Armastatud disainer ja kunstnik Oiva Toikka, kes vastutas Iittala kõige ikoonilisemate kollektsioonide loomise eest, oli tuntud oma piirideta kujutlusvõime, mängulise disaini ja erksate värvide poolest. Toikka kaldus kogu oma karjääri jooksul põhjamaist disaini iseloomustanud sujuvast funktsionalismist värvilise, tihti loodusest inspireeritud kunstiliste väljenduste poole.
Mõned aastad tagasi leiti Oiva Toikka arhiivi uurides Iittala klaasivabrikust kolm varem avastamata kasti, mis pärinesid ajast, mil Toikka veel Iittalas töötas. Kastides peitsid end imelised joonised, mustrid ja visandid, kus lisaks esemeteks realiseerunud Kastehelmi joonistele leidus ka palju selliseid visandeid, mida varem polnud nähtud. Pärast hoolikat arutelu Toikka ja tema perega, otsustati maailmaga jagada seda rõõmu, mida Toikka oma jooniste ja visanditega väljendas.
Nii ongi tänaseks valminud Curious Mind of Oiva Toikka kollektsioon, millest leiab taldrikuid, kruuse, voodipesu, tekke, rätikuid, plakateid ja vaase. Lisaks kodutekstiilile ja nõudele, kuuluvad kollektsiooni ka Fiskarsiga koostöös sündinud käärid, mis ühendavad klassikalised Fiskarsi universaalkäärid Toikka visuaalse maailmaga. Kõiki esemeid ühendavad Toikka kuus erinevat kunstiteost, mis on kantud kollektsiooni esemetele. Kuigi iga kunstiteos on erinev, jagavad nad sarnaste joonte ja detailidega julget graafilist stiili.
Toikka jaoks oli eriti oluline, et objektid ja kujundid sobituksid materjaliga. Seetõttu on iga mustri kasutamine kindlal esemel ja materjalil hoolikalt läbi mõeldud. Olgu tegemist sooja gepardimustrilise teki või värvilise voodipesuga, Oiva Toikka uus kollektsioon kutsub inimesi väljendama oma ainulaadset stiili igal võimalikul eluhetkel.
Disainerist endast ka. Oiva Toikka sündis 1931. aastal Soome linnas Viiburis ning suri aastal 2019. Toikka õppis aastatel 1953-1960 Helsingi kunsti- ja disainikoolis ning oma professionaalset karjääri alustas ta viiekümnendatel Arabia kunstiosakonnas. 1963. aastal määras Soome disainer Kaj Franck Toikka Iittala klaasivabriku sisekujundajaks. Oma põhjaliku karjääri jooksul kujundas Toikka palju populaarseid klaasnõude kollektsioone, sealhulgas Kastehelmi, Frutta ning Flora. Toikka on loonud ka sellised esemed nagu Bamboo, Pom Pomid ja värvilised Lollipopid. Toikka arvukate auhindade ja autasude hulka kuuluvad Pro Finlandia medal (1980), Kaj Francki auhind (1992), Suomi auhind (2000) ja prints Eugeni medal (2001). Tema uskumatud disainilahendused on esindatud ka maailma mainekamate muuseumide püsikollektsioonides.
Uudista Curious Mind of Oiva Toikka kollektsiooni allolevas galeriis!
Tekla esimene küünlakollektsioon koosneb kolmest erinevast lõhnast, millest igaüks uurib paiga ja mälestuste vahelist seost. Vasta, tume ja suitsune lõhn värskete puidunootidega, meenutab näiteks viibimist saunas. Kōdō küünla kardemoni, porgandi ja viigimarja akordid loovad aga atmosfääri, mis meenutavad templite viirukisuitsu. Flore, tsitruse ja bergamoti värskusega, äratab mälestuse suvisest niidust.
Olgu lisatud, et küünlad on saadaval nii keraamilistes anumates kui ka täitepakenditena, pakkudes võimalust nautida luksuslikku meeleolu korduvalt.
Avasta kogu kollektsioon Tekla veebipoest aadressil teklafabrics.com.
Tegu on Westmani esimese koostööprojektiga teise ettevõttega ning kollektsioon saab loomuliku koha IKEA iga-aastases talvekollektsioonis VINTERFINT. Koostöö sündis ühisest soovist tõlgendada hooajalisi pidustusi moodsamal ja kaasavamal viisil, säilitades samas traditsioonide vaimu.
„Pidustused on tihti seotud kindlate kommetega, kuid soovisime leida lõbusama ja avarama lähenemise. Gustafi julgus vormi ja värviga mängida tundus IKEA-le loomulik valik – ta toob traditsioonidesse ootamatu pöörde, jäädes samas meie väärtuste juurde. Oleme elevil, et saame sellise põneva disaineri loomingut laiema publikuni tuua,“ kommenteeris IKEA poolt Maria O’Brian.
Kollektsiooni kujunduskeelt iseloomustavad Westmanile omased voolavad, skulpturaalsed vormid ning julge värvikasutus. Klassikaliste punase ja rohelise kõrval säravad ootamatud toonid nagu roosamanna ja taevasinine, mis loovad tuttavatele pühademeeleoludele mängulise kontrasti.
„Minu jaoks oli see võimalus keerata traditsiooniline pühadekujundus pea peale ja lisada sinna rohkem lõbusust ja julguskatset,“ sõnas Gustaf Westman. „See on minu nägemus pühadest – disain uuele generatsioonile.“
Piiratud koguses kollektsioon jõuab müügile 2025. aasta septembri jooksul, kuid toodete saadavus võib sõltuda konkreetsest turust.