Kakskümmend aastat tagasi uksed avanud ning gastronoomiavaldkonnas revolutsiooni teinud Noma on avamisest alates olnud katkematult maitseküttide ja eriliste elamuste otsijate radaril ning lisaks fine dining suunale pakkunud teisigi põnevaid elamusi. Sellesse loetellu mahub lisaks mitmetele välja antud raamatutele ka köögilabor Noma Projects, pandeemia ajal loodud mõnus burgerikoht POPL Burger Kopenhaagenis ja NOMA pop-up restorane üle ilma. Värskeim Noma pop-up peaks avatama 2023. aasta kevadel Kyotos.
Pidevat arengut ja mahukat tööd on saatnud küll publiku väsimatu huvi ja vaimustus, ent Noma üks omanikke Rene Redzepi on nii meedias kui ka Toidufilmide festivalil linastunud dokumentaalfilmides tõstatanud küsimust tippgastronoomia jätkusuutlikkuse osas. Ning seda peamiselt töökultuuri ja personali säästmise kontekstis. Rene Redzepi sõnas New York Times’is 9. jaanuaril ilmunud intervjuus, et karmid töötunnid ja ligi sajaliikmelise personali väärikas tasustamine, säilitades samal ajal kõrge kvaliteedistandard ja tulla vastu turu hinnatasemele, pole enam võimalik. „Me peame täielikult ümbermõtestama meie valdkonna. See kõik on lihtsalt liiga raske ja peame mõtlema, kuidas teisiti seda tööd teha,“ sõnas Redzepi.
Noma pole ainus, kes olukorda jätkusuutlikuks ei pea. Pikad töötunnid, algajate tegijate tasustamata jätmine, kõrge tooraine hind ja ebainimlik töökultuur tipprestoranides on tähelepanu pälvinud aastaid. Möödunud aasta viimasel päeval uksed sulgenud 3 Michelini tärni pälvinud restorani Manresa peakokk David Kinch on samuti sõnanud, et fine dining’u tulevik on ristteel ja olulised muudatused on vajalikud. „Kogu valdkond annab aru, et see kõik on sündinud inimvõimete piire ületades ja muudatust on vaja. Aga kuidas ja mis on lahendus, ei tea,“ ütles Kinch.
Kuigi Noma sulgeb senise restorani uksed 2024. aasta lõpus, siis jäädakse tegutsema täisajaga toidulaborina uusi maitseid ja roogasid disainima ning aeg-ajalt lubatakse avada ka hüpik restorane. Rene Redzepi roll saab aga kogu ettevõtmises olema peakoka asemel pigem loominguline juht.
Pidulikule õhtusöögile oli kogunenud külalislahkuse valdkonna koorekiht eesotsas tipprestoranide juhtide ja peakokkadega, kellele elasid kaasa tuntud avaliku elu tegelased ja kohaliku toidukultuuri austajad.
Silverspooni tänavuse õhtusöögi menüü autoriks oli 2024. aasta parimaks kokaks tunnistatud Silver Illak ning taimetoidu eelistajad said nautida Ragnar Bambergi (Tervise Catering) loomingut.
Rikkaliku meelelahutusprogrammi naelaks oli maailmas suurt tähelepanu saavutanud mitmekülgne artist ja modell Rita Lynch, kelle artisti ampluaasse kuuluvad laulmine, näitlemine ja burleskinumbrid. Lavale astusid ka Koit Toome, Uku Suviste, Karl Killingu ja Lauri Pihlapi poistebänd.
Õhtu tõelisteks kangelasteks olid aga parimatest parimad gastronoomia valdkonna tegijad, kes viisid koju Silverspoon/Hõbelusikas 2025. aasta tunnustusauhinnad järgmistes kategooriates:
Best Fine Dining – Ecrin
Best Casual Dining – Dominic
Best National Cuisine – Gobi
Best Restaurant Service – Koyo
Best Family Restaurant – GOSPA
Best Italian Cuisine – Dominic
Best Asian Cuisine – Koyo
Best French Cuisine – Ecrin
Best Chef – Alexey Aleksandrov (Ecrin)
Media Award – Kaupo Karelson
Jätkusuutliku ning püsiva kvaliteedi auhind – Rudolf
Selle aasta tulemuste puhul märkisid korraldajad, et kõikide kategooriate esimese kümne hulka tulnud restorane eraldasid peaauhinnast vaid punktisummade üksikud komakohad. See näitab kohaliku restorani valdkonna tugevat ja ühtlast taset, mis omakorda iseloomustab meie toidu- ja restoranikultuuri elujõudu.
Silverspoon/Hõbelusikas võitjad selguvad 150-liikmelise kohtunik-hindajate kogu anonüümsete restoranikülastuste põhjal. Hindajad täidavad elektroonilised ankeedid, mis edastatakse audiitorfirmale PricewaterhouseCoopers, kes kogutud ankeetide punktisummades põhjal selgitab välja kõikide kategooriate edetabeli.
Koostöö keskmes on Iittala Teema sari – ajatu, selgejooneline ja praktiline disain, mille lõi legendaarne Soome disainer Kaj Franck. Just see universaalne vorm on saanud uue elu tänu Café Kitsuné signatuursele latte art’i mustrile. Tulemuseks on neli harmoonilist tassi toonides Matcha, Sakura, Cappuccino ja Sesame. Lisaks sellele, et need tassid on kaunid, on need ennekõike loodud kasutamiseks. Mugav käepide, lihtne vorm, virnastatavus ja vastupidavus teevad neist tõelise disaini ja funktsionaalsuse sümbioosi.

Koostöö tähistamiseks on Café Kitsuné loonud ka spetsiaalse menüü, mida saab proovida nende Pariisi ja Tokyo kohvikutes ühe kuu jooksul. Menüü pakub värskes kuues jooke nagu Matcha Latte, Black Sesame Latte, vahune Cappuccino ja aromaatne Sakura, mille kõrvale serveeritakse mustritest inspireeritud küpsetisi.
Café Kitsuné × Iittala kollektsioon jõuab müügile 16. oktoobril nii Iittala ja Café Kitsuné veebipoodides kui ka valitud kauplustes üle maailma.