round-Topped Tall Hat” ja “Black Toque with Chinstrap”) valmistamisel on taaskasutatud ka kohaliku Tallinna Moemaja viltkübaraid, mis pärinevad 1980ndatest.”

Ning need suurepärased fotokaadrid? “Holger Kilumetsaga loodud fotoseerias soovisime esile tõsta kübarat kui objekti, millesse on talletunud valmistamis- ja kasutusjäljed selle varasemast elust. Rekvisiitideks on vanad kübaraklotsid ja nende osad, mis sarnaselt taaskasutatud viltmaterjalile on näinud eri aegu ja moesuundi, kuid mis ikka ja jälle kasutust leiavad,” lisab Liis.

Vaata lummavaid kaadreid valminud peakatetest galeriis!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Mia Tohver

HANNES RÜÜTEL, südasuvi ehteis ja eheduses

Vaid mõned kuud tagasi esitles moemärk HANNES RÜÜTEL oma esimest ehetekollektsiooni “OIU”, mis peidab endas moemärgi asutaja Hannese helgeid mälestusi, soojust ja nostalgiat. Needsamad märksõnad kandusid edasi värskelt ilmavalgust näinud südasuvisesse fotomaagiasse – hetke, mil looduse lopsakus ja päikese paitus mõjuvad kõige ehedamalt.

Fotograaf Mia Tohveri jäädvustatud seeria seob üheks tervikuks hiljuti lansseeritud ehetekollektsiooni ja moemärgi HANNES RÜÜTEL unisex touch’iga rõivad. “Hannese looming oli sellesse sooja suveõhtusse loodud – kõik toonid, tekstuurid ja valgussillerdused sulasid kaamera ees kokku ühtseks maailmaks, justkui oleks võetud pipetiga värve ümbrusest ja seatud need kollektsiooni värvigammasse. Ja sellele kõigele puhus elu sisse modellide Elina ja Jürgeni mänguline energia,” kirjeldab Mia.

Tutvu kõnealuse seeriaga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Mia Tohver.

Eesti moekunstnike uus põlvkond toob lavale „Finiśage“

Augusti lõpp toob Eesti moearmastajate ette visuaalse ja vaimse maiuspala. 25. augustil jõuab Sakala 3 Teatrimaja lavale viie Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna lõpetaja moeetendus “Finiśage” – ambitsioonikas ja kontseptuaalselt terviklik moesündmus, mis ühendab süvitsi mineva uurimistöö, oskusliku käsitööd ausse toova teostuse ning kõrgetasemelise lavastuse. 

Finiśage” sündis vajadusest tekitada Eesti moemaastikule platvorm, kus autorimoe ideed ja teostus saavad mööndusteta avalduda. Kui ERKI Moeshow annab ruumi tudengite katsetustele ja Tallinna moenädal keskendub pigem kommertsbrändide turunduslikele eesmärkidele, siis kontseptuaalselt süvitsi minevaid lavastuslikke esitlusi näeb Eestis vähe.

Seda tühimikku asuvad oma hübriidetendusega täitma viis värskelt diplomeeritud moekunstnikku – Ron Verlin, Maria Roosiaas, Jaagup Kaiv, Kristiina Tali ja Hanna Tiina Pekk. Lavale jõuavad kunstilise väärtusega seisukohavõtud – teosed, mis kõnetavad nii oma ideede kui vormiga. Näeme, kuidas rõivas kannab nii mälu, mässu, palvet kui ka piinavalt ausaid küsimusi inimkogemuse kohta. Kunstnikud aitab lavale peaprodutsent Marie Soosaar.

Etenduse pealkirja omanäoline kirjapilt on tuletatud sõnadest finale, finiš ja finissage. Finale on moeetenduse lõppvaatus, mille käigus saab veel viimast korda tähistada ja tunnustada esitletud töid. Sel hetkel toimub justkui kollektsiooni uuestisünd, kus tehtud töö moodustab lõpuks ühtse terviku ning kollektsiooniloome pikk maratonidistants taandub kiirele sprindile. Võidujooksu finišijoonel pärjatakse tublimad medalitega, kuid selle joone ületamine on enamat kui autasu. Finišijoone ületamine on treeningu, visaduse ja rohkete väljakutsete kulminatsioon.

„Roni, Maria, Jaagupi, Kristiina ja Hanna power´is on tunda kuulsa Antwerp Six’i hõngu! Võrdlus kuulsate belglastega pole tehtud kergekäeliselt – grupi olulisus seisnes nende kompromissitus kontseptuaalses keeles ja kollektiivses vaimus, mis viis Belgia moe rahvusvahelisele tasemele. Ka meie kõnealune viisik on hämmastavalt ühtse vereringega ning töötab läbimõeldud narratiividega luues järjepanu kinematograafilisi esitlusi. „Finiśage“ on formaat, mida ootan kannatamatult,“ lausus Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna juhataja Piret Puppart.

„Finiśage“ tiim – Hanna Tiina Pekk, Kristiina Tali, Maria Roosiaas, Jaagup Kaiv ja Ron Verlin. Foto: Mia Tohver.

Pupparti vaimustust jagab moeekspert ja EKA lektor Ester Kannelmäe. „Viisik tõestab, et noore Eesti moekunsti tase astub ühte sammu maailma nimekate moeülikoolide lõpetajate omaga. Nende looming on viimistletud ja teadlik. Eestis on sõpruskonnad varemgi moepilti kujundanud – eriti 90ndatel ja 2000ndate alguses – oli viimane aeg, et taoline ühtse visiooniga kooslus uuesti esile kerkiks. “Finiśage” on nende professionaalse teekonna esimene avalik samm ja  publikul on võimalus olla selle märkimisväärse hetke tunnistajaks,” innustab Kannelmäe.

Etenduse lavastus sünnib koostöös Ene-Liis Semperiga – kunstnikuga, kelle eksperimenteeriv, kompromissitu ja tähenduslikult mitmekihiline looming ning lavatööd on mõjutanud teatripilti kogu Euroopas. Semperi käekirja kaasamine loob moeetenduse, mis on ühtlasi ka dramaturgiline ja ruumikunstiline kogemus.

“Finiśage” toimub 25. augustil Sakala 3 Teatrimajas Tallinnas. Piletid tulevad 25. juulist müüki Fientasse. Etenduse ettevalmistusi ja kunstnike lõpuspurdi kulgemist saab jälgida Instagrami-kontol @moeetendus.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid