Foto: Gisel B

Väikestest mereandidest ja Coco Chanelist

Pärleid peetakse üheks moemaailma kõige ajatumaks aardeks. Need õrnalt säravad kalliskivid suudavad anda igale komplektile elegantse lõpunoodi. Siiski teavad vähesed, kuidas pärlid tegelikult sünnivad ja mille poolest üksteisest erinevad. 

Traditsiooniliselt loetakse pärliteks neid, mis on looduslikul teel tekkinud ookeanides ja merevetes pärlikarbi sees. Kui võõrkeha satub selle kauni mereeluka kesta, hakkab pärlikarp kasvatama selle ümber kaitsvat kihti. Aastate jooksul ja kihthaaval moodustub sellest võõrkehast pärl. Sellised pärlid jõuavad meieni peamiselt Jaapanist, Austraaliast, Prantsuse Polüneesiast ja Hiinast. Loomulikult on igas piirkonnas ka oma eripärad, mis mõjutavad pärlite värvust ja kuju.

Kultiveeritud pärlid, mida sageli nimetatakse ka mageveepärliteks, valmivad omakorda mageveekarpides, kuid sarnasel põhimõttel, kasvades ümber karpi sattunud võõrkeha. Siiski on kultiveeritud pärlid tavaliselt väiksemad ja nende kasvuperiood lühem. Mageveepärlite tootmise protsess on tavaliselt ka ökoloogilisem ja säästlikum kui merepärlite kasvatamine, sest see ei nõua merekeskkonna häirimist. Siit koorub ka välja põhjus, miks mageveepärlid pole nii kallid kui merepärlid, sest viimaseid on keerulisem leida ja töödelda. Loomulikult ei kasva kõik pärlid juhuslikult ja inimese vahelesekkumiseta. Suurem osa pärleid valmib tänapäeval pärlifarmides, kus pärlikarpidesse istutatakse pärli tuumake, mis toimib võõrkehana, põhjustab karbi reaktsiooni ja seeläbi pärlite kontrollitud kasvamise. Suuremaid, ümaraid ja siledapinnalisi pärleid peetakse kõige väärtuslikumateks, samas kui ebatavalise kujuga ja väiksemad pärlid kuuluvad odavamasse hinnaklassi.

Igavesti paeluv pärl

Moeajalugu on tõestanud, et pärlid ei ole kunagi moest väljas. Pärleid on imetletud juba sajandeid tänu nende loomulikule ilule ja ajatusele. 20. sajandi alguses sündis moemaailmas tõeline pärlilaine, mida juhtis Coco Chanel. 2023. aasta kevadel tabas see laine moemaailma taas. Ka siin võib mõjutusi otsida Coco Chanelist, sest tänavune pärlimaania sai hoo sisse Chaneli moemaja hiljuti lahkunud loovjuhile Karl Lagerfeldile pühendatud New Yorgi Metropolitani kunstimuuseumi kostüümiinstituudi moenäituse avaõhtust ehk Met Galast.

Mis tänapäeva moeentusiastide jaoks pärli sümpaatseks teeb, on see, et nii merepärlid kui ka mageveepärlid pakuvad laia valikut võimalusi, mis sobivad igale maitsele ja eelarvele. Ka klaasist ja plastist valmistatud kunstpärlid, mis kaetud pärlmutrikihiga, on tänapäeval laialdaselt kasutatud. Jah, kallihinnaline pärlitest käevõru või kaelakee on hinnaline aare, kuid mageveepärleid kasutavad ehted ja aksessuaarid on taskukohasemad ja sama ilusad. Kunstpärlite puhul saab aga hõlpsasti mängida kogusega ning luua silmapaistvaid ehtekooslusi, lisada kaunistavat efekti rõivastele või isegi „kasta“ pärlitesse terveid aksessuaare. See on ka põhjus, miks pärlid on enim armastatud ehted maailmas – neile leiavad omanäolise kandmisviisi nii ajatut klassikat hindavad daamid kui ka moeeksperimentidele avatud uue põlvkonna moemaanid.

Kaubamaja Ilumaailmast leiab pärlehteid paljudelt kaubamärkidelt. Neist Yana Nesperi tunneb ära igale ehtele lisatud pisikese sinise safiiri järgi. Saksamaal tegutsev Yana Nesper on ka Euroopa suurim pärlite importija ning just Aasiast tulevad ka selle ehtemärgi kaunimad, soolases vees kasvanud pärlid. Samuti on Ilumaailmas esindatud pärlimärgid Gaura ja Gisel B. Mõlemad on võtnud eesmärgiks tõsta ausse just naturaalsed mageveepärlid. Kui Gisel B. teeb seda Prantsusmaal, siis Gaura puhul väärib kindlasti märkimist, et kaubamärgi naturaalsete pärlitega ehted valmistatakse siinsamas Eestis.

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta talvenumbris. 

Veel sarnaseid artikleid


Glenn Martens
Foto: H&M

Esimene pilk: H&M x Glenn Martens

H&M avalikustas, et juba käesoleva kuu lõpus näeb ilmavalgust koostöökollektsioon Belgia moelooja Glenn Martensiga. Brändi sõnul on tegemist kollektsiooniga, mis toob Martensi julge ja eksperimentaalse käekirja laiema publikuni.

Glenn Martens, kes on tuntud oma loomingulise lähenemise ja mängulisuse poolest (eriti Y/Projecti disainide kaudu), on H&M-iga loodud kollektsiooni kujundanud nagu “rõivaperekonna” – mitmekülgsete esemete kogumi, millel on mitu nägu ja kasutusviisi. Mahukas kollektsioon hõlmab nii naiste-, meeste- kui ka unisex-rõivaid ja aksessuaare, kus tavapärased rõivad – T-särgid, jakid ja teksad – on saanud ootamatult uue vormi läbi vormitavate materjalide ja skulpturaalsete siluettide.

“Ma näen seda kollektsiooni kui suurt rõivaperekonda, mille igal liikmel on mitu iseloomu ja eesmärki – nagu inimestelgi, nad muutuvad iga päev. Olen alati huvitatud rõivastest, mida me päriselt kanname, ning just see mõte sai selle erilise projekti lähtepunktiks,” räägib Glenn Martens.

Kampaania, mille peaosalisteks on Joanna Lumley ja Richard E. Grant, toob Martensi iseloomuliku huumori ja briti stiiliviited eredalt esile – justkui pöörane perekonnaportree, mis tähistab individuaalsust ja eneseväljendust.

Tutvu kollektsiooniga galeriis!

H&M x Glenn Martens koostöö lansseeritakse 30. oktoobril valitud H&M kauplustes ja veebipoes hm.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Swarovski

Ehtemaailma soe kuma: sügis, mis särab kullas ja tähenduses

Kui õhk muutub jahedaks ja valgus pehmemaks, hakkab ehetes mängima uus intensiivsus. Tänavused sügistalvised ehtetrendid on julged ja emotsionaalsed – need toovad moepilti kulla sooja kuma, skulpturaalse vormi dramaatika, värvide glamuuri ja tähenduslike talismanide maagia. Goldtime’i valik teeb kõik need mõjutused kättesaadavaks ka siin, põhjamaa valguses.

Allpool leiad ehetetrendid, mis iseloomustavad sügist 2025 – ja mis panevad iga ehtelaeka uuel hooajal särama.

Kollane kuld on tagasi, suurejooneliselt 

Sügise kõige mõjusam trend räägib vormist – ja mahust. Kui viimased hooajad kuulusid minimalistlikule hõbedale, siis nüüd on aeg tagasi pöörduda kulda: sooja, sügava ja enesekindla. Kullatoonides moeehted on muutunud suuremaks, julgemaks ja on isegi veidi “puhvis” – justkui oleks ehe teinud sügava hingetõmbe. Sif Jakobsi uue kollektsiooni voolavad siluetid ja Aleksandr Veni arhitektuursed disainid tõestavad, et ehe võib olla sama ekspressiivne kui kunstiteos. Sarnast energiat kannab ka Eesti disainer Sigrid Kuusk, kelle skulpturaalsed vormid sulanduvad kuldse soojusega ühte.

Värvid, mis soojendavad

Sügise värvipalett peegeldub ka ehetes. Kui pruun ja kollane loovad klassikalise, vaoshoitud luksuse, siis roosa ja punane toovad kaasa energiat ja sära. Swarovski on sel sügisel taaskord tõestamas, et “rohkem on rohkem” – eriti, kui kombineerida ühes ehtes mitu vääriskivi ja tooni. Roosa ja punane koos on ootamatu, kuid erakordselt mõjuv duett, eriti kui see sobitada see rõivamoes valitseva burgundiapunasega. Värvilised vääriskivid annavad ka klassikalisele kullale uue elu – ja muudavad iga detaili isikupäraseks pilgupüüdjaks.

Talismanide energia

Kui ehe võiks rääkida, jutustaks see sel sügisel mitmeid lugusid. Nullindate boho-võbe on tagasi – kihiti kantavad kuldehted, loomaripatsid, taimemotiivid ja sodiaagisümbolid. Kõik see on natuke nostalgiline, natuke müstiline ja täielikult isiklik.

Thomas Sabo ja Fossil pakuvad rikkalikult talismane neile, kes soovivad kanda oma lugu, samas kui Eesti bränd Flame annab võimaluse kombineerida eri elemente just nii, nagu hing ihkab. Ja kui süda tõmbab romantilisema suuna poole, siis puhvis südamed on selle hooaja pehmeim viis armastust väljendada.

Leia oma selle sügise ehtetrendid Goldtime esinduspoodides, kus kuni 19. oktoobrini on kõik vääriskiviga kuldehted -25%. Goldtime’i värskeimad kollektsioonid on väljas ka Tallinn Fashion Weekil, mis leiab aset 22.–24. oktoobril.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid