Viru Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia vaheline koostööprojekt VIRUxEKA Young Design Export Program, mille eesmärk on pakkuda ekspordialast koolitust ja tuge noortele Eesti tulevikudisaineritele, toimus sellel aastal juba kolmandat korda. 13. detsembril valiti kolmeteistkümne programmi läbinud tudengi seast pitching-sessioonide abil välja 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitja.
Pitching’u tulemusena tõsteti esile kolme EKA magistrandi loodud disainerbrändi – Sandra Luksi oma aksessuaaridele pühendatud kollektsiooniga LUKS, David Taylorit spordirõivastebrändiga ATMPT ja Kristel Jänest rõivaste ja pesu vahelisi piire kompava kaubamärgiga Crystal Rabbit. Võitjad saavad peagi Viru Keskuse poepinnale oma pop-up ala ning tutvustavad oma brände koos keskuse aatriumis samaaegselt toimuva EKA eksperimentaalvormide näitusega, muutes keskuse mõneks ajaks tõeliseks tulevikudisainerite kasvulavaks.
Peapreemia, 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitis Sandra Luks, kes lööb disainimaailma särama oma kahepoolse nahatehnika kasutamisega julgetes ja kelmikates aksessuaarides, mille eesmärgiks on panna inimesed tundma end enesekindlate ja vabandamatult iseendina. “Magistriõppesse astudes olid mul mõtted laiali, ent brandbuilding’u kursus aitas mul minu ideede külluses korra majja lüüa. Kursuse jooksul kuulsime palju erinevaid disainereid oma kogemusi jagamas ja üha kindlamaks sai, et nii palju kui me ka ei taha kõike ise üksi teha ja kontrollida, siis äri tehakse eeskätt partneritega ja arenemiseks tuleb usaldada. Minu meelest vajab see pidevalt meelde tuletamist, et me ei takerduks iseenda mõttelõnga, vaid oleksime valmis julgelt abi küsima,” sõnas Luks.
EKA Disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemusega ärimentor Fredrika Erlandsson, kes on varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia ettevõtete nagu Björn Borg rahvusvahelisustumisele. Lisaks on ta olnud Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht. Täna juhib ta professionaalse mentorluse platvormi VOCA Mentorship. Žürii esindaja Fredrika Erlandsson sõnab võitjate kohta: “Moe- ja disainimaailm on äärmiselt konkurentsitihe. Selleks, et seal läbi lüüa, on vaja lisaks heale äriideele treenida oskust ka oma kontseptsioonist kaasavalt ja analüütiliselt rääkida – see on ka põhjus, mis EKA vastava programmi on initsieerinud. Selle aasta tudengid on olnud suurepärased, sest lisaks aukartust äratavale loovusele ja innule on nad näidanud üles uudishimu ja suurt huvi jätkusuutlike ärimudelite loomise vastu.”
Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislektorite nagu Soome kudumibrändi Arela peadisaineri Anni Arela, Rootsi jalanõubrändi Flattered CEO Gustav Lindeni, Stockholm Fashion Districti esinaise Vanesa Leporati, Taani tuntuima rõivabrändidele mõeldud jätkusuutliku plug-in Coninued looja Peter R. Svenssoni loenguid. Viimaseid täiendasid tutvustused finantseerimisvõimalustest avalikus ja privaatsektoris. Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Stockholmist, sealhulgas House of Dagmari, Asketi ja EYTYS brändi loojatelt ning kohtuti luksuskaubamajade NK ja Åhléns City ostujuhtidega. Seekordse tuuri tegi eriliseks Sara Winter PR agentuuriga kohtumine andmaks ülevaate turule sisenemisest läbi agentuuri. Seekordse ekspordiprogrammi täienduseks toimusid eraldi ka hinnastamise koolitused Kaie Kaas-Ojavere käe all ning esitlusi kureeris moeosakonna juht Piret Puppart.
Disainibrändide pitchingu žüriis osalesid Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru, Rootsi ühe suurima veebipõhise rõivabrändi Nelly.com kategooriamanager Maria Biederbeck, Katalista Ventures jätkusuutlike ärimudelite projektijuht Justina Lizikevičiūtė-Grišinė ning disainiettevõtete Bemz ja Kinship Collective asutaja Lesley Pennington.