Foto: Holistiline ilunõustaja Mari Lakspere ja iluajakirjanik Agnes Kajander. | Triin Maasik

5 KÜSIMUST raamatu „Ilu pole number. Moodne Eesti ilupiibel“ autoritele

Äsja ilmunud raamat „Ilu pole number. Moodne Eesti ilupiibel“ kutsub avastama, hoidma ja looma ilu, mis ei sõltu vanusest, trendidest ega juhusest, vaid tuleneb unikaalsust ja tervist toetavatest valikutest.

„Ilu pole number. Moodne Eesti ilupiibel“ on raamat, milles kaks oma valdkonna tipptegijat – holistiline ilunõustaja Mari Lakspere ja iluajakirjanik Agnes Kajander – jagavad oma teadmistele, isiklikule kogemusele ja klienditööle toetudes täpseid tehnikaid, kuidas hoolitseda ilu eest nõnda, et paranevad nii näonaha ja keha toonus kui ka üldine tervis ja heaolutunne.

Portailil avanes suurepärane võimalus uurida raamatu autoritelt nii ilunippide, iluharjumuste kui ka ilumaailma valeuskumuste kohta. 

Alustuseks. Milline naine on ilus? 

Agnes: Naine, kes hoolitseb enda eest mitte selleks, et vastata kellegi ootustele, vaid sellepärast, et ta armastab ja austab ennast – täielikult ja tingimusteta.

Mari: Väga lihtne – naine, kes tunneb end oma nahas hästi (nagu prantslastel on tavaks öelda), kelles on sära, energiat ja natuke müstikat.

Parim ilunipp, mille olete saanud emalt-vanaemalt-sõbrannalt?

Agnes: Emalt ja vanaemalt olen pärinud armastuse sauna vastu ning oskuse pöörduda mistahes mure korral esmalt looduse poole.

Mari: Vanaemalt õppisin, et naine on inspiratsioon kõigele ümbritsevale ja seda ka läbi oma välimuse, näoilme, riiete ja ehete. Lähtun sellest soovitusest iga päev. 

Kuidas on teie enda iluharjumused aastate jooksul muutunud?

Agnes: Olen olnud ilutoimetaja üle 25 aasta, mis tähendab, et olen katsetanud lõputult erinevaid tooteid ja teinud ka omajagu iluvigu. Ometi on minu iluharjumused aja jooksul muutunud hoopis lihtsamaks. Olen keerulisi radu pidi tagasi jõudnud kõige olulisema juurde – naha kaitsebarjääri toetav baashooldus teeb suurima vahe. Soovin, et oleksin seda varem mõistnud! Kunagi tegin näohooldusest justkui tuumateaduse, kuid tegelikkuses on see üllatavalt lihtne.

Mari: Ma olen liikunud järjest rohkem loomulikkuse suunas. Minu jaoks on kõige olulisemad lühikesed ja täpsed igapäevased rutiinid, mis toovadki välimuses kõige olulisemad muutused.  

Suurim valeuskumus, mis on seotud ilu ja iluteenustega?

Agnes: Et ilu peaks vastama kindlatele normidele – see eksiarvamus viib selleni, et tänapäevaste iluvõimaluste tõttu muutuvad naised üha ühenäolisemaks, ja kahjuks tihti oma tervise arvelt. Samuti on väär arvata, et ilu sõltub noorusest või rahast.

Mari: Et see on kallis, aeganõudev ja keeruline. Tegelikult on iluga täpselt nagu söögivalmistamisega – tuleb lihtsalt asi endale selgeks teha ja edasi on ilu osa elustiilist. See on rutiin nagu igahommikune hambapesu.

Ning lõpetuseks, andke meile üks lühike ilusoovitus. 

Mari: Tee ennast oluliseks. Oled iseenda esimene ja suurim armastus. Investeeri iseendasse ja oma ilusse aega ning tähelepanu. Ükskõik, kas see on 5, 10, 15 või 30 minutit päevas. See on parim pikaajaline investeering, mis sa kunagi oled teinud.

Agnes: Lase oma unikaalsusel särada! Sea end esikohale, tervita end peeglist armastava pilguga ja võta enda jaoks aega.

Raamatu „Ilu pole number. Moodne Eesti ilupiibel“ esitlus toimub 13. märtsil kell 18.00 Viru keskuse Rahva Raamatus. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Nanushka

Saagem tuttavaks Nanushka Sandra Sándoriga

2005. aastal Budapestist alguse saanud Nanushka on viimastel aastatel tõusnud üheks rahvusvahelise moemaailma silmapaistvamaks tegijaks – seda tänu nii esteetiliselt kaunile disainile kui ka eetilisele ja läbipaistvale tegutsemisele.

Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.

Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest. 

Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.

Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?

Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.

Sandra Sándor.

Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?

Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.

Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?

Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.

Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?

Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.

Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?

Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.

Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?

Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.

Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?

Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.

Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?

Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.

Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?

Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!

Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Kirjastus Puänt

Martin Alguse värske luulekogu “Elektro”

Kirjastus Puänt toob lugejateni Martin Alguse värske luulekogu “Elektro”, mis räägib sihi otsimisest ja armastuse hoidmisest elektrit täis ajal, kui usk kindlana tundunud asjadesse on kõikuma löönud. 

Autor käsitleb luulekogu “Elektro” tekstides nii isiklikke kogemusi kui ka laiemat ajastu närvilisust. Luuletustes põimuvad siin- ja sealpool Atlandi ookeani kogetud hetked, peegeldub ärevus ja vajadus leida valgusallikaid, milleks on muuhulgas ka muusika.

Martin Algus on eesti kultuuripildis tuntud mitmekülgse loojana. Tema proosadebüüt “Midagi tõelist” (2018) võitis Eesti Kultuurkapitali kirjanduse sihtkapitali aastapreemia ja Eduard Vilde nimelise kirjandusauhinna. 2020. aastal ilmus Alguse jutukogu “Tagamaa” ning 2021. aastal luulekogu “Paranemine”. “Elektro” on autori teine luulekogu.

““Elektro” on omamoodi päevik, mille pidamist alustasin veebruaris 2022, tundsin vajadust järsult muutunud pingeväljas ennast kuidagi koondada, julgustada, uurida,” ütleb Algus.

Luulekogu on juba saadaval kirjastuse Puänt veebipoes. 

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid