Foto: Riina Varol

VIRUxEKA Young Design Export Programi kolmas tulemine

Muusikaline duo Vera Vice kandmas Liis Kalda peakatteid.

Viru Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia vaheline koostööprojekt VIRUxEKA Young Design Export Program, mille eesmärk on pakkuda ekspordituge noortele Eesti tulevikudisaineritele, toimub sellel aastal juba kolmandat korda.

13. jaanuaril valitakse kolmeteistkümne programmi läbinud tudengi seast pitching-sessioonide abil välja 1000 euro suuruse eksporditoetuse võitja. Eelmisel aastal sai auhinna EKA moekunsti magistrant Liis Kalda, kelle taaskasutatud materjalist kübarad võlusid jäädavalt. Kalda sõnul sai programmi käigus palju selgemaks, kuidas oma brändi positsioneerida ja kuidas meiega jagatud tööriistu brändi laienemise tarbeks rakendada. “Seda mitte ainult Eestis, vaid ka välisturgudel,” lisas ta.

EKAs südameasjaks võetud eesti disaini piiriülesele edule kaasamõtlejaks tulnud Viru Keskus näeb koostöös olulist võimalust tiigrihüppeks noorele eesti disainile. Mida varem disainerid vastavaid teadmisi omandavad, seda hoogsamalt saab ka siinse disainivälja arengule kaasa aidata. ”Kui soovime pikemas perspektiivis pakkuda Eesti tarbijale eesti disainerite poolt loodud tooteid ja teenuseid, siis on see meie südameasi, toetada just disaini haridust,” ütles Viru Keskuse kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru. “Viru Keskusel on EKAga tervet õppetsüklit hõlmav koostöö, kus esmakursuslaste eksperimentaalvormi näituse kaudu pakume noortele platvormi oma loomingulise plahvatuse väljendamiseks samal ajal kui VIRUxEKA Young Design Export programm keskendub juba magistritaseme disainerite kommertsedu vormimisele ja toetamisele“.

EKA disainiteaduskonna magistrantidele suunatud ekspordiprogrammi kureeris EKA külalislektor, pikaajalise ekspordikogemusega ärimentor Fredrika Erlandsson, kes on varasemalt kaasa aidanud mitmete Skandinaavia ettevõtete nagu Björn Borg rahvusvahelisustumisele. Lisaks on ta olnud Rootsi suurima moekaupade jaemüügiketi MQ ostujuht. Erlandsson rohkem kui 20-aastase taustaga Rootsi ja Taani moetööstuses strateegilistes juhtrollides – nii era- kui ka börsiettevõtetes. Täna juhib ta professionaalse mentorluse platvormi VOCA Mentorship.Tänu rahvusvahelisele mentorlusele said tudengid ekspordiprogrammi raames nautida külalislektorite nagu Soome kudumibrändi Arela peadisaineri Anni Arela, Rootsi jalanõubrändi Flattered CEO Gustav Lindeni, Stockholm Fashion Districti esinaise Vanesa Leporati, Taani tuntuima rõivabrändidele mõeldud jätkusuutliku plug-in Coninued looja Peter R. Svenssoni loenguid. Viimaseid täiendasid tutvustused finantseerimisvõimalustest avalikus ja privaatsektoris. Lisaks koguti teadmisi ja kontakte Stockholmist, sealhulgas House of Dagmari, Asketi ja EYTYS brändi loojatelt ning kohtuti kaubamajade NK ja Åhléns City ostujuhtidega. Seekordse tuuri tegi eriliseks Sara Winter PR agentuuriga kohtumine andmaks ülevaate turule sisenemisest läbi agentuuri. Seekordse ekspordiprogrammi täienduseks toimusid eraldi ka hinnastamise koolitused Kaie Kaas-Ojavere juhtimisel.

13. jaanuaril toimuval disainibrändide pitchingu žüriis osalevad Viru Keskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Kristel Sooaru, Rootsi ühe suurima veebipõhise rõivabrändi Nelly.com kategooriamanager Maria Biederbeck, Katalista Ventures jätkusuutlike ärimudelite projektijuht Justina Lizikevičiūtė-Grišinė ning disainiettevõtete Bemz ja Kinship Collective asutaja Lesley Pennington .

Veel sarnaseid artikleid


HANNES RÜÜTEL
Foto: Marianna Gunja

Moemärgi HANNES RÜÜTEL sügav kohtumine iseendaga

Meesterõivaste brändi HANNES RÜÜTEL sügistalvine kollektsioon “The Past is Present” on justkui sügav kohtumine iseendaga, mis liigub mälestuste, identiteedi ja emotsionaalse vastupidavuse teljel. Isiklik, ent samas universaalne.

Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”

Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.

Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marianna Gunja

Millist kollektsiooni esitleb Cärol Ott Tallinn Fashion Weekil? Meie teame!

Cärol Ott esitleb brändi carolxott alt sügisese Tallinn Fashion Weeki raames oma kevad/suvi 2026 kollektsiooni, mis sai alguse disaineri enda lapsepõlvekogemusest. 

“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded  tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”

Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.

Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.

Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid