Traditsiooniliselt loetakse pärliteks neid, mis on looduslikul teel tekkinud ookeanides ja merevetes pärlikarbi sees. Kui võõrkeha satub selle kauni mereeluka kesta, hakkab pärlikarp kasvatama selle ümber kaitsvat kihti. Aastate jooksul ja kihthaaval moodustub sellest võõrkehast pärl. Sellised pärlid jõuavad meieni peamiselt Jaapanist, Austraaliast, Prantsuse Polüneesiast ja Hiinast. Loomulikult on igas piirkonnas ka oma eripärad, mis mõjutavad pärlite värvust ja kuju.
Kultiveeritud pärlid, mida sageli nimetatakse ka mageveepärliteks, valmivad omakorda mageveekarpides, kuid sarnasel põhimõttel, kasvades ümber karpi sattunud võõrkeha. Siiski on kultiveeritud pärlid tavaliselt väiksemad ja nende kasvuperiood lühem. Mageveepärlite tootmise protsess on tavaliselt ka ökoloogilisem ja säästlikum kui merepärlite kasvatamine, sest see ei nõua merekeskkonna häirimist. Siit koorub ka välja põhjus, miks mageveepärlid pole nii kallid kui merepärlid, sest viimaseid on keerulisem leida ja töödelda. Loomulikult ei kasva kõik pärlid juhuslikult ja inimese vahelesekkumiseta. Suurem osa pärleid valmib tänapäeval pärlifarmides, kus pärlikarpidesse istutatakse pärli tuumake, mis toimib võõrkehana, põhjustab karbi reaktsiooni ja seeläbi pärlite kontrollitud kasvamise. Suuremaid, ümaraid ja siledapinnalisi pärleid peetakse kõige väärtuslikumateks, samas kui ebatavalise kujuga ja väiksemad pärlid kuuluvad odavamasse hinnaklassi.
Igavesti paeluv pärl
Moeajalugu on tõestanud, et pärlid ei ole kunagi moest väljas. Pärleid on imetletud juba sajandeid tänu nende loomulikule ilule ja ajatusele. 20. sajandi alguses sündis moemaailmas tõeline pärlilaine, mida juhtis Coco Chanel. 2023. aasta kevadel tabas see laine moemaailma taas. Ka siin võib mõjutusi otsida Coco Chanelist, sest tänavune pärlimaania sai hoo sisse Chaneli moemaja hiljuti lahkunud loovjuhile Karl Lagerfeldile pühendatud New Yorgi Metropolitani kunstimuuseumi kostüümiinstituudi moenäituse avaõhtust ehk Met Galast.
Mis tänapäeva moeentusiastide jaoks pärli sümpaatseks teeb, on see, et nii merepärlid kui ka mageveepärlid pakuvad laia valikut võimalusi, mis sobivad igale maitsele ja eelarvele. Ka klaasist ja plastist valmistatud kunstpärlid, mis kaetud pärlmutrikihiga, on tänapäeval laialdaselt kasutatud. Jah, kallihinnaline pärlitest käevõru või kaelakee on hinnaline aare, kuid mageveepärleid kasutavad ehted ja aksessuaarid on taskukohasemad ja sama ilusad. Kunstpärlite puhul saab aga hõlpsasti mängida kogusega ning luua silmapaistvaid ehtekooslusi, lisada kaunistavat efekti rõivastele või isegi „kasta“ pärlitesse terveid aksessuaare. See on ka põhjus, miks pärlid on enim armastatud ehted maailmas – neile leiavad omanäolise kandmisviisi nii ajatut klassikat hindavad daamid kui ka moeeksperimentidele avatud uue põlvkonna moemaanid.
Kaubamaja Ilumaailmast leiab pärlehteid paljudelt kaubamärkidelt. Neist Yana Nesperi tunneb ära igale ehtele lisatud pisikese sinise safiiri järgi. Saksamaal tegutsev Yana Nesper on ka Euroopa suurim pärlite importija ning just Aasiast tulevad ka selle ehtemärgi kaunimad, soolases vees kasvanud pärlid. Samuti on Ilumaailmas esindatud pärlimärgid Gaura ja Gisel B. Mõlemad on võtnud eesmärgiks tõsta ausse just naturaalsed mageveepärlid. Kui Gisel B. teeb seda Prantsusmaal, siis Gaura puhul väärib kindlasti märkimist, et kaubamärgi naturaalsete pärlitega ehted valmistatakse siinsamas Eestis.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta talvenumbris.
Kuigi paljude jaoks tuli säärane otsus üllatusena, siis tegelikult on Kylie Jenneri suhe tippmoega viimastel aastatel ainult süvenenud – tema kontole kuuluvad kampaaniad nii Acne Studios kui ka Jean Paul Gaultier moemajadega, lisaks astus ta üles Coperni moeetendusel. Seega polegi ehk Miu Miu radarile jõudmine nii suur ootamatus.
Kõnealuses kampaanias poseerib Jenner koos muusiku Towa Birdi, näitlejate Lou Doilloni, Rila Fukushima ja Myhalaga, modelli Yura Romaniuki ning räppari Cortisa Stariga.
Vaata pilte Jennerist Miu Miu kampaanias galeriist!
1. Juured ulatuvad Jaapanisse
Esimene Havaianase mudel sündis 1962. aastal ja oli inspireeritud Jaapani traditsioonilistest zōri-sandaalidest. Zōri’dele iseloomulik riisiteraline muster kandus üle ka Havaianase kummitallale, millest on saanud brändi äratuntav tunnusmärk.
2. Nimi viitab Havaile
Kuigi Havaianas on sündinud Brasiilias, viitab selle nimi hoopis Havaile – „havaianas“ tähendab portugali keeles… „hawailane“. See peegeldab elujaatavat, murevaba ja troopilist elustiili, mida bränd juba algusest peale kehastab.
3. Pea iga brasiillane ostab vähemalt ühe paari aastas
Brändi populaarsus kodumaal on peaaegu müstiline – hinnanguliselt ostab iga kolmas brasiillane aastas vähemalt ühe paari Havaianase plätusid. Kokku müüakse Brasiilias igal aastal üle 200 miljoni paari. Brändi kohta on isegi öeldud: „Havaianas is the official uniform of all Brazilians.“
4. Moerevolutsioon 1990ndatel
Algusaastatel peeti Havaianaseid pigem tööjalanõudeks, mida kanti maal ja kodus. 1990ndatel tehti aga brändile põhjalik uuenduskuur: tootevalikusse ilmusid uued värvid, mustrid ja mudelid, mis muutsid plätud trendikaks moeaksessuaariks.
5. Kõik kannavad Havaianaseid
Tänaseks on Havaianased esindatud enam kui 100 riigis ning nad on palju enamat kui lihtsalt rannaplätud. Need sobivad linnatänavatele, festivalidele ja isegi moenädalatele.
6. Disainikoostööd tippmoemärkidega
Läbi aastate on Havaianas teinud koostööd mitme luksusmärkide ja disaineriga, sealhulgas Valentino, Dolce & Gabbana, Missoni ja taanlaste ROTATE. Kusjuures, just Kopenhaageni moenädal oli esimesi, kus Havaianased tänavamoepilti ilmusid ja seeläbi (taaskord) viraalseks läksid.
7. Ka kuulsuste lemmik
Jennifer Lopez, Gigi Hadid, Reese Witherspoon ja paljud teised on märgatud Havaianaseid kandmas nii vabal ajal kui ka reisidel. Plätud on saanud sümboliks lõõgastusest, stiilist ja lihtsast, ent läbimõeldud maitsest.
Seega, Havaianas pole lihtsalt jalanõu – see on elustiil. Pole siis ime, et see lihtne plätu on kasvanud kultusobjektiks, mida tuntakse ja armastatakse kogu maailmas.
Eestis ootavad Havaianased avastamist Tallinna ja Tartu Kaubamajas, samuti veebipoes kaubamaja.ee!