German Ecodesign Award on Saksamaa kõrgeim jätkusuutliku disaini riiklik auhind, mida korraldavad alates 2012. aastast Saksamaa Keskkonnaministeerium ja Keskkonnaagentuur koostöös International Design Center Berlin’iga. Auhinna žüriisse kuuluvad mitmed tunnustatud eksperdid, sealhulgas tootedisainerid, kommunikatsioonidisainerid, arhitektid ja keskkonna eksperdid.
Selle aasta konkurents oli erakordselt tihe, kajastades keskkonnasõbralikkust ja innovatsiooni. 360 esitatud projekti seast jõudis Reet Aus UPMADE® kollektsioon lõppvalikusse, kus 26 innovatiivset projekti võistlevad German Ecodesign Award 2023 tiitli nimel. Reet Aus UPMADE® kollektsioon on nomineeritud toote kategoorias, teised nomineeritud projektid hõlmavad mitmesuguseid valdkondi, sealhulgas kontseptsioon, teenused ja noored talendid. Võitjad selguvad 4. detsembril ning võitjatele annab auhinnad üle Saksa föderaalvalitsuse keskkonnaminister Steffi Lemke.
Dr. Bettina Hoffmann MdB, Keskkonnaministeeriumi parlamentaarne riigisekretär ja žürii liige, ütles: “Auhinnale Ecodesign Award 2023 esitatud tööd on muljetavaldavad. Paljud ettevõtted ja uurimisasutused võtavad juhtrolli kujundades konkreetsete projektide kaudu üleminekut suurema jätkusuutlikkuse suunas. Innovatsioon on kohal ning Ecodesign Award toob selle nišist peavoolu.”
German Ecodesign Award 2023 žürii liikme, Dr. Bettina Rechenbergi sõnul mängib toodete ja teenuste jätkusuutlik disain meie ühiskonna ümberkujundamises otsustavat rolli. Ta lisas: “Paljude tuntud ettevõtete, disainibüroode, idufirmade ja ülikoolide esitatud arvukad tööd on mulle väga muljet avaldanud. German Ecodesign Award toimib katalüsaatorina innovaatiliste ja tulevikku suunatud ideede edendamisel.”
Reet Aus on jätkusuutlik moedisainer ning Eesti Kunstiakadeemia vanemteadur, kes omandas 2011. aastal doktorikraadi. Tema doktoritöö fookus oli väärtustava taaskasutuse (ingl upcycling) tootmismudel Trash to Trend. Järgnes omanimelise moemaja loomine ning esimestel aastatel tehti arendustööd tööstusliku väärtustava taaskasutuse ehk industrial upcycling-tootmise alustamiseks ning loodi sertifitseerimissüsteem UPMADE®. Tänu UPMADE® tootmismudelile säästab iga Reet Aus UPMADE® kollektsiooni rõivaese keskmiselt 75% vett, 88% energiat ja tekitab 80% vähem CO2 heitmeid kui masstootmises toodetud rõivad.
Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”
Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.
Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.