Foto: AI-nägemus Eesti moest. | Ester Kannelmäe/Midjourney

Tallinn Fashion Weekist… ausalt.

Aprilli alguspäevadel täitus Kultuurikatel superstiilsetest moehuvilistest ja püsti pandi suurejooneline show, millesarnast Eestimaal veel nähtud polnud. Umbes selline mulje jääb jälgides “Eesti moe olulisima sündmuse” meediakajastust. Paraku pole reaalne olukord nii roosiline kui näib – üritus ajab juba aastaid paljude moe- ja disaniprofessionaalide naha kihelema ja mitte positiivses võtmes.

Mulle on nii mõnelgi korral ette heidetud liigset otsekohesust, samas on sellest saanud mu visiitkaart ja oodatud party trick. Küll juba Ester välja ütleb need pikalt vaka all hoitud mõtted, küll juba räägib sellest, mis paljude mõtetes, ent mitte huulil. TFW on aastaid inspireerinud avalikke vestlusi, mille tooniks on maitsekas ja pretensioonitu kiitmine ning kuluaarisosinaid, mille sisuks terav kriitika ja iroonilised naljad. 2023. aasta kevadel on pika ajalooga ürituse fassaadis aga juba sellised  mõrad, et isegi kõige nürimad pliiatsid on aru saamas, et midagi on õhus – salajutte räägitakse üha valjema häälega.  

Oleks ebaaus kulutada tähemärke spetsiifilistele kollektsioonidele või konkreetsetele korralduslikele otsustele, see on täiesti omaette ooper. Maitsed on erinevad, samuti viisid, kuidas üritusi organiseeritakse. Kõik ei pea käima sama retsepti järgi, I get it! Küll aga tahaksin prožektorivalgusesse lükata keset tuba poosetava elevandi, keda pole enam võimalik ignoreerida – Tallinn Fashion Week pole juba aastaid olnud representatiivne. Suur ja kõlav nimi katab vaid väga väikest killukest moest, mida Eestis luuakse (ja mida pealinnas näidata võiks). See killuke on üsna üheülbaline ja suunatud suuruselt tagasihoidlikule sihtgrupile, kelle ootused moele on stereotüüpsed, kammitsetud ja podisevad maailmas toimuvaga võrreldes kinnises vaakumkatlas. Kahjuks on TFWil osalejad aga valim, mis defineerib olulisel määral Eesti moemaastiku hetkeolukorra imagoloogilist pilti. 

Kallis lugeja, esitan sulle testküsimuse. Situatsioon on lihtne, välismaa sõber uurib näiteid Eesti moe kohta. Kas oleksid valmis saatma talle teemaviite #tallinnfashionweek või osutama Tallinn Fashion Weeki fotogaleriidele? Nii nendele, mis kajastavad catwalki kui neile, mis annavad ülevaate publikust? Kas see materjal kajastab sinu arvates meie moevaldkonnas toimuvat ja presenteerib koorekihti? Usun, et enamus kaasamõtlejatest jõudis järeldusele, et semule peaks pigem saatma valiku kohalike tegijate sotsmeediakontodest.

Julgen end pidada üsna laia silmaringiga kunsti- ja disaininautlejaks. Esimeseks armastuseks jääb siiski alati mood. Seda kurvem on kõrvalt vaadata, kuidas muude loomevaldkondade (nt kujutav kunst, muusika, disain) tipud on leidnud endale kohalikud jõustajad, kes nende huve maailmas kaitsevad, taset kõrgemale utsitavad ja tegemisi toetavad. Meie moemaailma esindusüritus ei suuda aga tipptalentidele väärilist platvormi ja tuge anda. 

Erinevalt suure maailma moenädalatest, pole TFW üritus, mis omaks rahvusvahelise ambitsiooniga brändide jaoks olulist rolli PR- või müügitööriistana. Praegusel kujul ei too TFW oma etenduste esiridadesse võtmetegijatest uudistajaid (meediat, suunamudijaid, sisseostjaid, promootoreid jne) kogu maailmast, vaid pigem pileti ostnud kohalikud fännid, kes ootavad mürtsu-pauku ja üheöösuhet võimalikult kohevate, võimalikult liibuvate või sillerdavate kleitidega. Rõhutan, see kõik oleks täitsa okei, kui üritust tähistav sõnadekombinatsioon ei viitaks suurematele võimalustele ja esindusfunktsioonile. 

Jah, võime väita, et mingil määral on moenädalate formaat oma aja ära elanud ja inimesed saavad info kardinaalselt erinevatest kanalitest kui vaid mõni kümnend tagasi. Leidub aga ka suurepäraseid näiteid, kuidas ka pika traditsiooniga promokanal suudab õigesti suunatud ja selge väärtuspakkumise ning kureeringuga enda sõrme aja pulsil hoida. Näiteks Kopenhaageni moenädalast rääkides, ei jutusta me tolmunud ettevõtmisest, vaid üritusest, mis on selge mõtteliider, oluliste teemade fookusesse tooja ja tegudele utsitaja. Tegemist on autoriteetse ettevõtmisega, mis kõnetab ühtviisi nii valdkonna vanu tegijaid kui ahvatleb kaasa tulema uusi innovaatoreid ning on seeläbi oluliseks agitaatoriks probleemide tulvas vaevleva majandusharu uuenemisel.

Miks nii pikalt Kopenhaagenist? Kas see pole ilmne? Usun, et Eesti disaineritel ja moepublikul tervikuna on täpselt sama palju öelda ja anda kui taanlastel. Olgu, võibolla raasukene vähem. Kindlasti saaksime aga tubli tööga kasvada vähemalt oma regiooni juhiks nii jätkusuutlikkuse kui stiililise laiahaardelisuse osas, seda enam, et Ida-Euroopa on lähiaastatel selgelt kujunemas üheks loovtööstuse olulisemaks inspiratsiooniallikaks. Eesti inimestes on maagiline X-faktor olemas! Kui keegi vajab pep talk’i, siis võib alati minu poole pöörduda.

Miks ei näita TFWil oma loomingut Roberta Einer, Lilli Jahilo, August, KÄT, Karolin Kuusik, Marit Ilison, Woolish, Sorcerer, Racer Worldwide, PUUE, AKEM, Triinu Pungits, Katrin Aasmaa, Oksana Tandit, Guild, Eve Hanson, Pohjanheimo, Karl Joonas Alamaa, Xenia Joost, I Λ I V I, Hannes Rüütel, Ellen Richard, Mare Kelpman ja paljud teised? Miks pole ürituse korraldajate ukse taga pikka järjekorda tipptegijatest, vaid pigem kuuleme-loeme intervjuudest, kuidas üks või teine üritusega lähedalt seotud isik kutsus osalema oma sõprade tuliuue ja obskuurse projekti? Miks on üritusest kujunenud ühe konkreetse kildkonna perepidu, mitte nime vääriline esindusüritus?

TFWi lavale pääsemine võiks ideaalis olla märk sellest, et disainer/kaubamärk on end tõestanud ja väärib selgelt paika Eesti disaini absoluutse paremiku seas. Olgem aus, sellele tingimusele pole TFWi line-up juba aastaid vastanud. Lihtsa võrdlusena võib tõdeda, et juhuslikult satuvad lavale koos laulma kogenud hitimeister ja Laulukaruselli võitja, kelles peitub võibolla tohutu potentsiaal, ent kelle hiilgehetk pole selgelt veel käes. Edetabelite tipul pole sellest olukorrast mitte midagi võita, pigem peaks ta olukorrast eemalduma, et mitte kirgliku harrastaja templiga riskida. On siililegi selge, et mida piiratuma ilmega ja mida ebastabiilsema kvaliteediga on see, mis kõnnib TFWi lavalaudadel, seda väiksem seltskond Eesti moedisaini tippe on nõus end üritusega siduma. Mida väiksem arv professionaale on aga nõus end üritusega siduma, seda kitsamaks muutub valik. Surnud ring!

Minu eesmärk ei ole heita kaikaid kodaraisse seekordse TFWi osalejatele, valikuliselt kuulub nii mõnigi neist ausalt oma koha kätte võidelnud proffide hulka. Samuti pole sihiks saata mürginooli organisaatorite pihta, las seda teevad teadjamad, kes telgitagustega rohkem kursis. Küll aga soovin, et korraldustiim vaataks peeglisse ja mõtleks, kas neil on jõudu ja osavust tuua kokku talendid ja disainitase, mida ürituse uhke tiitel eeldab. Kui ei, siis võibolla oleks aeg anda teatepulk ja ürituse rahvusvaheline nimi üle tegijatele, kes suudavad üritust läbi viia viisil, mis Eesti moe mainet ja käekäiku tervikuna jõustaks, mitte ei kahjustaks. 

Veel sarnaseid artikleid


carolxott
Foto: Marianna Gunja

PIILUME moemärgi carolxott kevad/suvi 2026 backstage’i

Cärol Ott esitles sügisese Tallinn Fashion Weeki raames oma brändi carolxott alt kevad/suvi 2026 kollektsiooni, mille juured ulatuvad lapsepõlve suvedesse saarel — aega, mil töö ja vabadus põimusid üheks.

Disaineri sõnul tähendasid need suved muru niitmist, adru korjamist, puude ladumist ja köögiviljapeenarde hooldamist – kohustusi, mis lapsena tundusid tüütu rutiinina, ent mille järel tekkis alati uhkus ja rahulolu tehtud töö üle. Just see kahepalgelisus — töö kui hädavajadus ja töö kui vabastav rituaal — moodustabki kollektsiooni tuuma.

Portaili vahendusel avaneb nüüd erakordne võimalus piiluda Tallinn Fashion Weeki moelava kaadri taha, kus päikese käes pleekinud kangad, murulibledega kaetud pinnad ja käsitsi kootud detailid jutustavad loo suvistest pingutustest ja hetkest, mil loodus ning inimene kohtuvad.

Tutvu brändi carolxott kollektsiooni ja backstage-hetkedega galeriis!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Gavriils Kniga

KAADRID LAVA TAGANT: Embassy of Fashion Riia moenädalal

Tänavune Riga Fashion Week toimus 20.-24. oktoobrini Riias, kus Hanzas Peronsi pealaval esitlesid oma kollektsioone 17 moebrändi Lätist, Eestist, Belgiast, Poolast ja Usbekistanist.

Riga Fashion Week loodi 2004. aastal Baltic Fashion Federationi presidendi Elena Strahova eestvedamisel ning see toimub kaks korda aastas, kevadel ja sügisel. Kolmel esimesel Riia moenädalal osales oma kollektsiooniga ka Aldo Järvsooning vastastikune koostöö ja sõprus on kestnud juba 21 aastat. 

Sel korral esitlesid Aldo Järvsoo, Ketlin Bachmann ja Riina Põldroos oma kollektsioone ühise moemaja Embassy of Fashion lipu all. Aldo Järvsoo kollektsioonis jõudsid lavale ka Tanel Veenre ehted.

Kui Portaili lemmikkomplektid said kajastust juba siin, siis täna jagame meeleldi lavataguseid kaadreid sellest, mis toimus Riias Embassy of Fashioni moeetenduse ajal ja eel.

Vaata backstage’i kaadreid galeriist!

Eesti moefännidele korraldab Embassy of Fashion juba 5. novembril kell 18.00 kliendiõhtu, kus Roosikrantsi 15 stuudiopoes saab lisaks uutele kollektsioonidele nautida moekaid suupisteid, mõnusaid kokteile ja Tanel Veenre uut ehtekollektsiooni.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid