13. jaanuaril valitakse kolmeteistkümne programmi läbinud tudengi seast pitching-sessioonide abil välja 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitja. Eelmisel aastal sai auhinna EKA moekunsti magistrant Liis Kalda, kelle taaskasutatud materjalist kübarad võlusid jäädavalt. Kalda sõnul sai programmi käigus palju selgemaks, kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas meiega jagatud tööriistu brändi laienemise tarbeks rakendada. “Seda mitte ainult Eestis, vaid ka välisturgudel,” lisas ta.
EKAs südameasjaks võetud eesti disaini piiriülesele edule kaasamõtlejaks tulnud Viru Keskus näeb koostöös olulist võimalust tiigrihüppeks noorele eesti disainile. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainivälja arengule kaasa aidata. ”Kui soovime pikemas perspektiivis pakkuda Eesti tarbijale eesti disainerite poolt loodud tooteid ja teenuseid, siis on see meie südameasi, toetada just disaini haridust,” ütles Viru Keskuse kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru. “Viru Keskusel on EKAga tervet õppetsüklit hõlmav koostöö, kus esmakursuslaste eksperimentaalvormi näituse kaudu pakume noortele platvormi oma loomingulise plahvatuse väljendamiseks samal ajal kui VIRUxEKA Young Design Export programm keskendub juba magistritaseme disainerite kommertsedu vormimisele ja toetamisele“.
EKA disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemusega ärimentor Fredrika Erlandsson, kes on varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia ettevõtete nagu Björn Borg rahvusvahelisustumisele. Lisaks on ta olnud Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht. Erlandsson rohkem kui 20-aastase taustaga Rootsi ja Taani moetööstuses strateegilistes juhtrollides – nii era- kui ka börsiettevõtetes. Täna juhib ta professionaalse mentorluse platvormi VOCA Mentorship.Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislektorite nagu Soome kudumibrändi Arela peadisaineri Anni Arela, Rootsi jalanõubrändi Flattered CEO Gustav Lindeni, Stockholm Fashion Districti esinaise Vanesa Leporati, Taani tuntuima rõivabrändidele mõeldud jätkusuutliku plug-in Coninued looja Peter R. Svenssoni loenguid. Viimaseid täiendasid tutvustused finantseerimisvõimalustest avalikus ja privaatsektoris. Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Stockholmist, sealhulgas House of Dagmari, Asketi ja EYTYS brändi loojatelt ning kohtuti kaubamajade NK ja Åhléns City ostujuhtidega. Seekordse tuuri tegi eriliseks Sara Winter PR agentuuriga kohtumine andmaks ülevaate turule sisenemisest läbi agentuuri. Seekordse ekspordiprogrammi täienduseks toimusid eraldi ka hinnastamise koolitused Kaie Kaas-Ojavere juhtimisel.
13. jaanuaril toimuval disainibrändide pitchingu žüriis osalevad Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru, Rootsi ühe suurima veebipõhise rõivabrändi Nelly.com kategooriamanager Maria Biederbeck, Katalista Ventures jätkusuutlike ärimudelite projektijuht Justina Lizikevičiūtė-Grišinė ning disainiettevõtete Bemz ja Kinship Collective asutaja Lesley Pennington .
Fotograaf Mia Tohveri jäädvustatud seeria seob üheks tervikuks hiljuti lansseeritud ehetekollektsiooni ja moemärgi HANNES RÜÜTEL unisex touch’iga rõivad. “Hannese looming oli sellesse sooja suveõhtusse loodud – kõik toonid, tekstuurid ja valgussillerdused sulasid kaamera ees kokku ühtseks maailmaks, justkui oleks võetud pipetiga värve ümbrusest ja seatud need kollektsiooni värvigammasse. Ja sellele kõigele puhus elu sisse modellide Elina ja Jürgeni mänguline energia,” kirjeldab Mia.
Tutvu kõnealuse seeriaga galeriis!
Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.
“Finiśage” sündis vajadusest tekitada Eesti moemaastikule platvorm, kus autorimoe ideed ja teostus saavad mööndusteta avalduda. Kui ERKI Moeshow annab ruumi tudengite katsetustele ja Tallinna moenädal keskendub pigem kommertsbrändide turunduslikele eesmärkidele, siis kontseptuaalselt süvitsi minevaid lavastuslikke esitlusi näeb Eestis vähe.
Seda tühimikku asuvad oma hübriidetendusega täitma viis värskelt diplomeeritud moekunstnikku – Ron Verlin, Maria Roosiaas, Jaagup Kaiv, Kristiina Tali ja Hanna Tiina Pekk. Lavale jõuavad kunstilise väärtusega seisukohavõtud – teosed, mis kõnetavad nii oma ideede kui vormiga. Näeme, kuidas rõivas kannab nii mälu, mässu, palvet kui ka piinavalt ausaid küsimusi inimkogemuse kohta. Kunstnikud aitab lavale peaprodutsent Marie Soosaar.
Etenduse pealkirja omanäoline kirjapilt on tuletatud sõnadest finale, finiš ja finissage. Finale on moeetenduse lõppvaatus, mille käigus saab veel viimast korda tähistada ja tunnustada esitletud töid. Sel hetkel toimub justkui kollektsiooni uuestisünd, kus tehtud töö moodustab lõpuks ühtse terviku ning kollektsiooniloome pikk maratonidistants taandub kiirele sprindile. Võidujooksu finišijoonel pärjatakse tublimad medalitega, kuid selle joone ületamine on enamat kui autasu. Finišijoone ületamine on treeningu, visaduse ja rohkete väljakutsete kulminatsioon.
„Roni, Maria, Jaagupi, Kristiina ja Hanna power´is on tunda kuulsa Antwerp Six’i hõngu! Võrdlus kuulsate belglastega pole tehtud kergekäeliselt – grupi olulisus seisnes nende kompromissitus kontseptuaalses keeles ja kollektiivses vaimus, mis viis Belgia moe rahvusvahelisele tasemele. Ka meie kõnealune viisik on hämmastavalt ühtse vereringega ning töötab läbimõeldud narratiividega luues järjepanu kinematograafilisi esitlusi. „Finiśage“ on formaat, mida ootan kannatamatult,“ lausus Eesti Kunstiakadeemia moeosakonna juhataja Piret Puppart.
Pupparti vaimustust jagab moeekspert ja EKA lektor Ester Kannelmäe. „Viisik tõestab, et noore Eesti moekunsti tase astub ühte sammu maailma nimekate moeülikoolide lõpetajate omaga. Nende looming on viimistletud ja teadlik. Eestis on sõpruskonnad varemgi moepilti kujundanud – eriti 90ndatel ja 2000ndate alguses – oli viimane aeg, et taoline ühtse visiooniga kooslus uuesti esile kerkiks. “Finiśage” on nende professionaalse teekonna esimene avalik samm ja publikul on võimalus olla selle märkimisväärse hetke tunnistajaks,” innustab Kannelmäe.
Etenduse lavastus sünnib koostöös Ene-Liis Semperiga – kunstnikuga, kelle eksperimenteeriv, kompromissitu ja tähenduslikult mitmekihiline looming ning lavatööd on mõjutanud teatripilti kogu Euroopas. Semperi käekirja kaasamine loob moeetenduse, mis on ühtlasi ka dramaturgiline ja ruumikunstiline kogemus.
“Finiśage” toimub 25. augustil Sakala 3 Teatrimajas Tallinnas. Piletid tulevad 25. juulist müüki Fientasse. Etenduse ettevalmistusi ja kunstnike lõpuspurdi kulgemist saab jälgida Instagrami-kontol @moeetendus.