Foto: '@gaflajewellery

Lilli Jahilo: 13 üllatavat fakti araabia moodsa naise kohta

Lilli Jahilo on üks Eesti edukamaid moedisainereid, selles ei ole kellelgi kahtlust. Paljud aga ei pruugi teada, et Lilli on aina edukamalt sisenemas uutele turgudele ning tänaseks kannavad tema loomingut naised nii Lääne-Euroopas kui Araabia Ühendemiraatides.

Just need viimased on minu jaoks alati ühelt poolt intrigeerivad ja teisalt paeluvad tundunud. Seetõttu palusin Lillil, kes üksjagu aega töö tõttu Araabia Ühendemiraatides veetnud ning kellel on juba hulk kliente just araabia naiste seas, natuke avada meie, eestlaste jaoks tänapäeva araabia naise maailma. Sõna saavad Lilli Jahilo ja tema brändi Dubais esindav Reet Kivi.

„Kindlasti peab alustuseks mainima, et araabia naise mõiste on väga-väga lai. Nii nagu Ühendemiraatides elab kõrvuti koos üle 100 rahvuse, võib ka araabia naine olla pärit kust tahes Araabia maadest, olles erinevate harjumuste ja eelistustega. Araabia naine võib olla egiptlanna, liibanonlanna, süürlanna, emirati jne. Enim mõjutab riietumis- ja käitumistavasid see, kust riigist pärit ning millise kultuurilise tausta ja usuliste tõekspidamistega inimene on. Allpool toodu on kirja pandud silmas pidades eelkõige Araabia Ühendemiraatide kohalikke ehk emirati naisi.

Kõik araabia naised ei ole pealaest jalatallani kaetud.

Viimastel aastatel on araabia naised palju oma olemuselt muutunud. Olulised märksõnad on „iseseisvus” ja „vabadus”. Kuigi nad hindavad kõrgelt traditsioonilist riietumisstiili, on oluline eelkõige see, kellena nad töötavad ehk kellele nad eeskujuks on. Paljud tänapäeva emirati naised on vabad ise otsustama, kas nad eelistavad end katta (eriti oluliseks peeti varem juuste katmist) või mitte. Paljud noored emirati naised kannavad igapäevaselt täiesti läänelikke rõivaid ja kasutavad abaya’t kas riigiametites asjaajamise lihtsustamiseks või vaid pidulikel tähtpäevadel.

Väga olulist rolli mängib riietumisel see, mille jaoks riietutakse.

Ainult naiskülalistele mõeldud pulmapeol pole dekolteede sügavustel ega ekstravagantsusel mingit piiri. Argipäeval võivad abaya all olla vabalt ka retuusid ja T-särk. Samuti kodus, kus toimub palju koosviibimisi, ollakse riietuses väga vabad. Väga laialt üldistades võib siiski märkida, et pigem eelistatakse kehakatvamaid tegumoode, sageli pikki kleite ja varrukaid. Dubai kohalikud elanikud tajuvad sündsuse piire väga hästi, riietutakse vastavalt olukorrale.

https://www.instagram.com/p/BP2JOtpje2B/

Tagasihoidlikkus ei ole (alati) voorus.

Isegi kui juukseid ja figuuri varjavad abaya ja hijab, siis käekott, jalanõud ning käevõrud pakuvad võimaluse väljendada enda maitset ja esitleda hooaja kuumimaid aksessuaaritrende. Abaya toimib aksessuaaridele omamoodi lõuendina, tuues detailid hästi esile.

Maailmakuulsad brändid on naistele väga olulised. Ei ole haruldane, et naine võib investeerida kogu sissetuleku Hermès’i või Saint Laurent’i kotti, sest käekotid on olulised. Tihti väljendatakse oma sotsiaalset staatust brändide kaudu. Hetkel on äärmiselt oluline, et iga vähegi endast lugupidav emirati naine kannaks Hermès’i sandaale!

Araabia naised ei kanna ainult musta.

See on üks suuremaid eelarvamusi, millega kohalikud emirati naised kokku puutuvad, justnagu kannaks nad ainult musta värvi abaya’sid ja selle all ainult musta värvi rõivaid. On küll tõsi, et ametnike seas või töises keskkonnas peetakse sobilikuks vaid musta värvi abaya’t, kuid araabia naised on väga moeteadlikud ja hoiavad kõigel moemaailmas toimuval hoolega silma peal. Eriti armastavad nad kirkaid värve – rubiinpunast, smaragdrohelist, safiirsinist. Samuti on populaarne valge. Loomulikult tulevad Dubai valguses värvid väga hästi esile, sest hea valgustus, olgu tehis- või naturaalne valgus, saadab sind kõikjal. See loob ideaalse fooni värvide esiletulekuks, olgu siis jumestuses või riietuses.

https://www.instagram.com/p/BMGc1D2j40O/?taken-by=lillijahilo

Araabia naised eelistavad kulda ja kalliskive.

Ehete puhul on araabia naise jaoks väga oluline bränd! Eriti populaarsed on maailmakuulsad brändid, nagu Cartier, Tiffany ja Bulgari. Päevased ehted on tagasihoidlikumad, kuid kindlasti mitte väärtuse poolest. Õhtuti kantakse enamasti suuri ja jõuliseid ehteid, mis reeglina on ehtsatest vääriskividest – see pilt on tõeliselt vaatamist väärt! Viimastel aastatel on tekkinud Emirati kohalikke kõrgmoe ehtebrände, näiteks Gafla, kes ammutab inspiratsiooni kohalikust emiraatide kultuuripärandist ning on au sees moodsat klassikat hindava klientuuri seas.

Ehteid aksessuaaridena, nagu meie oleme harjunud kandma, kohalikud naised ei kanna. Küll aga märkavad nad alati originaalseid ehtekandjaid ja komplimente teevad nad väga lahkelt. Ka täiesti võõrale tullakse juurde ja avaldatakse positiivset tunnustust.

Araabia naised on (peaaegu kõik) profid jumestuskunstnikud.

Make-up ja kosmeetika on nende jaoks justkui teine õhk. Kosmeetikatoodetest teavad nad kõike! Nad on kursis kõikide uusimate ilutrendidega. Väga palju aega pühendatakse ilu- ja jumestusvideote vaatamisele ning ilublogijad on nende jaoks suured staarid. Kindlasti ostab üks emirati naine poole rohkem kosmeetikat kui mistahes muu rahvuse esindaja. Korrektse jumestuseta ei tule küll ükski emirati naine kodust välja, olenemata sellest, kas minnakse tööle, poodlema või sõbrannadega kohvi jooma. Armastatakse ja eelistatakse maailmakuulsate brändide kõrval ka n-ö oma liidreid, nagu Huda Beauty ja Joelle kosmeetikat. Contouring on muideks endiselt üks kuumemaid jumestusvõtteid – aga pole ka imestada, jumeka näonaha peal toimib see väga efektselt.

Naiste arvamust ja uusi trende mõjutavad väga palju kohalikud influencer’id ehk (stiili)eeskujud. Hetkega tekib nõudlus toote või teenuse järele, mida armastatud eeskujud Snapchati või Instagrami kaudu soovitavad. Mis viibki meid selleni, et…

Araabia naiste elus on väga oluline osa sotsiaalmeedial.

SnapChat, WhatsApp, Instagram on peamised sotsiaalmeedia platvormid, mida iga emirati naine kasutab. Kõik on kogu aeg ja igal pool mobiilis – kohvikus, autoroolis, restoranis, jalutades – kõikjal. Samas Facebooki kasutatakse väga vähe. Samuti on väga populaarne näiteks Instagrami kaudu poodlemine – kui mõni toode on silma jäänud, saadetakse kohe päring, millele oodatakse kiiret ja vahetut reageerimist.

https://www.instagram.com/p/BUjkWZOgMJh/?taken-by=lillijahilo

Shopping on emirati ja araabia naiste jaoks üks peamisi meelelahutusi.

Poodlemas käiakse enamasti koos perega, üllatav, et eriti just hilisõhtuti, kaasas nii lapsed kui ka abikaasa.

Araabia ja emirati naised ei ole ainult koduperenaised.

Väga paljud emirati naised on väga töökad ja teenivad sissetuleku ise, omades juhtivaid positsioone nii riigiametis (näiteks õnneminister (Minister of Happiness) – jah, selline ministeerium on olemas) kui ka erasektoris. Naised hindavad väga üksteise toetust ning see on üks väga eriline omadus, et ollakse väga lahkelt valmis abivajajat nõu ja jõuga aitama ja toetama. Populaarsed on networking üritused ja seminarid, kus professionaalset võrgustikku laiendada ja infot vahetada. Ollakse väga head ja sõbralikud suhtlejad.

Araabia naistel on enamasti imelised juuksed.

Tõsi, need lastakse valla vaid naistega omavahel kohtudes ja muidugi kodudes privaatselt olles. Aga seda enam üllatabki, kui kogu seda juukseilu näha saab – punased, heledad, millised soengud ja lõikused! Üsna levinud on jumestaja-juuksuri koju kutsumine, et oma välimusele mugavas keskkonnas viimane lihv anda.

Parfüümid ja lõhnad on araablannade jaoks üliolulised.

Meeliülendavad aroomid saadavad sind praktiliselt kõikjal, seda valgub ruumidesse nii bakhoor’idest kui pihustitest. Parfüüme kantakse endaga kaasas, et jooksvalt meeli ülendada ning sellega piserdatakse sind ukselgi üle pulma või peole sisenedes. Enamasti on tegu vürtsikate ja intensiivsete oudh- või amber-tüüpi aroomidega.”

https://www.instagram.com/p/BL6km3sjrMx/?taken-by=lillijahilo

Lilli Jahilo moeloominguga saab tutvuda Lilli Jahilo stuudios aadressil Niine 11.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Nanushka

Saagem tuttavaks Nanushka Sandra Sándoriga

2005. aastal Budapestist alguse saanud Nanushka on viimastel aastatel tõusnud üheks rahvusvahelise moemaailma silmapaistvamaks tegijaks – seda tänu nii esteetiliselt kaunile disainile kui ka eetilisele ja läbipaistvale tegutsemisele.

Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.

Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest. 

Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.

Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?

Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.

Sandra Sándor.

Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?

Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.

Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?

Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.

Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?

Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.

Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?

Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.

Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?

Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.

Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?

Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.

Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?

Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.

Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?

Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!

Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Eva Saar | Rene Jakobson.

Eva Saar laste jazzifestivalist: kogu valdkonna jaoks on oluline, et publik püsiks noor

Kolm aastat tagasi kutsus festival Jazzkaar koostöös UNESCO Muusikalinn Tallinnaga ellu Tallinna laste jazzifestivali Kräsh, mis toimub tänavu 1.–2. juunil Eesti Noorsooteatris. Nii Kräshi kui Jazzkaare pikaaegne turundusjuht Eva Saar ütleb, et lastele oli oma muusikafestivali vaja eelkõige selleks, et neid varakult muusika juurde tuua ja Eesti kontserdipublikut noorena hoida.

Eva, olid üks eestvedajatest, kelle käe all Jazzkaare kontoris Kräsh hakkas sündima. Kui keegi küsib sinult, miks on vaja lastele eraldi jazzifestivali, siis kuidas vastad?

Laste jazzifestival oli Jazzkaare pikaaegne unistus. Oleme Jazzkaare perekontserte korraldanud aastast 2012 ja seda tehes nägime, kui tänulik on publik spetsiaalselt lastele loodud programmi eest. Lisaks on need kontserdid toonud alati nii palju rõõmu osalejatele, muusikutele kui ka korraldajatele. Tundsime ka vastutust, et meid nakatanud jazzipisik leviks ka lastele ja noori rütmimuusikast õppureid jaguks, sest nii läheb ka tulevikus jazzivaldkonnal Eestis hästi. Samas tahtsime lisaks kontsertidele pakkuda lastele nii palju enamat ja seda kõike teadlikult lastele loodud keskkonnas, mis toetab ja innustab neid veel rohkem muusikaga tegelema. Seda kõike me aga kevadise Jazzkaare raames pakkuda ei saanud.

Nii oligi Tallinna laste jazzifestival Kräsh ühe pikaaegse unistuse täitumine. Ja mitte ainult meile, vaid noorele publikule suunatud jazziprogrammile mõtlesid ka Eesti Jazzliit, Eesti Rütmimuusika Hariduse Liit, Philly Joe’s jazziklubi ja mitmed teised. Kui UNESCO muusikalinn Tallinn kutsus muusikalinna programmiks esitama uusi ideid, siis tuligi jazzivaldkonna ühisel istumisel valdkonnaülene äratundmine, et nüüd ongi aeg laste jazzifestivali idee teoks teha. Kogu valdkonna jaoks on oluline, et jazz oleks popp, publik püsiks noor ja uusi muusikuid kasvaks peale. Laste jazzifestival koos muusikalaagrite, spetsiaalse kontsertprogrammiga lastele, noorte endite esinemiste, erinevate töötubade, artistidega kohtumistega, jazziklubi ja stuudiote külastamisega ning palju muuga aitavad selleks kaasa. Ja kõik see areng saab teoks tänu UNESCO muusikalinn Tallinnale.

Kräsh toimub sel aastal juba kolmandat korda. Mis olid põhilised eesmärgid, kui Kräshi planeerima hakkasite ja kas tänaseks tundub, et need on ka täitunud?

Tallinna laste jazzifestival Kräsh eesmärk on noore publiku harimine, noorte muusikute innustamine ja laste jazzmuusika juurde toomine. Festivali missiooniks on pakkuda lastele ja noortele kvaliteetset haridusprogrammi ning meelelahutust koos kaasalöömise ning esinemisvõimalustega ning läbi selle harida ja arendada noore publiku muusikalist silmaringi ja huvi jazzi vastu ning kasvatada uusi avatud meelega kultuuri- ja jazzisõpru.

Ja nüüd kolmandal aastal saame öelda, et publik on meid üles leidnud. Seda näitab see, et muusikalaagritesse kandideerimine on väga populaarne ja ka piletimüük festivalile läheb hästi. Sel aastal katsetame esimest korda koolidele suunatud muusikapäeva, ka see päev on juba täitunud osalemissoovidega. Meil on peale kasvamas juba mitusada jazzifänni ja ka noori korraldajaid, kes tahaksid tulevikus ka Jazzkaart või miks mitte ka mõnda teist festivali korraldama hakata. Lisaks rõõmustame väga, et Kräshi muusikalaager on aidanud üles leida neid noori, kes tundsid endas ära tõelise muusikaarmastuse ja on läinudki tänaseks MUBAsse rütmimuusikat õppima. Ja kui üks armastatud muusik ütles eelmisel Kräshil, et see on tema kõige lemmikum festival üldse ning need töötoad ja kontserdid pakuvad lisaks lastele ka täiskasvanutele (ja muusikutele endile) nii suurt ja sooja elamust, siis on see tõesti veel üks märk sellest, et teeme väga õiget asja.

Mil moel on Kräsh sind ennast üllatanud?

Kräsh on aidanud hoida Jazzkaare tiimi korraldajatena heas vomis ja julgustanud mugavustsoonist välja astuma. Kuigi meil on suur kogemus festivalide-kontsertide korraldamisel, siis üllatas, et ainult lastele suunatud programmi ja turunduse-kommunikatsiooni tegemine on palju keerulisem kui oskasime esialgu arvata. Samuti oli väljakutse täiesti uue asja käivitamine ja oma sihtrühma ülesleidmine. Õnneks saime endale appi kõige ägedama projektijuhi Maris Aljaste, kel on väga suur kogemus lastega tegutsemisel ja muusikaarmastuse jagamisel. Üheskoos oleme hakkama saanud südantsoojendava ettevõtmisega ning näeme nii selgelt, kuidas aitame muuta nende laste ja noorte tunnetust muusika suhtes positiivsemaks ning tuua neid muusika juurde.

Fotod: Susann Kõomägi.

Oleme seda festivali teinud koos lastega — küsinud lastelt tagasisidet juba korraldamisfaasis ja nende ettepanekute-soovidega arvestanud. Üks suurimaid üllatusi oli mulle laste eelistused artistide osas — vaieldamatu top 1 artist oli ka lastel ja noortel Anne Veski. Veel ei ole meil õnnestunud Annet Kräshile tuua, aga küll see unistus ka täitub. Samuti usaldasime laste ja noorte eelistusi nii festivali nime kui ka disaini osas. Ja jälle tasus noori usaldada, sest festivali Kräsh disain võitis aastal 2024 Eesti Muusikaettevõtluse Auhindadel aasta parima reklaami muustikasündmustele tiitli (disainer Viktor Gurov).

Millised on olnud sinu enda lemmikhetked Kräshi kahelt esimeselt festivalilt? 

Lemmikud on kohtumised laste-noortega, seda nii korraldusfaasis kui ka festivalil. Südames on hetked noorte õhtujuhtidega lava tagant festivali avasõnade harjutamisest ja üheskoos nende õnnestumise üle rõõmustades. Samuti näha nii lähedalt seda noort publikut —  süda avatud muusikale, võttes silmade särades avasüli vastu neile pakutava ja julgelt küsimas artistidelt seda, mis neil päriselt hingel on. Eriline hetk oli näha enda last rõõmustamas Kräshi festivalikülastuse üle, sellistel momentumil tunned, et meil on kõige ägedam töö üldse! 

Oled Jazzkaarega seotud juba üle kümne aasta, ürituste korraldamisega pikemaltki. Kuidas oled nende aastate jooksul tajunud publiku muutumist – kas järelkasv on olemas? 

Aastaid on Jazzkaare väliskülalised imestanud, kuidas Jazzkaare publik on nii noor. See on tõesti noorem kui jazzifestivalide publik mujal Euroopas. Loomulikult on Jazzkaar selleks teadlikult tööd teinud (lisaks perekontsertidele ka muud programmivalikud ja tegevused), aga mitte ainult, see on kogu Eesti jazzivaldkonna ühine panus, et jazzmuusika on Eestis populaarne ning jazzmuusikud hinnatud ja armastatud. Tundub, et aastatega läheb publik järjest avatumaks ning on valmis ka värskeid ja crazy’sid elamusi katsetama. Samas tahab publik kõige rohkem seda positiivset elamust, vaimuturgutust ning võimalust unustada igapäev ja sukelduda korraks emotsionaalselt kõrgemale, võttes selle elamuse endaga ka peale kontserti kaasa.

Tallinna laste jazzmuusikafestivali Kräsh, mille eesmärgiks on noore publiku harimine, noorte muusikute innustamine ja laste muusika juurde toomine, on ellu kutsunud festival Jazzkaar koostöös UNESCO Muusikalinn Tallinnaga. Sel aastal koosneb Kräsh kolmest osast – muusikalaagritest, avalikust festivalipäevast 1. juunil ning muusikapäevast 2. juunil, mis on suunatud koolidele. 1. juuni avalikul festivalipäeval on peaesinejateks Saara Pius kavaga „Pidu loomariigis“, Airi Liiva koos Laulupesa laululastega ning Puuluup koos Liisi Koiksoniga, lisaks toimuvad ka toredad töötoad näiteks Laura Põldvere ja Johan Randverega ning kohtumine Getter Jaaniga. Vaata kogu programmi ja leia piletid Kräshi kodulehelt! 

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid