Portail

Jutud CELINE AAGAARDIGA jätkusuutlikust moetulevikust

Foto: H&M

Celine Aagaard on Norra moemõjutaja, autor, stilist ning moe- ja elustiiliajakirja endine peatoimetaja. Samuti on ta digitaalse moeplatvormi Envelope asutaja ja 2018. aastal loodud moekaubamärgi Envelope1976 disainer. Mina isiklikult olen tema tegemisi jälginud – ja muuseas olnud täiesti vaimustuses tema relaxed skandinaavialikust stiilist – ajast, mil ta kandis ainult pooli eelpool nimetatud tiitlitest. 

Tänavu kevadel valis H&M Celine’i nende inspireerivate naiste seltskonda, kes on jätkusuutlikest materjalidest valmistatud (ja juba müügil oleva) H&M Conscious Collectioni modellid ja kõneisikud. Ja see andis meile võimaluse rääkida Celine’iga just nimelt jätkusuutlikkusest. 

Celine, H&M Conscious Collection peab silmas jätkusuutlikku moetulevikku. Kuidas sina kestlikku mõtlemist oma ellu tood?

Olen proovinud elada jätkusuutlikult nii kaua, kui mäletan. Lapsena ostis ema meile alati veidi suuremaid rõivaid, et saaksime neid mitu aastat kanda. Või ostis ta mulle unisex-rõivaid, et ka mu vend saaks neid hiljem kasutada. Minu jaoks on kestlikkus loomulik ja mul on tunne, et ma ei pea selle nimel eriti pingutama – elu lihtsalt peab sellest tõekspidamisest kantud olema. Käin näiteks tihti vintage-esemeid jahtimas. Mul on kapis ka tõeliselt vanu H&Mi rõivaid. Samuti disainin paljusid rõivaid ümber. Ma ei osta palju riideid, aga kui ma seda teen, siis vaatan alati, kas need on valmistatud kestlikest kangastest ja kui kaua need kestavad. Jätkusuutlikkus kandub ka teistesse eluvaldkondadesse ja mõjutab seda, kuidas ma reisin ja mida ma söön. Olen olnud viimased 24 aastat taimetoitlane. Usun, et igaüks saab teha oma argipäevas väikeseid samme, mis mõjutavad suuremat pilti.

Räägi oma H&Mi Conscious Collectioni muljetest.

Olen aastaid H&Miga päris palju koostööd teinud. Pean tähtsaks, et selline hiiglaslik ettevõte nagu H&M liigub jätkusuutlikkuse suunas, sest see teekond on meie planeeti arvestades ainus võimalus. Suurel ettevõttel on palju mõjujõudu panna inimesed mõtlema sellele, mida nad kannavad, mida ostavad, aga ka sellele, mille kasutust nad vähendavad. Mis kõige tähtsam, nad saavad panna inimesi mõistma, et mood saab olla jätkusuutlik. H&M on toonud oma kollektsioonidesse palju taaskasutusmaterjale, mis vähendavad plasti tootmise vajadust. Minu arvates on see suurepärane.

Milline jätkusuutlik algatus on sulle H&Mi puhul kõige enam silma jäänud?

Mulle meeldib, et H&Mis tehakse tööd selgete eesmärkide nimel. Näiteks vähendatakse emissioone, et saavutada 2040. aastaks kliimapositiivne väärtusahel. Või plaanitakse kasutada 2030. aastal 100% taaskasutus- või teistest jätkusuutlikest allikatest pärit materjale. On oluline, et juhtivad brändid teevad oma tegevuses selliseid muudatusi. Mulle on jäänud silma ka H&Mi lasterõivaste ja baaskollektsioonid, mis pakuvad üha suuremat valikut jätkusuutlikke variante, sest kestlikkuse teemadest tuleb juttu teha juba noores eas.

Mis sulle antud kampaania pildistamise ajast meenub?

Kampaania tugevate ja inspireerivate naiste seltskonnas aja veetmine oli tõeliselt imeline. Naersime palju, rääkisime oma kirgedest ja eesmärkidest, sellest, mida tähendab meie jaoks taolises jätkusuutlikkust esile toovas kampaanias osalemine ja kuidas me ise oma elus kestlikke valikuid teeme. Õppisin palju selle kohta, kuidas erinevates riikides jätkusuutlikkuse teemasse suhtutakse, milliseid tegevusi ette võetakse. Kõnelused avasid mu silmad sellele, mida veel peaks ära tegema. Jutustasime ka naiste jõustamisest ja sellest, kui uhked oleme, et saame kõik koos kampaaniapiltidel olla ja olulistel teemadel sõna võtta.

Millised on su lemmikesemed sellest kollektsioonist?

Ma ei kanna tavaliselt palju mustreid, seega on mu lemmikud avar valge orgaanilisest puuvillast kleit ja õlapaelteta maani kleit, mida ehivad rüüsid ja pitsdetailid. Mõlemad esemed on mõnusad ja lendlevad ning neid iseloomustab tõeline suvemeeleolu. Minu jaoks on oluline, et saaksin ostetud esemeid kombineerida olemasoleva garderoobiga ja et need sobiksid ülejäänud rõivastega kokku. Ma tean, et saan mainitud kleite kanda sandaalidega või heita need rannast tulles bikiinide peale või kanda neid hoopiski kevadel saabastega. Võib-olla kombineerin neid cool’i kontrasti saavutamiseks hoopiski lohvaka bleiseriga. 

Naaseme üldisema jätkusuutlikkuse teema juurde – räägi meile oma mõtetest seoses jätkusuutliku ja säästliku tulevikuga.

Ühest küljest arvan, et rõivaste tootmine pole kuigi eetiline. Samas peame ju midagi kandma ja seega on ülitähtis, et moetööstus vaataks suuremat tervikut – ei peaks silmas pelgalt materjale, vaid ka selliseid märksõnu, nagu transport, pakendid, plasti vähendamine, ookeanide päästmine jne. Teiste sõnadega – kogu tootmisahel peab olema kestlik. 

Kuna olen ka ise moedisainer, pean ülioluliseks seda, et moetööstus oleks võimalikult läbipaistev ja jätkusuutlik ning lisaks teeks ka oma suu lahti, sest selles tööstusharus peitub palju mõjujõudu. Kui sa räägid tarbijatele, mida sa brändina ette võtad ja millised on su plaanid, siis muutuvad ka nemad aktiivsemaks ja uurivad näiteks, miks tuleks eelistada taaskasutuspolüestrit, kuidas seda pesta, kui kaua see vastu peab jne. Samuti peaks tööstuse sees valitsema üksteist toetav atmosfäär, et jätkusuutlikke samme oleks lihtsam ette võtta ja et need ei jääks vaid pealiskaudseks trendiks. 

Minu jaoks on põnev ka see areng, et moebrändid nagu H&M on hakanud oma kliente rohkem analüüsima ja neist paremini aru saama ning keskenduma sellele, mida inimesed tegelikult kanda ja osta soovivad. See aitab ettevõtetel nutikamalt ja säästlikumalt toota. Uueks arenguks on ka see, et enam pole nii lahe näidata sotsmeedias iga päev uusi rõivaid või viimaseid oste. Fookus on liikunud sellele, kuidas esemeid erineval viisil kokku sobitada. Ka see muudatus on keskkonna aspektist oluline samm.

Maailm mõjub täna kangesti ebakindlalt – too välja midagi positiivset ja lootustandvat!

Minule annab lootust noorem põlvkond – nad jälgivad näiteks rõivaste puhul seda, kuidas nende eest hoolitseda, nad on teadlikumad tarbijad ja üldse palju rohkem innustatud positiivsusest ja säästlikkusest. Minu poeg õpib taolisi asju koolis. Tema initsiatiivil korraldasime koolis workshop’i, mille jaoks pidid lapsed tooma kooli kodus tekkinud plastjäätmed ja tegime neist kunstiinstallatsiooni. Loomulikult rääkisime samal ajal ka plastiteemast üldiselt. Nad teadsin nii palju! Need 8-aastased muudkui jutustasid ja jutustasid. Ma arvan, et need lapsed teadsid jätkusuutlikkusest palju rohkem kui mõned mu sõbrad. Ja nende laste seotus teemaga on väga oluline, sest kuigi inimesed räägivad palju sellest, mis toimub 50 aasta pärast, on oluline teadvustada ka seda, millega seisame silmitsi praegu ja kuidas selle osas midagi ka päriselt ära teha.

Sarnased artiklid

Kommentaarid