Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.
Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest.
Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.
Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?
Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.
Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?
Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.
Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?
Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.
Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?
Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.
Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?
Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.
Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?
Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.
Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?
Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.
Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?
Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.
Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?
Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!
Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.
Glenn Martens, kes on tuntud oma loomingulise lähenemise ja mängulisuse poolest (eriti Y/Projecti disainide kaudu), on H&M-iga loodud kollektsiooni kujundanud nagu “rõivaperekonna” – mitmekülgsete esemete kogumi, millel on mitu nägu ja kasutusviisi. Mahukas kollektsioon hõlmab nii naiste-, meeste- kui ka unisex-rõivaid ja aksessuaare, kus tavapärased rõivad – T-särgid, jakid ja teksad – on saanud ootamatult uue vormi läbi vormitavate materjalide ja skulpturaalsete siluettide.
“Ma näen seda kollektsiooni kui suurt rõivaperekonda, mille igal liikmel on mitu iseloomu ja eesmärki – nagu inimestelgi, nad muutuvad iga päev. Olen alati huvitatud rõivastest, mida me päriselt kanname, ning just see mõte sai selle erilise projekti lähtepunktiks,” räägib Glenn Martens.
Kampaania, mille peaosalisteks on Joanna Lumley ja Richard E. Grant, toob Martensi iseloomuliku huumori ja briti stiiliviited eredalt esile – justkui pöörane perekonnaportree, mis tähistab individuaalsust ja eneseväljendust.
Tutvu kollektsiooniga galeriis!
H&M x Glenn Martens koostöö lansseeritakse 30. oktoobril valitud H&M kauplustes ja veebipoes hm.com.
Allpool leiad ehetetrendid, mis iseloomustavad sügist 2025 – ja mis panevad iga ehtelaeka uuel hooajal särama.
Kollane kuld on tagasi, suurejooneliselt
Sügise kõige mõjusam trend räägib vormist – ja mahust. Kui viimased hooajad kuulusid minimalistlikule hõbedale, siis nüüd on aeg tagasi pöörduda kulda: sooja, sügava ja enesekindla. Kullatoonides moeehted on muutunud suuremaks, julgemaks ja on isegi veidi “puhvis” – justkui oleks ehe teinud sügava hingetõmbe. Sif Jakobsi uue kollektsiooni voolavad siluetid ja Aleksandr Veni arhitektuursed disainid tõestavad, et ehe võib olla sama ekspressiivne kui kunstiteos. Sarnast energiat kannab ka Eesti disainer Sigrid Kuusk, kelle skulpturaalsed vormid sulanduvad kuldse soojusega ühte.
Värvid, mis soojendavad
Sügise värvipalett peegeldub ka ehetes. Kui pruun ja kollane loovad klassikalise, vaoshoitud luksuse, siis roosa ja punane toovad kaasa energiat ja sära. Swarovski on sel sügisel taaskord tõestamas, et “rohkem on rohkem” – eriti, kui kombineerida ühes ehtes mitu vääriskivi ja tooni. Roosa ja punane koos on ootamatu, kuid erakordselt mõjuv duett, eriti kui see sobitada see rõivamoes valitseva burgundiapunasega. Värvilised vääriskivid annavad ka klassikalisele kullale uue elu – ja muudavad iga detaili isikupäraseks pilgupüüdjaks.
Talismanide energia
Kui ehe võiks rääkida, jutustaks see sel sügisel mitmeid lugusid. Nullindate boho-võbe on tagasi – kihiti kantavad kuldehted, loomaripatsid, taimemotiivid ja sodiaagisümbolid. Kõik see on natuke nostalgiline, natuke müstiline ja täielikult isiklik.
Thomas Sabo ja Fossil pakuvad rikkalikult talismane neile, kes soovivad kanda oma lugu, samas kui Eesti bränd Flame annab võimaluse kombineerida eri elemente just nii, nagu hing ihkab. Ja kui süda tõmbab romantilisema suuna poole, siis puhvis südamed on selle hooaja pehmeim viis armastust väljendada.
Leia oma selle sügise ehtetrendid Goldtime esinduspoodides, kus kuni 19. oktoobrini on kõik vääriskiviga kuldehted -25%. Goldtime’i värskeimad kollektsioonid on väljas ka Tallinn Fashion Weekil, mis leiab aset 22.–24. oktoobril.