Gestuz, Remain, Rotate ja Marimekko – need Kopenhaageni moenädalal regulaarselt üles astuvad moemärgid ei valmistanud pettumust ka sel hooajal. Mis on parim asi nende brändide juures? See, et need on saadaval ka Eestis.
Moemaailma tsükkel paraku käib jätkuvalt nii, et augustis esitletakse Kopenhaagenis tuleva aasta kevadsuviseid kollektsioone. Seega on siin võimalus vaadata üle, mis 2025. aasta kevadel meile müügile jõuab. Olgu lisatud, et kõik neli moemärki on saadaval näiteks Kaubamaja Naistemaailmas.
Rotate’i 2025. aasta kevadsuvine kollektsioon ammutab inspiratsiooni 1920. aastate glamuursest ajastust, ühes sädelevate litrite ja suleliste detailidega. Disainerid Thora Valdimars ja Jeanette Madsen keskendusid the original peotüdruku ajastule, luues komplekte, millele isegi Gatsby heakskiidu annaks. “Oleme elanud läbi keerulised ajad ja see jätkub ka praegu,” ütles Valdimars. “Oleks tore, kui saaksime hetkeks sellest kõigest põgeneda ja nautida midagi tõeliselt rõõmsat.”
Gestuz keskendus 2025. aasta kevadsuvise kollektsiooniga rock’n’roll suvele ja 1970. aastate rokiprintsessidele. “Minu eesmärk oli luua kollektsioon, mis kajastaks suvist luksuslikku rock’n’rolli,” sõnas brändi loominguline juht Sanne Sehested. “Inspireerusin 1970. aastate naistest, eriti muusikamaailmas, ja leidsin suurt loomejõudu nende isiklikust narratiivist ning sellest, kuidas nad end riietasid.”
Remain astus Kopenhaageni moenädalal üles kollektsiooniga, mis mõjus kui värskendav paleti puhastus. Kollektsioonis olid selgelt näha 1990ndate minimalistlikud jooned, mida täiendasid läbikumavad seelikud ja sihvakad siluetid. Martin Asbjørn mängis oskuslikult proportsioonidega, esitledes täpselt sobiva pikkusega capri-pükse, täpselt õige õlalaiusega pluuse ja maksikleite, mille sügav V-kaelus teeb figuurile meeldiva komplimendi.
Marimekko loovjuht Rebekka Bay tõi Kopenhaageni moenädalale kaasa aga hulga lillemustreid, mis on pärit brändi ulatuslikust arhiivist. “Tahtsime tuua esile meie enam kui 3500 mustri seast need vähem tuntud lillemustrid,” selgitas Bay. Nii saidki laval koha suveriided, co-ord komplektid, õhulised püksid ja isegi nokamütsid, kõik kaetud erksate ja säravate lillemotiividega.
“Laulu muusikavideo annab loole veelgi sügavama tähenduse. See on visuaalselt täis sümboleid ja peidetud kihte,” sõnab INGER. Ta toob välja, et iga detail videos on läbimõeldud ja kannab endas tähendust: kollane madu toob sisse hirmu ja ohu varjundi, sidrunid sümboliseerivad elu hapusust, samas kui õhupallid viitavad rõõmule.
“kollane maja” kaasautoriteks on laulukirjutajana Jüri Pootsmann ja produtsendina Elias Teikari. “See on juba teine lugu, mille olen kirjutanud koos Jüriga. Meil on väga hea klapp,” räägib INGER. “Samamoodi ka produtsent Eliasega, kes suudab mind iga kord millegi uuega üllatada.”
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.
Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.