Liis Kalda nimi on kodumaisel moemaastikul tegelikult juba mõnda aega olemas olnud. Kord kaunistavad temanimelised peakatted lavalaudadel esineja kostüümi, kord ilmuvad välja mõnes moeseerias. Kuid Liis ise on jäänud veel omamoodi müsteeriumiks, kelle kohta tahtsimegi rohkem teada saada.
„Mind on alati köitnud ajalooga asjad, nii rõivamoes, arhitektuuris, visuaal- kui ka tarbekunstis. Seal on midagi salapärast ja mõistatuslikku. Neid ühendab ornamentide keel – detailid, mis korduvad laerosettidest kapinuppude, kingapannalde ja taldrikuteni,” alustab Liis. „Olen filmikunsti – võttepaikade- ja kostüümidisaini – taustaga ning kuigi sealt edasi õppisin ja tegelesin nii rätsepatöö kui ka tekstiilidisainiga, siis sümpaatia interjööri vastu ei kadunud kuhugi. Niipea, kui leidsin enda jaoks peakatted, said need maailmad kontsentreeritud kujul kokku – skulptuursed vormid ja detailid ning maagiliste omadustega tekstiil – vilt.”

Liis ütleb, et brändi kui sellise loomine on tema jaoks olnud loomulik protsess, kuid kindlasti ei ole tema kaubamärk veel valmis – hetkel käivad alles magistritöö kirjutamise ja tootearenduse protsessid. Kuid saame igati aru, miks huvi Liisi tegemiste vastu on suur juba praegu. „Kõik minu viltpeakatted valmivad käsitööna alustades kübaravormi ja selle detailide meisterdamisest ja omavahel kombineerimisest kuni vildi kuuma auruga voolimise, viimistlemise ja kaunistusdetailide õmblemiseni. Disaineri ja valmistajana muudab see mind kindlasti kannatlikumaks ja loomingulisemaks, sest materjal ei pruugi alati ühtmoodi käituda, samas kujunevad välja töövõtted, mis hõlmavad kõike varasemalt õpitut ja viivad tihti põnevate lahendusteni.” Liis soovib, et tema peakatted oleksid erilised ja lustlikud, kuid siiski igapäevaselt kantavad. „Seetõttu proovin ümbritsevast ammutatud inspiratsiooni panna esmapilgul tuttavlikesse vormidesse, andes justkui materjalist väljakasvava ornamendiga kübaratele uue dimensiooni.”
Kuigi Liis Kalda kui kaubamärgi veebipood ja edasimüüjad jäävad suure tõenäosusega järgmisse aastasse, siis hetkel näeb tema loomingut Instagrami vahendusel ning huvi korral saab ühendust võtta aadressil info@liiskalda.com.
Fotograaf Marianna Gunja poolt pildile püütud moeseeria kannab endas mineviku kaja, korduvaid mustreid ja enesepeegeldust. “Meie kõigiga on kaasas emotsionaalne pagas ning isegi, kui see on raske, peame õppima, kuidas sellega valutult edasi sammuda,” mõtiskleb disainer Hannes Rüütel. “Me ei jutusta lugu üksnes sellest, mida me kanname, vaid ka sellest, mida me endas kanname.”
Disainer jätkab oma kollektsioonidele omast vastandamist nii materjalide kui vormide näol. Neutraalsetes toonides pehmed kangad vahelduvad julgete mustrite ja tekstuuridega ning siluetid ja detailid viitavad sel korral nii enesekontrollile kui ka vabanemisele. Meestele suunatud unisex-touch’iga rõivad on suuresti hinnatud ka naiste seas.
Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Moemärgi HANNES RÜÜTEL esinduskauplus asub Telliskivi Loomelinnakus aadressil Telliskivi 60A/3, Tallinn. Uuri lisa hannesruutel.com.
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.

Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.