Foto: Jelena Rudi

Tiina Talumees: „Kõrgmoodi võib ka igapäevaselt kanda!”

Tiina Talumees Moestuudio ja stilist Johanna Eenma viivad tänavu läbi põneva projekti, mis näitab, kuidas nutika stilistikaga on võimalik laiendada disainerrõivaste kasutusvõimalusi ja anda neile mitmekülgsust ka selliste moehuviliste jaoks, kes igal aastal presidendi vastuvõtule ei satu. Portail uuris Tiina Talumehelt, kuidas selline projekt sündis ning kuidas tänavamood ja uued tuuled moeturul Tiina loomingut mõjutanud on.

Tiina, millest tuli mõte ühendada nii-öelda tavaelu ning Tiina Talumees Couture?

Mõte tuli soovist natukene murda müüte või kartust kõrgmoeloomingu ees. Väga tihti kuulen, kui räägitakse, et oi, couture, see sobib kindlasti vaid vastuvõtule ja Viini Ooperimajja. Tegelikult võib kõrgmoodi ka igapäevaselt kanda. Ja kuna praegu on väga trendikas sobitada erinevaid värve, brände ja stiile, tundus põnev katsetada koos kahte väga erineva valmimislooga moesuunda.

Olen aastaid Sinu loomingut jälginud ning näen väga selgelt, et astud täiesti oma rada. Kui palju Sind mõjutab maailmamoes toimuv, sellised hullumeelsed nähtused nagu Vetements, Balenciaga ning IKEA koti „saaga”, Rihanna-sugused moeikoonid?

Eks ikka natukene mõjutavad, kõik mind ümbritsev ikkagi omamoodi puudutab ja annab oma võnke. Minu looming tuleb kusagilt sügavalt minu seest, aga see, kuidas täpselt ta igaks kollektsiooniks vormub, on seotud mingite kogetud emotsioonidega ja kihvtide materjalidega, mis inspireerivad, aga ka parajasti moes olevate trendisuundadega, mis kõnetavad. Ma endaga pahuksisse ei lähe, teen ikkagi seda, mis hingest tuleb, ent proovin alati mõne väikese uue nurga leida.

Kuidas on aastatega muutunud Sinu klientide maitse? Kas ka nende eelistuse põhjal on kohalikus moepildis teatud suunamuutust näha?

Naiste tarbimisharjumused ja vajadused on viimaste aastatega päris palju muutunud. Mulle tundub, et üha enam pööratakse tähelepanu materjalidele ja kvaliteedile, mis teeb mulle väga suurt rõõmu. Rõivalt oodatakse vastupidavust, mugavust, kombineeritavust. Eks minu kollektsioonideski peegeldub nende ootuste täitmist, sest loomisprotsess on küll põnev, aga kõige ehedam õnn on ikkagi, kui näed, et oled loonud midagi, millest kandja tunneb siirast rõõmu. Ehk, on oluline oma kliendi vajadusi tabada. Näen ka, kuidas vaikselt julgetakse lasta vabaks raamidest, näiteks couture-kleidi alla sobitatakse tennist jne, ning julgustan omalt pooltki kaasa. Ja kui märgatavalt olulisemaks on muutunud klientidele mugavuse aspekt, ning seda isegi juba pruutkleitide puhul. Mugavuse olulisus tegelikult kogu protsessis – rõiva valmistamisest kuni kandmiseni. Kuna klientide aeg on tänapäeval kulla hinnaga, siis on meie suur ülesanne kogu tööprotsess võimalikult kompaktseks ja ajasäästlikuks teha ning otsida ja mõelda välja võimalikud parimad disaini- ja materjalilahendused.

Sinu moeetenduste külalised ning avalikkus on harjunud Sind nägema moeetenduse järel kummardamas alati Tiina Talumehe loomingus. Milline Sa aga oled „tavaelus”, mida Sa kannad?

Eks minu tohutu armastus kleitide vastu saadab ka suuresti minu igapäeva, aga no muidugi lapsega tegeledes ja argiseid toimetusi tehes on esikohal vajaduspõhine rõivas: tikk-kontsades ma mööda mänguväljakuid ei klõbista. Enda maja toodangut kannan tihti, sest ei leia kaubandusest täpselt meelepäraseid tooteid ning hoole ja armastusega endavalmistatud asjal on ikka hoopis täitsa teine hõng ka.

Ning lõpetuseks, milline on Sinu lemmikkomplekt nimetatud projektis?

Johanna on väga lahedalt lasknud loomingul lennata ja kihvtid setid kombineerinud. Igas komplektis on tore detailsus ja hoog, väga raske on neist lemmikut välja tuua.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Mia Tohver

SAAME TUTTAVAKS: Reti Niimann

Reti Niimann on noor r’n’b ja pop soul’i laulja, kelle väikeses kehas peitub suur ja võimas hääl, samuti suur armastus 70ndate soul– ja funkmuusika vastu. Reti energiast pakatav vokaal ning lavaline sära jõuavad Jazzkaare raames Fotografiska Tallinna lavale 25. aprillil. 

Reti, millest sa laulad ja mis sind inspireerib?

Mind inspireerib väga palju – inimesed minu ümber, suhted, mentaalne seisund, noorte läbielamised, aga muidugi ka hea muusika, head filmid, head näitused, kunst, maailm meie ümber. Kõik sellised asjad, millega ma tunnen, et paljud teised saavad ka suhestuda. Lisaks kõigele sellele tekib mul laval lauldes enda loominguga mingi muu kontakt ning ma laulan välja ja peegeldan oma häälega ainult seda, mida ma sellel hetkel tunnen. See teeb minu jaoks laulmise ja muusika eriliseks. See loob täieliku terviku kooskõlas selle hetkega, kus parasjagu loomingut esitan.

Kuidas mängib sinu muusikuteel rolli koreograafiataust?

Ma arvan, et koreograafiataust on üks suuremaid plusse, mis live-artistil saab olla. See annab mulle oskuse liikuda laval esteetiliselt ning on tekitanud minus füüsilise enesekindluse. Ma oskan oma keha kasutada, seda kontrollida, anda edasi energiat, toetada enda laulmist. See on lihtsalt üks suurepärane praktiline oskus ja väga oluline eneseväljenduse jaoks. Ja siinkohal ei arva ma, et kõik artistid peaksid hakkama lisama oma repertuaari suuri trikke ja kombinatsioone. Aga füüsiline kohalolu on sama oluline kui vaimne ja ma leian, et vähemalt minu jaoks on selle saavutamine kõige loomulikum läbi tantsukunsti.

Millise artisti loomingule ja karjääriteele vaatad enim alt üles?

Neid artiste on palju – Michael Jackson, Stevie Wonder, Samara Joy, George Benson, George Duke, Aretha Franklin, Luther Vandross, The Emotions. Nemad on minu jaoks loominguliselt kõige suuremad mõjutajad. Iga kord, kui nende muusikat kuulan, leian midagi uut, põnevat, inspireerivat. Ma olen tänulik, et tänapäeval on muusika nupuvajutuse kaugusel, sest tänu sellele ma saan alati ennast nende artistide muusikamaailma viia. Väga noore ja naiivse artistina tahaksin uskuda ja usungi, et kui kohelda muusikat südameasjana, siis tuleb ka edukas karjäär. 

Milline oli sinu viimane parim kontserdielamus ja miks? 

Tuleb välja, et minu viimane parim kontserdielamus ongi mu kõige hiljutisem – käisin TMW Jazzilaval kuulamas Pennar Projectit. Mulle meeldib näha laval siiraid inimesi, kes teevad kindlalt oma asja. Sellist siirust tihti ei näe. Ja kui lisada sinna veel suurepärane omalooming, siis olengi täiesti rabatud. Pennar Projecti kontsert oli täiesti suurepärane ja ma juba väga ootan, et neid Jazzkaarel uuesti kuulama minna. Elamus missugune!

Millistest mõtetest ja emotsioonidest kantuna inimesed su Jazzkaare kontserdi lõppedes võiksid lahkuda?

Soovin, et inimesed lahkuksid hea tuju ja hea meelega. Ma soovin oma esinemiste ja muusikaga luua atmosfääri, kus inimesed tunneksid ennast vabalt ja tahaksid ennast vabalt väljendada. Ma loodan, et mu kontserdil saab lihtsalt korraks astuda välja argisusest ja põgeneda korraks mõnusasse sooja ja vabasse õhkkonda, kus on turvaline ja lõbus. Tantsida ja hüpata saab igal juhul!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Acne Studios

Kuidas jõudsid Villu Jaanisoo toolid Pariisi moenädalale? Jonny Johansson vastab!

Veebruarikuu viimastel päevadel tabasid kodumaist moe- ja kunstiringkkonda aplausi väärt uudised: Kumu aatriumi püsiväljapanekus aastate jooksul vaieldamatuks külastajate lemmikuks tõusnud Villu Jaanisoo paarikteos „Toolid I-II“ jäi kaamerasilma ette Pariisi moenädalal, moemärgi Acne Studios kollektsiooni esitluse osana. 

Kumu blogi vahendusel oleme tänaseks teada saanud, et Skandinaavia moebrändi Acne Studios esindajad pöördusid Eesti Kunstimuuseumi poole juba jaanuaris, sooviga laenata üleelusuuruses tugitoole oma peagi toimuva moesõu keskseks elemendiks. Miks aga Villu Jaanisoo toolid? Sest just neist oli brändi peadisainer Jonny Johansson oma uues, 2024. aasta sügistalvise naisterõivaste moekollektsioonis inspiratsiooni ammutanud.

Kumu lahkel loal avaldame Kumu blogis ilmunud intervjuu Acne Studiose peadisaineri Jonny Johanssoniga saamaks lähemalt teada, kuidas kogu idee alguse sai.

Kuidas Te neid teoseid esimest korda kohtasite?

Minu meeskond leidis pildi teostest internetist. Otsisime kiiruse, kummide, taaskasutamise, mootorrataste ning tulega seotud kunsti.

Millisena nägite nende toolide rolli oma moeetenduses?
Need on kollektsiooni inspiratsiooniks, sest kiiruse ja muundumise idee oli oluline algusest peale, see oli osa algsest kirjeldusest. Ja lõpuks saigi kõik omavahel kokku ning toolid olid etenduse ajal kohal.

Kuidas mõjutasid toolid uut kollektsiooni, mida Pariisi moenädalal esitleti?

Fotod toolidest olid alati üleval kollektsiooni meeleolu kirjeldaval inspiratsiooniseinal. Neis peitub tulvav energia ning kummid on moondumas millekski muuks. Joonistamist alustades hakkasin mõtisklema ja mõistsin, et kiiruse, kuju ja liikumise edasi andmine mõjutab olulisel määral kollektsiooni esteetikat. Ja neis toolides on see kõik olemas.

Kas olite Eesti skulptorist Villu Jaanisoost varem ka kuulnud?

Leidsime Villu Jaanisoo nime, uurisime Instagramist tema teoseid ja imelist universumit. Villu puhul meeldib mulle, et ta on käsitöömeister ning seda on ta teostest hästi näha. Katsetasime oma produktsiooniettevõttega mitmeid võimalusi ja erinevaid lavalisi lahendusi, kuid minul oli alati mõttes Villu. Esimene idee on ikka parim. Siis helistasimegi Villule ja rääkisime talle oma hullumeelsest plaanist.

Kas varemgi on Acne Studios kollektsioonide esitlustesse kunsti kaasatud?

Minu jaoks on meie kauplustesse, kontoritesse ja koostööprojektidesse kunsti kaasamine olnud alati oluline. Mitmete meie toodete osas olen teinud koostööd erinevate kunstnikega. Hiljuti näiteks Grant Levy-Lucero, Ben Quinni ja Apollinaria Broche’iga.

Moeetenduste puhul on see mõnikord keerukam, sest on vaja leida õige inimene, kes stsenograafiat mõistaks. Sooviksin teha koostööd mööblidisainer Max Lambiga, aga kuna ta töötab käsitsi, ei jõuaks ta kunagi kõiki neid istmeid valmis teha, millest olen unistanud.

Aasta tagasi tähistasime kümnendat aastapäeva koostöös Sylvie Macmillaniga: ta on andekas küünekunstnik, kes teeb ka teokarpidest skulptuure. Ta disainis ja ehitas etenduse jaoks hiiglaslikud teokarpidest küünlajalad.

Eelmisel hooajal tegime koostööd mulle lähedase kunstniku Lukas Gschwandtneriga, kes lõi lavakujunduse oma pehmemööbli põhjal. Ja seekord siis Villuga – mind inspireeris tema looming väga, eriti toolid. Katsetasime toolide piltidega, kuid mõistsime, et asi toimiks vaid originaalteostega.

Tootsite Jaanisoo toolide põhjal ka väiksemad versioonid, millel külalised said istuda. Mis nendest toolidest edasi saab?

Koostöös Villuga paigutasime tema teosed lavale peamiste kujunduselementidena, kuid mõtlesime, et tema kummide lugu võiks edasi arendada, lisaks vajasime veelgi toole! Seetõttu arendas meie produktsiooniettevõte sarnase tehnoloogia põhjal välja toolid, millele sai neli külastajat istuma panna. Kasutame neid istmeid kujunduse osana, kui meie kollektsioon poodidesse jõuab.

Kuidas need toolid moeetenduse kontekstis „esinemisega“ hakkama said? Kas etendus täitis Teie ootusi ja ettekujutusi?

See ületas mu ootused! Kuulsused tegid endast nende ees ja neil istudes pilte ning ka teised külastajad küsisid peale etenduse lõppu luba piltide tegemiseks. Kuid minu jaoks oli kõige olulisem lavakujundus, mis nägi välja väga terav ja tugev ning vastas täpselt mu peas olnud ideele.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid