Foto: Kristina Kuzemko

Metsik (ja kohati infantiilne) nullindate mood ETDMis

23. oktoobrist on Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis avatud näitus “Nulltuju. Eesti moe avangard 2000–2010”, mis võtab ette kümnendi, mil postsovetlike 1990ndate vaesus, kauboikapitalism ning glamuuriiha olid ühiskonnast haihtumas, kuid neoliberaalsed väärtused ei olnud veel kunstiväljal pead tõstnud.

“Metsik, kohati infantiilne, tihti tolleaegse underground-peoskenega ühte sammu astuv nullindate mood on oma kasvatamatuse ja elujaatava hoiaku tõttu teravas kontrastis praeguse, paljuski müügile ja seeriatootmisele orienteeritud Eesti moedisainiga,” ütleb kuraator Anne Vetik, kes valis näitusele 19 kodumaise disaineri ja brändi loomingu, mis seda perioodi kõige paremini iseloomustavad. “Ühtpidi ammutati tol perioodil kindlasti endasse Lääne suure moe trende, kuid neid töödeldi läbi väga spetsiifilise prisma, mida praegu Eesti moes kohtab harva. Rõivaste kaudu väljendati ennast kui kunstnikke, mitte ei toodetud rõivaid, et neid müüa.”

Eesti moekunstnikud ei lähtunud tol kümnendil fookusgrupi uuringutest ja ülemaailmsetest trendidest, vaid enda personaalsest maailmatunnetusest ja loomisvajadusest. Oluline platvorm, mis innustas kunstnikke tegutsema, pakkus lavalist väljundit ja ahvatlevaid auhindu, oli klubikultuuri eestvedajate Helen Mahmastoli ja Kuno Tehva algatatud moekonkurss SuperNoova, mis aastatel 1998–2008 oli Eesti moeelu käivitavaks mootoriks. Žüriis oli alati koht ka väliskülalistele ning arvestatavad rahalised auhinnad andsid võitjaile võimaluse keskenduda loomingule. ERKI Moeshow elas nullindatel läbi Jaanika Terasmaa eestvedamisel võimsa renessansi, võimaldades moe- ja tekstiilitudengitel teha esimesi samme avalikul laval, koguda tuntust, leida enda ostjaid ja kandjaid. Eesti Kunstiakadeemia projekt HULA lubas proovida kätt seeriamoe tootmises ja brändiloomes, seejuures liigseid piiranguid seadmata.

Näitusele jõudnud valik on vaid murdosa Eesti disainerite neil aastatel sündinud loomingust. 19 disaineri seast leiab sellised nimed nagu Liisi Eesmaa, Jaanus Orgussaar, Aldo Järvsoo, Anu Samarüütel-Long, Kirill Safonov, Vassilissa Danavir, Aivar „Antonio“ Lätt, Kris Lemsalu, Britt Samoson ja Triinu Pungits. Eelkõige oli kuraatori sõnul valiku aluseks avangardsus, kunstipärasus ja uuenduslikkus, kunstniku soov ja võime murda lahti klassikalisest ilu- ja rõivanägemusest, luua või tuua Eestisse uutmoodi esteetikat ja julgus mängida endaloodud, mitte konventsionaalsete reeglite järgi.

Anne Vetik leiab, et seda perioodi kokku võtva näituse loomine on Eesti kultuurile oluline: “Oluline sellepärast, et mood paraku ei jõua tihti muuseumisse, kuigi tegemist on kunstialaga, mis kirjeldab meie ühiskonda väga täpselt. Seetõttu on oluline moetoodangut dokumenteerida ja koguda samamoodi, nagu toimetame muude disaini- ja kunstiartefaktidega.”

Olgu lisatud, et näitusega kaasneb kooliõpilastele suunatud haridusprogramm ning vestlustest ja loengutest koosnev publikuprogramm, kus esinevad näitusel osalevad disainerid.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Loewe

Jonathan Andersoni KÜMME aastat Loewes

5. maini on Hiinas, Shanghai messikeskuses avatud Jonathan Andersoni kureeritud näitus “Crafted World”, mis tähistab Andersoni 10. aastapäeva Loewe moemajas, samuti teeb kummarduse moemärgi 178-aastasele ajaloole. Tegemist on Loewe esimese retrospektiivnäitusega, mis Shanghai järel rändab ka mujale maailma.

Täna 39-aastane Anderson asus Loewe moemaja loovjuhiks aastal 2013. Moeeksperdid nõustuvad, et just tänu temale on moemärgist saanud üks ihaldatumaid brände maailmas ning ka kasumlikumaid märke LVMH portfoolios. Kuna Anderson on alati pidanud lugu Hispaania moemärgi pärandist ning oskusest ühendada käsitööd tänapäeva moesuundadega, näeb ka näitusel palju käsitsi valminud esemeid, mil rääkida oma lugu. “Craft is the essence of LOEWE. As a house we are about craft in the purest sense of the word. This is where our modernity lies, and it will always be relevant,” sõnas Anderson näituse tutvustuses.

Lisaks juba täna moeajalukku läinud riideesemetele on näitusel väljas ka eksponaate Loewe Art Collectionist – mööblist keraamika ja skupltuurideni. 

Seega, kes vähegi minemas Shanghaisse, siis see on näitus, millele silm peale panna. Meie jääme aga seni ootama, et näitus meile natuke lähemale tuleks.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Elizaveta Porodina

Elizaveta Porodina näituse tuur Aljona Eesmaa ja Helene Vetikuga

4. aprillil kell 18.00 kutsub Fotografiska kõiki moe- ja fotohuvilisi tuurile, kus Aljona Eesmaa ja Helene Vetik tutvustavad fotograafia tõusva tähe Elizaveta Porodina unenäolis-haldjalikku näitust “Un/Masked” ning räägivad lähemalt tema rollist tänapäevases moefotograafias.

Meenutuseks. Kes on kes?

Aljona Eesmaa on tuntud meediasuhete ekspert, kellel on lisaks suhtekorraldusele rikkalik kogemus nii moetoimetaja kui stilistina. Täna juhib ta moele ja disainile pühendunud veebiportaali Portail. Jah, sedasama siin. Helene Vetik on üks enim auhinnatud loovjuhte ja graafilisi disainereid Eestis. Moega seob teda armastus värvide, ajaloo ning eklektika vastu. Samuti on ta algusest peale toimetanud Portaili disainihinge ja kaasautorina.

Kes on Elizaveta Porodina?

Lapsena Venemaalt emigreerunud kliinilise psühholoogi haridusega Elizaveta sai fotograafiks peaaegu juhuslikult, kuid viimastel aastatel on ta olnud üks nõutumaid moefotograafe – ta on teinud kampaaniaid mitmetele mainekatele moemajadele ning pildistanud maailmakuulsaid staare suuremate ajakirjade kaantele. Näitus “Un/Masked” võtab kokku Elizaveta loomingu viimastel aastatel ning hõlmab tema töid nii kunsti- kui moefotograafia vallas.

Elizaveta Porodina näitus “Un/Masked” jääb Fotografiska avatuks kuni 14. aprillini. Uuri näituse ja tuuri kohta lisa Fientast. 

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid