Fotografiska kasutab fotokunsti jõudu, et ühendada ühiskonda, luua positiivset mõju ning tõmmata tähelepanu eri teemadele. See mõtteviis kandub otseselt üle ka restorani tegemistesse. „Oma visiooniga – inspireerida maailma teadlikumalt tunnetama – püüame tähelepanu pöörata sellele, mida me sööme ja joome ning suunata inimesi jätkusuutlikumate harjumuste poole,” tutvustas Peeter Pihel.
Fotografiska restoran on Piheli sõnul kantud „Kestliku naudingu” ideest – loodud tippkokk Paul Svenssoni poolt, kus kontseptsiooni keskmes on toit, mis ühteaegu maitseb ja mõjub hästi. Sellise toidu- ja joogifilosoofiaga Fotografiska Stockholmi restorani on tunnustatud mitmete rahvusvaheliste auhindadega, sealhulgas 2017. aastal maailma parima muuseumirestorani tiitliga, mille andis välja Leading Culture Destination Awards.
Juunis avatav fotokunstikeskus Fotografiska Tallinn asub Telliskivi Loomelinnaku südames hoones, mida seni on tuntud Punase Maja nime all. Restoran asub maja kõrgeimal korrusel, panoraamvaatega Toompeale ja Kalamaja piirkonnale. Söögikohas kasutatavate tarbeesemete puhul jälgitakse jätkusuutlikke põhimõtteid. Näiteks töötajate põllede tekstiil saadakse vanadest telkidest, lillekastid meisterdatakse Kuressaare Laurentiuse kiriku torniplekist, kasutatud küpsetusplaatidest saavad uued leivaalused ning veinipudelid saavad EKA tudengite abiga uue elu mõne muu eseme tarbeeseme näol. Teeküünalde ja lõikelillede kasutamisest on sootuks loobutud.
„Me ei ole fine dining restoran, vaid pakume inimestele maitsvat ja ausat toitu, mille tegemisel lähtume põhimõttest “lehest juureni, ninast sabani”. Ehk et meieni jõudev värske kohalik tooraine leiab maksimaalsel määral rakendust, seda nii köögis mõnd rooga valmistades kui ka baarileti taga kokteili kokku segades,” selgitab Pihel. „Need minimaalsed toidujäägid, mis restoranis tekivad, pannakse aga kompostrisse, kus 24 tunni jooksul tekib nendest muld. See omakorda antakse talunikele, kes restorani toorainega varustavad või teistele kohalikele söögikohtadele, kes näiteks maitsetaimi kohapeal kasvatavad.“
Fotografiska Stockholmi restoran on samasuguse kontseptsiooni toimimisele Rootsis kinnitust saanud, võites oma külaliste südamed ressursihoidliku toiduvalmistamisega. Sealne meeskond on põnevil, et nüüd arendatakse filosoofiat veelgi edasi Tallinna restoranis eesmärgiga pakkuda külalistele maitsvat toidukogemust, mis panustab jätkusuutlikku maailma.
Pidulikule õhtusöögile oli kogunenud külalislahkuse valdkonna koorekiht eesotsas tipprestoranide juhtide ja peakokkadega, kellele elasid kaasa tuntud avaliku elu tegelased ja kohaliku toidukultuuri austajad.
Silverspooni tänavuse õhtusöögi menüü autoriks oli 2024. aasta parimaks kokaks tunnistatud Silver Illak ning taimetoidu eelistajad said nautida Ragnar Bambergi (Tervise Catering) loomingut.
Rikkaliku meelelahutusprogrammi naelaks oli maailmas suurt tähelepanu saavutanud mitmekülgne artist ja modell Rita Lynch, kelle artisti ampluaasse kuuluvad laulmine, näitlemine ja burleskinumbrid. Lavale astusid ka Koit Toome, Uku Suviste, Karl Killingu ja Lauri Pihlapi poistebänd.
Õhtu tõelisteks kangelasteks olid aga parimatest parimad gastronoomia valdkonna tegijad, kes viisid koju Silverspoon/Hõbelusikas 2025. aasta tunnustusauhinnad järgmistes kategooriates:
Best Fine Dining – Ecrin
Best Casual Dining – Dominic
Best National Cuisine – Gobi
Best Restaurant Service – Koyo
Best Family Restaurant – GOSPA
Best Italian Cuisine – Dominic
Best Asian Cuisine – Koyo
Best French Cuisine – Ecrin
Best Chef – Alexey Aleksandrov (Ecrin)
Media Award – Kaupo Karelson
Jätkusuutliku ning püsiva kvaliteedi auhind – Rudolf
Selle aasta tulemuste puhul märkisid korraldajad, et kõikide kategooriate esimese kümne hulka tulnud restorane eraldasid peaauhinnast vaid punktisummade üksikud komakohad. See näitab kohaliku restorani valdkonna tugevat ja ühtlast taset, mis omakorda iseloomustab meie toidu- ja restoranikultuuri elujõudu.
Silverspoon/Hõbelusikas võitjad selguvad 150-liikmelise kohtunik-hindajate kogu anonüümsete restoranikülastuste põhjal. Hindajad täidavad elektroonilised ankeedid, mis edastatakse audiitorfirmale PricewaterhouseCoopers, kes kogutud ankeetide punktisummades põhjal selgitab välja kõikide kategooriate edetabeli.
Koostöö keskmes on Iittala Teema sari – ajatu, selgejooneline ja praktiline disain, mille lõi legendaarne Soome disainer Kaj Franck. Just see universaalne vorm on saanud uue elu tänu Café Kitsuné signatuursele latte art’i mustrile. Tulemuseks on neli harmoonilist tassi toonides Matcha, Sakura, Cappuccino ja Sesame. Lisaks sellele, et need tassid on kaunid, on need ennekõike loodud kasutamiseks. Mugav käepide, lihtne vorm, virnastatavus ja vastupidavus teevad neist tõelise disaini ja funktsionaalsuse sümbioosi.

Koostöö tähistamiseks on Café Kitsuné loonud ka spetsiaalse menüü, mida saab proovida nende Pariisi ja Tokyo kohvikutes ühe kuu jooksul. Menüü pakub värskes kuues jooke nagu Matcha Latte, Black Sesame Latte, vahune Cappuccino ja aromaatne Sakura, mille kõrvale serveeritakse mustritest inspireeritud küpsetisi.
Café Kitsuné × Iittala kollektsioon jõuab müügile 16. oktoobril nii Iittala ja Café Kitsuné veebipoodides kui ka valitud kauplustes üle maailma.