Režissöör Jaak Kilmi ja filmis Juhan Liivi kehastav Pääru Oja kaevusid sügavalt poeedi kirjutustesse, haigusloosse ja kaasaegsete mälestustesse, mõistmaks luuletaja natuuri, kes raskete olude kiuste õigluse eest võitleb. Samas pole 1894. aastal vaimuhaiglast vabanenud poeedi elukäigu kohta ligi seitsme aasta jooksul kuigi palju andmeid säilinud, mis võimaldas filmi tegijatel välja pakkuda oma seiklusliku versiooni.
“Kuigi meie filmi süngelt kriminaalne tegevustik on stsenarist Indrek Hargla pöörane fantaasia, siis detektiivina kurjusele vastu astuv Juhan Liiv on meil loodud psühholoogiliselt, tegelikult lausa psühhiaatriliselt tõepärase ajaloolise kujuna. Filmilik võimendus töötabki nii, et pannes Liivi lahendama mõrvalugu, saame ta välja tuua justkui kirjanduslikust mugavustsoonist – me raputame Juhan Liivi välja raamatukaante vahelt ja heidame sündmustesse, kus ta peab jääma kindlaks oma väärtustele ja südamehäälele,” lausus Kilmi.
Pääru Oja sõnul hoiab film elus mälestust Juhan Liivist. “Kui miski kultuuris on veel elus ja päris, siis võib ja peabki temaga kõike tegema! Näiteks olen kaua oodanud ja saan nüüd soovitada oskajatel ja teadjatel proovida Arvo Pärdi “Ukuaru valssi” mängida minooris! Ja natuke kiiremas tempos. Imekihvt kirglik lugu tuleb – tõeline Argentiina tango! Kas Arvo Pärt on sellepärast vähem geenius? Ikka rohkem! Aga “Ukuaru valss” on surnud sellest hetkest, kui ta pannakse muuseumi klaasi taha ja komisjon otsustab kes, mis pilli peal ja mis tempoga seda lugu mängida tohib. Selle filmiga näitame, et Juhan Liiv on meie kultuuris ikka elus ja oluline,” selgitas ta.
Vastvalminud põnevik jõudis ka üle nelja aasta Eestis valminud filmina Pimedate Ööde filmifestivali (PÖFF) põhivõistlusprogrammi. “Oleme õnnistatud, et meie kodumaal on selline võimas A-klassi festival nagu PÖFF. Tavavaataja jaoks on PÖFF oluline huvitava ja äärmiselt mitmekesise filmivaliku poolest, mis kandikul koju kätte tuuakse. Filmitegijale on see aga uks maailma, mida ilma A-klassi festivali toetuseta on avada väga raske. “Vari” valik põhiprogrammi avab meile selle ukse ja oleme selle eest väga tänulikud,” ütles “Vari” produtsentide ringi kuuluv Tanel Tatter.
Põnevusfilmi stsenaristiks on „Apteeker Melchiori“ saaga looja Indrek Hargla. Filmis näitlevad Pääru Oja (Juhan Liiv), Kersti Heinloo, Rain Simmul, Karol Kuntsel, Alice Siil, Peeter Tammearu, Lena Barbara Luhse, Riho Kütsar, Ago Anderson jt. Filmi tootjad on Taska Film ja Apollo Film Productions. „Vari“ võtted toimusid Tartus, Hellenurme vesiveskis Juhan Liivi lapsepõlvekodus ehk tänases Juhan Liivi muuseumis ning erinevates paikades Alatskivi kandis.
Berliini filmifestivalil parima noortefilmi Kristallkaru võitnud linateos jutustab teismelisest iluvõimlejast, kes avastab enne olümpiamängude katsevõistlust, et on rase – riigis, kus abordid on keelatud. „Pole võimalik vaikida, kui sa kuuled kõiki neid hirmsaid lugusid,” on öelnud režissöör Antoinette Jadaone ise oma filmi kohta, mis põhineb intervjuudel rasedaks jäänud või selleks tehtud filipiini teismelistega, keda ei toeta sellises olukorras isegi nende oma vanemad, rääkimata seadusest. „„Sunshine” ei jäta kedagi ükskõikseks,” kirjutab Tartuffi programmijuht Edvinas Pukšta filmi saateks.
Kokku tuleb festivali ajaks Tartusse kerkivas Eesti suurimas vabaõhukinos tasuta näitamisele 12 filmi. Nende seas film, mis küsib, kuidas armastavad ja mida kardavad noored inimesed ühes maailma suurimas linnas Soulis, kus on üle 10 miljoni elaniku? Vastuse annab oma romantilises komöödias „Armastus suurlinnas” Lõuna-Korea režissöör E.oni. Tema film esilinastus eelmise aasta lõpus Toronto filmifestivalil ja kogus Lõuna-Koreas ligemale miljon vaatajat.
Ühe pealtnäha ideaalse suhte mürgiseks muutumise anatoomiat käsitlevad oma romantilises komöödias „Armastan sind igavesti” USA režissöörid Cazzie David ja Elisa Kalani. „Värske ja stambivaba,” on iseloomustanud seda maailma filmitööstuse juhtivaid väljaandeid Variety.
Spordisõpru võiks rõõmustada Horvaatia režissööride Danilo Šerbedžija ja Ljubo Zdjelarevići film „Midagi enamat kui mina”, mis jutustab korvpallilegend Dražen Petrovićist, kelle pühendumine korvpallile oli nii suur, et sellest sai ühtaegu nii tema suurim armastus kui needus. Muide, oma elu viimase mängu mängis üheks Euroopa kõigi aegade andekaimaks korvpalluriks peetud mees 1993. aastal Eesti koondise vastu.
Juba varem välja kuulutatud filmidest jõuavad Raekoja platsi vabaõhuekraanile Richard Linklateri „Uus laine”, mis ühtlasi avab festivali, ning armastusfilmide klassikat esindavad Charles Chaplini „Kullapalavik”, Michael Curtize „Casablanca”, Jacques Demy´ „Cherbourg´i vihmavarjud”, Claude Lelouchi „Mees ja naine”, David Lynchi „Loomu poolest metsikud”, Richard Linklateri „Enne päikesetõusu” ja Baz Luhrmanni „Romeo ja Julia”.
Dokumentaal- ja lastefilmide programm linastub Tartu Elektriteatris.
Juba 20. korda toimuv Baltikumi suurim vabaõhufilmifestival Tartuff leiab aset 4.–9. augustini. Traditsiooniliselt on kõik seansid vaatajatele tasuta.
Vaata Tartuffi filmide kohta lisa tartuff.ee.
Film viib vaataja tagasi 2000ndate algusesse, kui värvikas ja vastuoluline American Apparel tõusis üheks Ameerika edukaimaiks moebrändiks. Tuntud oma eetilise tootmise, minimalistlike rõivaste, kuid ka seksuaalse alatooniga reklaamide poolest, võlus bränd paljusid – eriti indie sleaze ajastu fänne.
Ent edu varjus toimus midagi hoopis teistsugust. Dokumentaal heidab pilgu karismaatilise, kuid vastuolulise tegevjuhi Dov Charney juhtimisstiilile, süüdistustele seksuaalses ahistamises ja ettevõtte järkjärgulisele lagunemisele.
Vaata kultusliku moebrändi tõeline pale üle Netflixist!