„Keskkond on meie suurim vara. Austame oma elupaika ja seepärast on kõik, mida teeme, suunatud selle hüvanguks. Rakendades zero-waste disainipraktikat, tunneme vastutust riideeseme terve elutsükli eest ning tähtis pole ainult see, mis on kliendile nähtav,” tutvustab disainer. Bränd peab tähtsaks ausust ja läbipaistvust, mille abil on võimalik teha teoks riideeseme loodustsäästev eluring. Alustades naturaalsetest materjalidest, millest kangas on loodud, ja lõpetades riideeseme järeleluga. “Läheneme disainidele terviklikult zero-waste disainiprotsessi järgi, mille tulemusena kasutame tootmisprotsessis ära kõik lõikus- ja niidijäägid. Need jäägid kasutame ära kas poolelioleva disaini täiustamisel või uue disaini loomisel ning seeläbi ei jäta meie disainiprotsess jalajälge.”
Jäägivaba disainiprotsess ei piirdu ainult Anu Riebergi disainidega, vaid hõlmab ka seda, kuidas oma loomingut esitletakse. Näiteks pakendatakse valminud rõivad kangajääkidest tehtud kottidesse, mida saab peale disaini soetamist igapäevaselt kasutada. Lisaks on bränd leidnud hooldussiltidele lahenduse, kuidas peale vajaliku info lugemist oleks neid võimalik keskkonda säästvalt ringlusesse lasta. Kõik Anu Riebergi hooldus- ja hinnasildid on tehtud seemnepaberile Labora trükikojas ning neid on võimalik kas istutada või kompostida. Seeläbi saab siltidest hoopis midagi uut, mis rikastab meie looduslikku keskkonda. Ainuüksi sellele ideele tahaksime siin Portailis püstijalu aplodeerida!
„Disainiprotsessis lähtume kangaste spetsiifilistest omadustest, millega seome mugavuselemendi. Ruum keha ja kanga vahel annab kandjale nii vaimset kui ka füüsilist vabadust ning seeläbi loob kandja keha disainile unikaalse vormi,” jätkab Anu. „Lisaruum ja unisex-lõiked annavad kandjale võimaluse väljendada oma sisemist seksuaalsust, mis on tihtipeale rahvusvaheliste mõõdustandardite tõttu alla surutud. Oluline koht on meie jaoks ka lisadetailidel, mis muudavad rõiva universaalseks ja kandmise kohast sõltumatuks.” Anu toob välja näiteks paelad, mis aitavad kandjal rõiva enda ümber mähkida või vabalt aksessuaarina dekoreerida. Ajatus lisandub brändi disainipraktikasse aga klassikaliste lõigetega, mis on kombineeritud mugavusdetailidega ning seeläbi tuleb esile rõiva olemuslik prioriteet rahuldada kandja praktilised vajadused ning seejärel esteetilised trendidele tuginevad soovid.
Kõigest eelmainitust ei ole vähem tähtis ka valmiva rõiva kangas. „Naturaalsete kangaste tootmine, disain, kandmine ja taaskasutus loob loodussõbraliku eluringi ning meie jaoks on tähtis sellest osa olla,” lisab Anu. „Naturaalsed kangad võivad küll olla kallimad, kuid soovime panustada keskkonnateadlikku tarbimiskultuuri. Suuremat pilti vaadates arvame, et tähtis on leida lahendus kõikidele tööstusjääkidele, kuid oleme teinud teadliku valiku mitte panustada tehiskiudude elutsüklisse.”
Anu Riebergi brändi kohta leiab lisa brändi koduleheküljel anurieberg.com. Samal lehel on avatud ka moemärgi veebipood.
B.MOR Studio on aeglase moe bränd, mis sündis 2018. aastal Tallinnas ning mille looja on inseneriharidusega Anna Chirkova. Tema tundlikkus sünteetiliste kangaste vastu suunas otsima lahendusi, mis toetaksid inimese heaolu ja hoiaksid ümbritsevat keskkonda tervislikuna. Anna loomingut iseloomustavad multifunktsionaalsus, nulljäätme põhimõte, taastav mõtteviis ning eelkõige hoolikult valitud, eetilised materjalid – näiteks vägivallavaba vill ja ohutult värvitud kangad.
Disainiööl esitlev kollektsioon “ITTAI” on kantud isiklikust loost. Annale väga lähedane pereäri – klassikaliste meeste rõivaste pood – tegutses pea kolm aastakümmet, kuid COVID-pandeemia tõi sellele lõpu. Alles jäi loendamatu hulk triiksärke, pintsakuid ja pükse, mis saavad nüüd uue elu unisex-rõivastena.
Kollektsiooni keskmes ongi ümberkujundatud meesterõivad ning vintage-kangastest ja laojääkidest loodud uued esemed. Lavale jõuab näiteks haruldane kangas, mis valmis Keila tekstiilivabrikus 1988. aastal – ehe tükk Eesti moeajalugu. Kollektsiooni täiendavad ka B.MOR Studio nahast ridikülid ja unikaalsed kotid. Ning veel üks põnev detail: Anna pere tegeles kunagi ka jalatsite valmistamisega ning just tollest ajast pärit saapatallad saavad nüüd uue kuju laval.
Tutvu ka teiste moeetendusel osalevate disaineritega aadressil disainioo.ee.
Mida kodumaise moemärgi uuest, järjekorras juba 11. kollektsioonist leida võib? Näiteks šikid ja peenvillased püksid, pintsakud ja vestid, mis sobituvad ideaalselt pikkade mantlitega. Soojad täisvillased bomberjakid loovad aga täiusliku koosluse nii litterkleitide kui voogavate pükstega. Pidulikud taftist komplektid koos erilõikeliste pluusidega annavad võimaluse mängida nii maksi- kui midiseelikutega ning luua eriilmelisi komplekte nii argi- kui pidupäevadeks.
Materjalivalikus domineerivad vill, peenvill ja siid, mida täiendavad taaskasutatud litter- ja metallikkangad. Kollektsioonis leidub valmistooted suurustes XS–XXL, lisaks on võimalik tellida tooteid ka personaalselt mõõdu järgi.
View this post on Instagram
Brändile omaselt on ka seekordne kollektsioon ajatu: puhta ja klassikalise disainikeelega, detailides läbimõeldud ning valminud kogenud rätsepate käe all Tallinnas. Enamik esemeid on loodud ainueksemplarina või väga väikeses tiraažis.
Kollektsiooni muusadena astuvad seekord üles Hanna-Liina Võsa, Luisa Lõhmus ja Karin Rask ise.
Tutvu Laura Nestori poolt jäädvustatud kollektsioonifotodega galeriis!
Kollektsiooniga saab tutvuda Karin Raski stuudios Telliskivi Loomelinnakus (külastuseks palutakse aeg kokku leppida meili teel info@karinrask.com või sotsiaalmeedias @karinraskdesign).
Kollektsioon on saadaval ka disainipoes Levi Solarise keskuses, Eerin poes Telliskivi Loomelinnakus ning Amee butiigis Rakveres.