„Keskkond on meie suurim vara. Austame oma elupaika ja seepärast on kõik, mida teeme, suunatud selle hüvanguks. Rakendades zero-waste disainipraktikat, tunneme vastutust riideeseme terve elutsükli eest ning tähtis pole ainult see, mis on kliendile nähtav,” tutvustab disainer. Bränd peab tähtsaks ausust ja läbipaistvust, mille abil on võimalik teha teoks riideeseme loodustsäästev eluring. Alustades naturaalsetest materjalidest, millest kangas on loodud, ja lõpetades riideeseme järeleluga. “Läheneme disainidele terviklikult zero-waste disainiprotsessi järgi, mille tulemusena kasutame tootmisprotsessis ära kõik lõikus- ja niidijäägid. Need jäägid kasutame ära kas poolelioleva disaini täiustamisel või uue disaini loomisel ning seeläbi ei jäta meie disainiprotsess jalajälge.”
Jäägivaba disainiprotsess ei piirdu ainult Anu Riebergi disainidega, vaid hõlmab ka seda, kuidas oma loomingut esitletakse. Näiteks pakendatakse valminud rõivad kangajääkidest tehtud kottidesse, mida saab peale disaini soetamist igapäevaselt kasutada. Lisaks on bränd leidnud hooldussiltidele lahenduse, kuidas peale vajaliku info lugemist oleks neid võimalik keskkonda säästvalt ringlusesse lasta. Kõik Anu Riebergi hooldus- ja hinnasildid on tehtud seemnepaberile Labora trükikojas ning neid on võimalik kas istutada või kompostida. Seeläbi saab siltidest hoopis midagi uut, mis rikastab meie looduslikku keskkonda. Ainuüksi sellele ideele tahaksime siin Portailis püstijalu aplodeerida!

„Disainiprotsessis lähtume kangaste spetsiifilistest omadustest, millega seome mugavuselemendi. Ruum keha ja kanga vahel annab kandjale nii vaimset kui ka füüsilist vabadust ning seeläbi loob kandja keha disainile unikaalse vormi,” jätkab Anu. „Lisaruum ja unisex-lõiked annavad kandjale võimaluse väljendada oma sisemist seksuaalsust, mis on tihtipeale rahvusvaheliste mõõdustandardite tõttu alla surutud. Oluline koht on meie jaoks ka lisadetailidel, mis muudavad rõiva universaalseks ja kandmise kohast sõltumatuks.” Anu toob välja näiteks paelad, mis aitavad kandjal rõiva enda ümber mähkida või vabalt aksessuaarina dekoreerida. Ajatus lisandub brändi disainipraktikasse aga klassikaliste lõigetega, mis on kombineeritud mugavusdetailidega ning seeläbi tuleb esile rõiva olemuslik prioriteet rahuldada kandja praktilised vajadused ning seejärel esteetilised trendidele tuginevad soovid.
Kõigest eelmainitust ei ole vähem tähtis ka valmiva rõiva kangas. „Naturaalsete kangaste tootmine, disain, kandmine ja taaskasutus loob loodussõbraliku eluringi ning meie jaoks on tähtis sellest osa olla,” lisab Anu. „Naturaalsed kangad võivad küll olla kallimad, kuid soovime panustada keskkonnateadlikku tarbimiskultuuri. Suuremat pilti vaadates arvame, et tähtis on leida lahendus kõikidele tööstusjääkidele, kuid oleme teinud teadliku valiku mitte panustada tehiskiudude elutsüklisse.”

Anu Riebergi brändi kohta leiab lisa brändi koduleheküljel anurieberg.com. Samal lehel on avatud ka moemärgi veebipood.
Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”
Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.
Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.