Olles teadlikud moetööstuse märkimisväärsest keskkonna- ja sotsiaalsest mõjust, on Estonian Fashion Festivalile oluline tõsta kohaliku moemaastiku teadlikkuse taset, tuua päevakorrale olulised küsimused, pakkuda lahendusi ning seejuures korraldada festivali sündmused keskkonnahoidlikult. Festivali jätkusuutlikkuse strateegia tugineb neljale kestlikkuse sambale, millest lähtuvalt on kuni aastani 2026 seatud eesmärgid ning planeeritud tegevused ja mõõdikud, mida festivali meeskond regulaarselt hindab. Strateegia dokumendiga saab lähemalt tutvuda Estonian Fashion Festivali kodulehel.
Festivali juhi Key Külaotsa sõnul on moesündmused üle Euroopa mõistnud oma vastutust ja võimalust kujundada ja edastada kestliku moe sõnumeid väga laiale publikule. Levinud praktika kohaselt saavad moelavadel üles astuda vaid disainerid, kes tegutsevad jätkusuutlike printsiipide järgi. Eestis on disaineritele sellise formaadi välja töötanud ainult Estonian Fashion Festival.
„Alates 2022. aasta lõpust, kui festival oli viis aastat tegutsenud, otsustasime pühenduda Eesti moe jätkusuutlikumaks muutmisele. Tänaseks oleme kaardistanud ja hinnanud üle kuuekümne disaineri jätkusuutlikkuse taset ja koolitustega oleme aidanud disainerite kestlikkuse arengule kaasa. Juba teist aastat korraldame Greenery seminari, et ka laiema avalikkuse teadlikkust tõsta,“ sõnas Key Külaots, lisades, et järgmisel aastal on plaan taotleda festivalile keskkonnahoidliku sündmuse sertifikaadi ja 2026. aastaks on eesmärgiks olla lähiregioonis oluline kaasarääkija jätkusuutliku moe arengus.
Käesoleva aasta festivalile pääsesid juba vaid need disainerid, kes jätkusuutlikkuse ankeedile vastates tõendasid, et on vastavuses kestlikkuse nõuetega sellistes valdkondades nagu näiteks tootmine, pakendamine, disain ja sotsiaalne vastutus. Festivali jätkusuutlikkuse juht Maria Kristiin Peterson hindas 2024. aaasta disainerite keskkonnahoidlikku taset keskmisest paremaks. ”Kiidusõnu tuleks enim välja tuua tootmisprotsesse ja strateegiaid puudutavates valikutes. Paljud festivalil osalevad disainereid toodavat tellimuspõhiselt ning kohalike käsitööliste abiga, või on rakendanud tootmisel teadlikult zero waste ehk nulljäätme meetodit. Märkimisväärne osa kandideerinutest on vägagi teadlik materjalide osas, mida kollektsioonides kasutatakse. Samuti on kollektsioone, kus kasutatakse seisma jäänud tootmisjääke ning siin-seal isegi tarbijajärgseid tekstiilijäätmeid. Laval saab näha disainrõivaid, mis pakuvad lahendusi näiteks autotööstuse ülejääkidele või panevad rõhku unikaalsele, kohalike taimedega trükitud kangastele ja mustritele. Aukohal on kindlasti ka kohalik lambavill,” avas Peterson käesoleva aasta festivalil osalevate disainerite kestlikkuse taset.
Seitsmendat aastat toimuv festival, mis tänavu kuulub Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 põhiprogrammi, on muutnud noorusliku ja innovaatilise Tartu, Rohelise moe pealinnaks, kuhu igal aastal tuleb kokku rahvusvaheline jätkusuutliku moedisaini kogukond. Terve nädala vältel on külastajatel võimalik osa saada mitmekesisest programmist, mille tippsündmusteks on kolm erinäolist moeetendust: kunstisugemetega Mood-Performance-Tants, eri kehatüüpidele ja kantavale moele keskendunud Antoniuse moeetendus ning traditsioonilist käsitööd edendav OmaMood.
Lisaks kuulub festivali põhiprogrammi teist aastat toimuv Seminar Greenery, kus astuvad üles ringmajanduse ja disaini eksperdid, jätkusuutlikud disainerid ning keskkonnasäästlikkusele pühendunud organisatsioonid. Greenery peaesinejaks on raamatu „The World Is On Fire But We’re Still Buying Shoes“ autor Alec Leach, kes kirjutab moest, jätkusuutlikkusest ja rohepesust. Teda on kajastatud ajakirjades New York Times, GQ, Harper’s Bazaar ja Dazed ning ta on avaldanud arvamuslugusid ajakirjades Business of Fashion, i-D ja The Guardian.
Estonian Fashion Festival toimub 6.-9. juunini 2024 Tartus. Uuri lisa fashionfestival.ee.
“20 aastaga on Disainiöö kasvanud paaripäevasest sündmusest regiooni suurimaks disainifestivaliks, millel on oma rahvusvaheline fännklubi USAst Singapurini. Juba esimestest aastatest alates on fookuses olnud globaalsete disainitrendide järgimine ja rahvusvaheline koostöö. Hämmastama paneb disainihuviliste inimeste arvu jõuline kasv. On hea meel, et inimestele läheb Disainiöö korda ning tullakse osa saama nii sellest, mis on uut disainimaailmas kui ka festivali alati saatnud loomingulisest vaibist,“ rõõmustas Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu (EDL) president ja Disainiöö peakorraldaja.
Juubeliaasta festivali teeb eriliseks ka koostöö Jazzkaarega. Laupäeval, 4. oktoobril tuleb Krulli remonditsehhi lavale ainulaadse erikavaga I Wear* Experiment, et esitada publikule senikuulmata lugusid ja esitleda värsket singlit „Forest Fire“. Kontsert Jazz For All egiidi all kujuneb akustilisest vaatemängust, kus kõlavad lisaks triole nii taustavokaalide kui ka gamba, harfi ja kontrabassi kutsuvad helid, täielikuks elektrooniliseks kütteks. Eriline õhtu salvestatakse ja ansambel plaanib kuuldu avalikustada kontsertalbumina.
„Jazzkaar armastab head disaini ja on rõõm, et just Disainiöö juubelil saame kolleegide festivalile külla tulla ning pidada maha ühe ägeda peo koos kordumatu I Wear* Experimentiga. Palju õnne, armas Disainiöö!“ ütles Jazzkaare kunstiline juht Anne Erm.
Disainiöö keskendub sel aastal kaasavale disainile „Design for All / Disain kõigile“ egiidi all. Festivali üks olulisemaid sündmusi on 2. oktoobril toimuv peateemale pühendatud rahvusvaheline disainikonverents “Celebrating Diversity, Creating Equality”, kus esinevad maailmas tunnustatud kaasava disaini eksperdid, teiste seas näiteks: Patricia Moore ja Cameron Sinclair USAst, Rama Gheerawo Suurbritanniast, Jannicke Hølen Norrast, Jasmien Herssens Belgiast, Anders Berggreen Taanist ning Jakob Rosin Eestist. Konverents toimub koostöös Eesti Puuetega Inimeste Koja ja organisatsiooniga EIDD (Design For All), kelle esindaja Pete Kercher Itaaliast on ühtlasi ka konverentsi moderaatoriks.
Programmis on hulgaliselt erinevaid näitusi, töötube ning disainiväljapanekuid. Koostöös Eesti Kunstiakadeemiaga esitletakse disainiantropoloogia projekti raames eelnevalt läbi viidud uuringu tulemusi toimivate universaaldisaini lahenduste ja metoodikate leidmiseks Krulli kvartalis, kohal on taas globaalne platvorm Arts Thread disainierialade parimate lõputöödega, disainikoolid Eestist ning Vilniuse Kunstiakadeemia. Lisaks ootame Tallinna festivalialale ka paremikku Eesti teiste paikade kunsti- ja disainilahendustest, sealhulgas näiteks rahvusvahelise Haapsalu Graafilise Disaini Festivali ning põletuskeraamika rahvusvahelise suursündmuse Kohila Sümpoosioni esindusi.
Disainiööl ei jää tulemata ka jätkusuutlikule rõivadisainile pühendatud vaatemänguline etendus DOM, koos Eesti Maastikuarhitektide Liiduga pööratakse tähelepanu väliruumi disainile, uudistada saab valgusinstallatsioonide ja Krulli kabeli ala, põnevaid suhtlemis- ja võrgustumisvõimalusi pakuvad disainijutud ja PechaKucha välkloengud, toimub taas heategevuslik disainioksjon, külalisi ootavad nädalavahetuse disainiturg Disainitänav, SISUSTUS+ minimess sisustus- ja tööstustoodetele ning läbi satelliitide toimuvad avatud stuudiod, galeriid, ekskursioonid ja muud põnevad üritused üle terve linna. Väikesi külastajaid võtab vastu Disainiöö lasteala.
Festivali pidevalt täieneva programmiga saab end kursis hoida Disainiöö veebikodus www.disainioo.ee.
“Jazzkaar armastab head disaini ja on rõõm, et just Disainiöö juubelil saame nende festivalile külla minna ning pidada koos maha ühe ägeda peo koos kordumatu I Wear* Experimentiga. Palju õnne, armas Disainiöö!“ rõõmustab festivali kunstiline juht Anne Erm. „Lisaks on hea meel pakkuda avastamisrõõmu meie publikule, minna esimest korda Jazzkaare kontserdiga Krulli kvartalisse ja muuta remonditsehh üheks õhtuks ägedaks kontserdisaaliks.“
„Meil on suur rõõm tähistada Disainiöö juubelit koos väärika Jazzkaarega, sest jazz on meie tiimi lemmikžanr. Elav muusika on saatnud Disainiööd juba esimesest festivalist alates, olles lahutamatu osa selle loomingulisest vaibist ja eksperimentaalsest meeleolust,“ tervitas koostööd Eesti Disainerite Liidu (EDL) president ja Disainiöö peakorraldaja Ilona Gurjanova.
Energiast pulbitsev ja alati eepiline I Wear* Experiment tuleb laupäeval, 4. oktoobril Krulli remonditsehhi lavale eksklusiivse ja ambitsioonika erikavaga, et esitada publikule senikuulmata uusi lugusid ja esitleda värsket singlit „Forest Fire“. Kontsert kujuneb akustilisest vaatemängust, kus kõlavad lisaks triole nii taustavokaalide kui ka gamba, harfi ja kontrabassi kutsuvad helid, täielikuks elektrooniliseks kütteks.
Omakorda 20. septembril muutub Fotografiska Tallinn loodusfilmi helimaastikuks – prantsuse ansambli Séverine Morfin Mad Maple muusikas kohtuvad vioola, klarnet, kitarr ja värvielemendina loodushääled, mis sulanduvad suurepäraselt instrumentide akustilise kõlaga. Samal nädalavahetusel, 21. septembril mängib Austria ansambel HAEZZ Philly Joe’s jazziklubis muusikat, mis teeb meeled erksaks. Omanäoline koosseis – trompet, tenorsaksofon ja kontrabass – lisab trio muusikale huvitavaid värve ja eripära ning nende looming on toonud neile nominatsioonid nii Austria kui ka Saksamaa jazziauhindadel.
Lisaks leiab Sügisjazzi programmist kaks varem avalikustatud kontserti – Argo Vals esitleb oma uut albumit „Lavendel“ 4. septembril Fotografiska Tallinnas ning 18. oktoobril annavad Raul Vaigla, Marie Vaigla ja Tero Saarti kavaga „Thulest viidud“ Kumu auditooriumis kontserthooajale kauni lõppakordi.
Sügisjazz 2025 toimub 4. septembrist 18. oktoobrini. Kogu programm on nüüd avalik kodulehel ja piletid müügil.