Foto: Gisel B

Väikestest mereandidest ja Coco Chanelist

Pärleid peetakse üheks moemaailma kõige ajatumaks aardeks. Need õrnalt säravad kalliskivid suudavad anda igale komplektile elegantse lõpunoodi. Siiski teavad vähesed, kuidas pärlid tegelikult sünnivad ja mille poolest üksteisest erinevad. 

Traditsiooniliselt loetakse pärliteks neid, mis on looduslikul teel tekkinud ookeanides ja merevetes pärlikarbi sees. Kui võõrkeha satub selle kauni mereeluka kesta, hakkab pärlikarp kasvatama selle ümber kaitsvat kihti. Aastate jooksul ja kihthaaval moodustub sellest võõrkehast pärl. Sellised pärlid jõuavad meieni peamiselt Jaapanist, Austraaliast, Prantsuse Polüneesiast ja Hiinast. Loomulikult on igas piirkonnas ka oma eripärad, mis mõjutavad pärlite värvust ja kuju.

Kultiveeritud pärlid, mida sageli nimetatakse ka mageveepärliteks, valmivad omakorda mageveekarpides, kuid sarnasel põhimõttel, kasvades ümber karpi sattunud võõrkeha. Siiski on kultiveeritud pärlid tavaliselt väiksemad ja nende kasvuperiood lühem. Mageveepärlite tootmise protsess on tavaliselt ka ökoloogilisem ja säästlikum kui merepärlite kasvatamine, sest see ei nõua merekeskkonna häirimist. Siit koorub ka välja põhjus, miks mageveepärlid pole nii kallid kui merepärlid, sest viimaseid on keerulisem leida ja töödelda. Loomulikult ei kasva kõik pärlid juhuslikult ja inimese vahelesekkumiseta. Suurem osa pärleid valmib tänapäeval pärlifarmides, kus pärlikarpidesse istutatakse pärli tuumake, mis toimib võõrkehana, põhjustab karbi reaktsiooni ja seeläbi pärlite kontrollitud kasvamise. Suuremaid, ümaraid ja siledapinnalisi pärleid peetakse kõige väärtuslikumateks, samas kui ebatavalise kujuga ja väiksemad pärlid kuuluvad odavamasse hinnaklassi.

Igavesti paeluv pärl

Moeajalugu on tõestanud, et pärlid ei ole kunagi moest väljas. Pärleid on imetletud juba sajandeid tänu nende loomulikule ilule ja ajatusele. 20. sajandi alguses sündis moemaailmas tõeline pärlilaine, mida juhtis Coco Chanel. 2023. aasta kevadel tabas see laine moemaailma taas. Ka siin võib mõjutusi otsida Coco Chanelist, sest tänavune pärlimaania sai hoo sisse Chaneli moemaja hiljuti lahkunud loovjuhile Karl Lagerfeldile pühendatud New Yorgi Metropolitani kunstimuuseumi kostüümiinstituudi moenäituse avaõhtust ehk Met Galast.

Mis tänapäeva moeentusiastide jaoks pärli sümpaatseks teeb, on see, et nii merepärlid kui ka mageveepärlid pakuvad laia valikut võimalusi, mis sobivad igale maitsele ja eelarvele. Ka klaasist ja plastist valmistatud kunstpärlid, mis kaetud pärlmutrikihiga, on tänapäeval laialdaselt kasutatud. Jah, kallihinnaline pärlitest käevõru või kaelakee on hinnaline aare, kuid mageveepärleid kasutavad ehted ja aksessuaarid on taskukohasemad ja sama ilusad. Kunstpärlite puhul saab aga hõlpsasti mängida kogusega ning luua silmapaistvaid ehtekooslusi, lisada kaunistavat efekti rõivastele või isegi „kasta“ pärlitesse terveid aksessuaare. See on ka põhjus, miks pärlid on enim armastatud ehted maailmas – neile leiavad omanäolise kandmisviisi nii ajatut klassikat hindavad daamid kui ka moeeksperimentidele avatud uue põlvkonna moemaanid.

Kaubamaja Ilumaailmast leiab pärlehteid paljudelt kaubamärkidelt. Neist Yana Nesperi tunneb ära igale ehtele lisatud pisikese sinise safiiri järgi. Saksamaal tegutsev Yana Nesper on ka Euroopa suurim pärlite importija ning just Aasiast tulevad ka selle ehtemärgi kaunimad, soolases vees kasvanud pärlid. Samuti on Ilumaailmas esindatud pärlimärgid Gaura ja Gisel B. Mõlemad on võtnud eesmärgiks tõsta ausse just naturaalsed mageveepärlid. Kui Gisel B. teeb seda Prantsusmaal, siis Gaura puhul väärib kindlasti märkimist, et kaubamärgi naturaalsete pärlitega ehted valmistatakse siinsamas Eestis.

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta talvenumbris. 

Veel sarnaseid artikleid


Olivier Rousteing
Foto: Francesca Beltran | Balmain.

Olivier Rousteing lahkub Balmainist

Pärast moemaailma niigi erakordset aastat, mil disainerite vahetused on raputanud suuri moemaju nagu Chanel, Loewe, Dior ja Bottega Veneta, teatas eile, 5. novembril ka Balmain, et nende armastatud loovjuht Olivier Rousteing lahkub ametist pärast 14 aasta pikkust teekonda Prantsuse luksusbrändi eesotsas.

Rousteing, kes asus Balmaini loovjuhiks 2011. aastal kõigest 25-aastasena, oli sel hetkel noorim mitteasutajast loovjuht suure moemaja eesotsas pärast Yves Saint Laurent’i Dioris. Samuti oli ta esimene mustanahaline disainer, kes võttis enda alla kõikide kategooriate juhtimise Prantsuse moemajas.

„Nagu iga lugu, jõuab ka see kord lõpule,“ teatas Olivier Rousteing. „Olen sügavalt uhke kõige üle, mida oleme saavutanud, ja lõpmata tänulik oma erakordsele Balmaini tiimile – minu valitud perele –, kes on olnud mu kodu viimased 14 aastat.“

Brändi ametliku avalduse kohaselt oli tegemist vastastikusel kokkuleppel tehtud otsusega, ning Balmain lubab lähiajal teada anda moemaja edasistest sammudest. Meie jääme aga põnevusega ootama, kuhu Rousteing oma ande ja loovuse järgmisena viib.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Longines

MIDAGI MEESTELE: sügise kõige mõjukamad aksessuaarid

Sügis on aeg, mil tempo aeglustub ja detailid saavad uue tähenduse. Just siis, kui novembri tuuled tuletavad meelde lähenevat isadepäeva, tasub pilk pöörata meestemaailma kõige kõnekamatele detailidele – kelladele ja aksessuaaridele. On ju stiilne aksessuaar märk enesekindlusest ja -teadlikusest. 

Milliseid trende meestele tänavune sügishooaeg toob? Goldtime teab vastust.

Ei ole saladus, et Eesti mehed on aksessuaaride kandmises muutunud üha julgemaks – eriti kui jutt käib käeehetest. Lihtne nahkrihm või mustast metallist käevõru võib kanda endas rohkem tähendust, kui esmapilgul paistab. Trendid soosivad kihilist kandmist: mitu erinevat materjali ja tekstuuri ühes koos loovad isikupärase ja pingevaba tulemuse.

Animaalsed motiivid

Looma- ja taimemustrid on jõudnud ka meeste ehete maailma. Need sümboliseerivad jõudu, kaitset ja vabadust – väärtusi, mis kõnetavad meest, kes ei pelga näidata oma sisemist energiat. Olgu see Thomas Sabo käevõru panteriga või krokodilliga sõrmus, mille kujundus vihjab looduse rütmile – need detailid annavad välimusele jõulise ja iseloomuliku nüansi.

Must minimalism

Minimalism ei tähenda tagasihoidlikkust. Vastupidi – mustad metallid ja puhtad vormid on efektsed just oma lihtsuses. Need aksessuaarid, mida pakuvad nii The Man, Diesel kui Emporio Armani brändid, on korraga nii soliidse kui mässulise mehe valik, sobides ülikonna manseti kõrvale, aga ka nahkjaki alla. Ajatu ja universaalne must toon ei küsi olukorda ega aastaaega – see lihtsalt sobib.

Kell kui iseloomu peegel

Käekell jääb alati meeste aksessuaarimaailma keskmesse. Olgu eelistuseks klassikaline Šveitsi disain, sportlik nutikell või robustsem Casio kronograaf – kell on rohkem kui ajamõõdik, see on hoiak. Goldtime’i valikust leiab mainekaid brände nagu Tissot, Longines, Emporio Armani, mis ühendavad tehnilise täpsuse ja isikupärase disaini – ideaalse tasakaalu mehe jaoks, kes hindab nii funktsionaalsust kui ka esteetikat.

Igavene kaitsetahe

Eesti mehelikule jõule on Goldtime loonud ka midagi sügavamat – The Man “Kaitsetahe” kollektsiooni, mis on austusavaldus riigikaitsele ja neile, kes seisavad meie vabaduse eest. Iga selle kollektsiooni ost toetab Reservväelaste fondi, aidates tõsta Eesti kaitsetahet ja ühtsustunnet.

Parim valik kellasid ja ehteid meestele ootab Goldtime’i kauplustes üle Eesti ja e-poes goldtime.ee.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid