Nimelt avaldas eile pärastlõunal Acne Studios, kes igal hooajal kollektsiooni Pariisi moenädalal esitleb, fotod oma tänavusest moelavast. Teravam eestlase pilk märkas kohe, et lava keskele on paigutatud autorehvidest valmistatud toolid, mida oleme tavapäraselt harjunud nägema… Kumu kunstimuuseumi fuajees!
Jah, just nii – Rootsi moemärk valis oma kollektsiooni taustaks Eesti kunstniku Villu Jaanisoo suuremõõtmelised autorehvidest loodud skulptuurid. Rõõmu teeb seegi, et vaimustust kõnealuse sündmuse üle ei jaganud sotsiaalmeedia vahendusel ainult rõõmustavad eestlased, vaid ka Acne Studios ise tegi Jaanisoole ja tema loomingule väärika kummarduse.
Vaata, kuidas Jaanisoo kunst Acne Studios sügis/talv 2024 kollektsiooni taustal mõjus, allolevast videost!
“Laulu muusikavideo annab loole veelgi sügavama tähenduse. See on visuaalselt täis sümboleid ja peidetud kihte,” sõnab INGER. Ta toob välja, et iga detail videos on läbimõeldud ja kannab endas tähendust: kollane madu toob sisse hirmu ja ohu varjundi, sidrunid sümboliseerivad elu hapusust, samas kui õhupallid viitavad rõõmule.
“kollane maja” kaasautoriteks on laulukirjutajana Jüri Pootsmann ja produtsendina Elias Teikari. “See on juba teine lugu, mille olen kirjutanud koos Jüriga. Meil on väga hea klapp,” räägib INGER. “Samamoodi ka produtsent Eliasega, kes suudab mind iga kord millegi uuega üllatada.”
“Suved saarel tähendasid alati suurt hulka tööd: muru niitmist, rohimist, adru korjamist, palkide tassimist, puude ladumist, köögiviljade eest hoolitsemist ja palju muud,” räägib disainer. “Lapsena tundusid need ülesanded tüütu kohustusena, kuid lõpuks kaasnes nendega alati rahulolu ja uhkus selle üle, et oma kätega sai midagi valmis tehtud. Need rituaalid olid korraga koormavad ja vabastavad, ühendades perekonda, sugulasi ja sõpru, kes tuli talgute formaadis appi suuremaid töid ära tegema. Selle taustal on tööde tegemist dikteerinud alati heitlik ilm, “Eesti suvi”, mis tähendab, et sa ei tea kunagi, kas päev kulgeb päikese või vihma sabinaga.”
Kui Cäroli lapsepõlves oli töö maal käsikäes nappides riietes päevituse püüdmisega ja mõnusa koosviibimisega, siis veel pool sajandit tagasi olid samad tööd elulised ja vältimatud, et elada üle talv ja hoida talu toimivana. Toona kanti pikki katvaid rõivaid, mis kaitsesid keha kõrvetava päikese eest ja olid traditsioonilist laadi. Need kaks põrkuvat maailma — töö kui hädavajadus ning töö kui pool vabatahtlik rituaal on loonud Tallinn Fashion Weeki lavale jõudva kollektsiooni alustala.
Moebrändi carolxott alt toob disainer oma lapsepõlvemälestuste ja ajalooliste talurõivastele viidates loomingusse reaalse töö jäljed: päikese käes pleekinud pinnad, higiplekid ja kleepuvate muruliblede alla mattunud rõivad. Kangaste pleegitused ja kulutatud ilme, naha fragmentidest loodud murujändrike detailid ning käsitsi kootud pinnad loovad terviku, mis seob käsitöö ja tänapäevased modernsed vormid tervikuks. Lisaks muru referentsile on disainis välja tootud ka viited hea ja sooja suve tagajärjele looduses – õitsevale sinivetikale.
Kokkuvõttena on kollektsioon “Eesti suvi 2026” disaineri isiklik kogemus töö ja keha suhetest kaasates sinna detaile põlvkondade tagustest talu töörõivastest.
Kollektsioon jõuab Tallinn Fashion Weeki lavale 22. oktoobril Kuldnõela gala raames.