Foto: Kaader Pablo Larraíni filmist „Maria”.

PÖFF kuulutas välja kogu kava

Pimedate Ööde filmifestival toob tänavu ekraanile 249 pikka ja 323 lühikest filmi 81 riigist. Kokku on 8. novembril avatava festivali põhiprogrammis kuus võistlus- ja 14 eriprogrammi 52 maailma- ja 21 rahvusvahelise esilinastusega. Samal ajal toimuvate PÖFFi alafestivalide, noorte- ja lastefilmide festivali Just Film ning lühifilmide ja -animatsiooni festivali PÖFF Shorts kavas on vastavalt viis ja 31 maailmaesilinastust ning kuus ja 16 rahvusvahelist esilinastust.

Tänavuse PÖFFi raames saab näha maailma kõige tuntumate festivalide auhinnatöid, sealhulgas Veneetsias Kuldlõvi võitnud Pedro Almodóvari filmi „Kõrvaltuba” ja Cannes´is Kuldse Palmioksa pälvinud Sean Bakeri filmi „Anora”. Samuti on kavas sellised tõenäolised Oscari kandidaadid nagu Pablo Larraíni „Maria” – legendaarse soprani Maria Callase viimastest elupäevadest –, Brady Corbeti „Brutalist” või Edward Bergeri „Konklaav”. Kaheksa filmi PÖFFi kavast on juba esitatud mitteingliskeelse filmi Oscarile.

PÖFFi fookuses on tänavu Saksamaa filmikunst, luubi all Gruusia sõltumatu film – kummardusena neile gruusia filmitegijatele, kes seisavad vaba ühiskonna ja demokraatlike väärtuste eest.

Uus on ka programm „Seistes koos Ukrainaga”, mis on pühendatud ukrainlastele, kes võitlevad õiguse eest otsustada ise oma tuleviku üle – see koosneb viimase aja huvitavamatest Ukraina ja Ukrainast tehtud filmidest.

Programm „Vana kuld. Klassika ärkab ellu” keskendub Eesti, Läti, Leedu ja teiste Läänemeremaade restaureeritud filmipärandile – selle kulminatsioonina jõuab vaatajate ette 1930. aastal valminud Eesti-Saksa seiklusfilmi „Kire lained” kontsertlinastus.

Eesti Olümpiakomitee spordifilmide programmi avafilm on Brent Pere „Lõppmäng” – dokumentaal vigastuse tõttu karjääri lõpetanud Eesti sportlastest, kes räägivad, kui raske on keerata oma elus uut lehekülge.

Eesti režissööride pikkadest filmidest jõuavad maailmaesilinastuseni veel Raul ja Romet Esko mängufilm „Mind on kaks”, Meel Paliale mängufilm „Pikad paberid”, Jaan Tootseni dokumentaalfilm „Kikilipsuga mässaja”, Eva Kübara dokumentaalfilm „Minu kallimad”, Arko Oki dokumentaalfilm „Ma sündisin garaažis” ja Taavi Aruse ning Ivar Murru dokumentaalfilm „Eesti rula lugu”. Esimest korda näeb Eesti publik Moonika Siimetsa mängufilmi „Must auk”, mis esilinastus ühel maailma suurimal, Austini fantaasiafilmide festivalil.

Pimedate Ööde filmifestival leiab tänavu aset 8.–24. novembrini ja PÖFFi filmitööstusüritus Industry@Tallinn & Baltic Event 15.–22. novembrini. Vaata festivali kava poff.ee/programmid.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Kaader filmist "Tamara de Lempicka ja ellujäämise kunst".

MoeKunstiKino juubeliaasta avab kodumaine moedokumentaal

Moefilmide festival MoeKunstiKino tähistab sel aastal 10. juubelit ning toob kinodesse 10 linateost. 7.-12. oktoobril Tallinna kinos Sõprus ja Tartu kinos Elektriteater toimuva festivali avafilmiks on kodumaine dokumentaal “Mania Grandiosa”.

“Mul on väga hea meel, et saame juubeliaasta programmi avada kodumaise filmiga,” sõnab festivali peakorraldaja Helen Saluveer. “Oleme mitmetel aastatel näidanud kohalike tegijate minifilme, kuid pikemaid dokumentaale pole seni õnnestunud kinodesse tuua – neid lihtsalt pole moeteemadel tehtud.” 

“Filmiga pannakse punkt suurushulluslikule projektile “Mania Grandiosa”, mille keskmes oli 2023. aasta suvel toimunud maailma pikim moelava Tallinnast Pariisi külla,” sõnab projekti üks eestvedajatest Karl Joonas Alamaa. “Aja jooksul on viiepäevasest moelavast välja kasvanud näitused, raamat ja nüüd ka film. Idee sündis üsna ootamatult: meil oli teekonnast kogutud üheksa tundi dokumentaalkaadreid, millest algselt soovisime luua videoteose. Ajapikku laienes aga materjal dokumentaalfilmiks, mis põimib endasse ka moeväljal tegutsevate inimeste mõtteid ja tähelepanekuid.” Filmitegijate kinnitusel on film pigem kohaliku kaasaegse moe mälukapsel kui klassikaline dokumentaal, jäädvustades nii “Mania Grandiosa” olemust kui ka killukest Eesti moe 2020. aastatest.

“Mania Grandiosa”. Foto: Anna Ovtšinnikova

Veel leiab MoeKunstiKino programmist teiste seas sellised nimed nagu Twiggy, Gianni Versace, Thom Browne ja Paco Rabanne.

MoeKunstiKino seansid toimuvad 7.-12. oktoobrini kinodes Sõprus Tallinnas ja Elektriteater Tartus. Filmid linastuvad ingliskeelsena või ingliskeelsete subtiitritega, “Mania Grandiosa” eestikeelsena. Piletid on müügil kinode kassades ja veebilehtedel. Täpsem info www.moekunstikino.ee.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Kaader filmist "Kestvuse kaar".

Juustust ja huntidest – Kumu Dokumentaal avab uue hooaja

Kumu kultuuriteemaliste dokumentaalfilmide sarja uus hooaeg saab alguse juustust.

Võrdusmärke juustu ja inimese elu vahele on ikka ja jälle tõmmatud. Seda teeb ka USA dokumentalist Ian Cheney oma filmis „Kestvuse kaar”, mis võtab ette põneva teekonna juustude kirevasse maailma – kõiki sellel reisil kohatavaid inimesi, elagu nad Prantsusmaal, Gruusias või Jaapanis, ühendab soov valmistada täiuslikku juustu. Enamgi veel, nad kõik võrdlevad juustu laagerdumist inimese vananemisega – juust on nende jaoks elu metafoor.

Kolmapäeval, 3. septembril kell 18.00 Kumu auditooriumis toimuva tasuta seansi juhatab sisse meie enda juustukuningas, populaarse juustupoodide keti Juustukuningad asutaja Erwin Wassenaar.

Kokku jõuab Kumu kultuuriteemaliste dokumentaalfilmide sarja sügishooajal tasuta ekraanile kümme linateost:

Eestiski esinenud vokalisti, heliloojat, koreograafi ja interdistsiplinaarset etenduskunstnikku Meredith Monki, kelle tähtsust eksperimentaalse muusikateatri ühe pioneerina on võimatu ülehinnata, portreteerivad oma värskes filmis „Meredith Monk” Billy Shebar ja David Roberts.

Feministlik, sekspositiivne, punk ja kväär – selline on Prantsuse feministliku kirjaniku ja filmitegija Virginie Despentes’i juba klassikaks saanud dokumentaalessee „Mutantes. Punkporno feminism”, mis süveneb seksitöö, pornograafia ja BDSMi müstifitseeritud maailma.

Kes ei imetleks flamingosid? Mehhiko režissöör Lorenzo Hagerman jälgis üheksa aasta jooksul nende muinasjutuliste lindude pesitsemist – tulemuseks imeilus loodusfilm „Flamingod. Elu pärast meteoriiti”.

Pärast Tiibeti okupeerimist Hiina poolt sealt lahkuma sunnitud 100-aastase nunna Mola viimaseks sooviks on naasta oma kodumaale, et seal rahulikult surra. Kas see õnnestub, jälgivad Yangzom Brauen ja Martin Brauen oma liigutavas filmis „Mola. Tiibeti lugu armastusest ja kaotusest”.

Nagu Vana-Kreeka tragöödia Taani äärelinnas rullub lahti Christian Sønderby Jepseni ebatavaline, koguni 14 aasta jooksul filmitud perekonnadraama „Isa, pojad ja Püha Vaim”, milles kaks venda võitlevad mineviku varjudega.

Kuidas lepitada hunte ja inimesi, kelle kariloomi võsavillemid ühe sagedamini kimbutavad – selle üle juurdleb hundiuurija Luca Rossi Šveitsi dokumentalisti Samer Angelone filmis Lupi nostri. Hirmu ja armastuse vahel”.

Mehhiko ikoonilist kunstnikku Frida Kahlot on palju portreteeritud – Carla Gutierreze värske film „Frida. Autoportree” on omasugustest üks huvitavamaid.

Jaapanis on üksildus nii suur sotsiaalne probleem, et sellega tegelemiseks on ametisse määratud suisa eraldi minister – Taani dokumentalist Kaspar Astrup Schröder jälgib oma filmis „Kallis homne päev” inimesi, kes on leidnud eneses julguse sellest välja murda.

Sügishooaeg lõpeb 5. novembril, kui ekraanile jõuab nimeka Austraalia režissööri Justin Kurzeli Ellise park” – lugu sellest, kuidas tuntud muusik, Nick Cave’i ansamblikaaslane Warren Ellis rajab Sumatra saarele varjupaiga, kus leiavad uue kodu salakaubanduse ohvriks langenud või väärkoheldud loomad.

Sissepääs kõigile Kumu Dokumentaal sarja seanssidele on prii. Sügishooaja linastuste ajakava vaata siit.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid