Tänaseks julgelt Skandinaavia disainiajalukku kuuluva Kosta Boda teekond sai alguse juba 1742. aastal Rootsis Smålandi metsade südames. Toona asutasid kuningas Karl XII armeesse kuulunud Anders Koskull ja George Bogislaus Stael von Holstein klaasitehase Kosta. Kosta Boda kaubamärk sündis aga siis, kui ühe juhtimise alla viidi Kosta, Boda ja Åforsi klaasitehased. Muide, täna on just Kosta tehas Rootsi vanim tegutsev klaasitehas.
Sinivereliste lemmikust rahvusvahelise kriitika objektini
Kui rääkida veel ajaloost, siis aastasadu peeti klaasikunsti tõelise luksuse sümboliks. Ka Kosta Boda valmistas esimesel 150 tegutsemisaastal vaid aknaklaase ja kristall-lühtreid, mida ennekõike müüdi kuninglikele perekondadele, aadlikele ja jõukatele kaupmeestele. Pikalt traditsioone au sees hoidnud Kosta Boda sai aga 1897. aastal üllatusliku kriitika osaliseks, kui Stockholmis toimunud messil heideti kaubamärgile ette liigset sarnasust teiste Euroopa riikide klaasikunstiga. Olukorra lahendamiseks sündis idee palgata esimene nii-öelda in house disainer, kes tooks toodetesse uudsust ja unikaalsust. Nii võetigi 1898. aastal tööle Gunnar Gunnarsson Wennerberg, 1935. aastal palgati ka esimene naisklaasikunstnik Tyra Lundgren.
Just koostööst disaineritega on sündinud Kosta Boda suurimad tarbeklaasi menukid. Viimastel aastakümnetel on kaubamärk loonud ikoonilisi esemeid selliste Skandinaavia disaini suurnimedega nagu Vicke Lindstrand, Erik Höglund, Monica Backström, Ulrika Hydman Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Göran Wärff, Bertil Vallien ja teised. Ühe märkimisväärse koostööviljana võib välja tuua Åsa Jungneliusega kahasse valminud Crackle seeria, mis pälvis tänavu ka maineka Red Dot disainiauhinna.
Progressiivne, aus ja esmaklassiline
Kuigi Kosta Boda jätkuv edu on seisnenud oskuses peenhäälestada käsitöö traditsioonilisi tehnikaid, ei ole kaubamärk keeranud selga ka tehnoloogia eelistele ega tänastele keskkonnaprobleemidele. Samuti on kaubamärk veendunud, et ideaalne retsept ainulaadsete klaasnõude kollektsioonideks sünnib kõrgelt kvalifitseeritud käsitööliste ja maailma silmapaistvamate klaasidisainerite sünergias. Nii ongi näiteks eelmainitud Crackle seeria tooted valminud Kosta tehase taaskasutatud klaasijääkidest, mis ühelt poolt toetab ringmajandust ning teisalt annab iseloomu igale Crackle seeria tootele, sest kasutades eritoonilisi klaasijääke, ei saa ükski vaas või kauss tulla eelmisega identne. „Jätkusuutlikkus on täna kriitilise tähtsusega, see ei ole pelgalt trend,” on sealjuures öelnud Crackle’i looja Åsa Jungnelius.

Kaasaegsele elustiilile suunatud
Kaubamajja jõudnud Kosta Boda valik pakub ennekõike inspireerivat klaasikunsti ning kaasaegseid igapäevaseks kasutamiseks mõeldud tooteid. Olgu selleks vaas nimega Bod, mis oma mängulisuses teeb kummarduse Kosta Boda veiniklaaside valmistamise oskustele. Või hoopiski Rocky Baroque sarja küünlajalad, mis liidavad antiikmaailma moodsa aja värvivarjunditega.
Kosta Boda tahab alati innustada looma enda ümber ilu, kuid seda oma reeglite järgi. Jah, teadupärast käivad vaasi lilled ja Kosta Boda vaasid sobivadki nii suurte täiskimpude kui ka lihtsate aiaokste ja -lillede jaoks. Samas on need esteetiliselt nauditavad ka omapäi – olles kodule iseloomu andvaks sisustuselemendiks.
Kostasse puhkama? Miks mitte!
Lisaks sellele, et täna on Kosta Boda fookuses moodsate ja sealjuures inspireerivate klaas- ja klaasikunstitoodete valmistamine, hoolitseb kaubamärk sellegi eest, et klaasikunstitraditsioonid ei jääks pelgalt käsitööliste pärismaaks. Nimelt on Kosta klaasitehas aastate jooksul tervitanud huvilisi, kes soovivad näha, kuidas Kosta Boda hinnatud tooted valmivad. Kuigi Kosta linnake hingab ka igapäevaselt klaasikunsti rütmis, siis just suviti külastab seda ligi pool miljonit turisti, kel kõigil avaneb võimalus saada osa nii klaasist, kunstist kui ka kuurortist endast.
Orrefors – Kosta Boda klassikaliselt elegantne kaaslane
Täna valmivad Kosta klaasitehases veel ühe rikkaliku ajalooga kaubamärgi tooted. Orrefors, mis kuulub Kosta Bodaga samasse Orrefors Kosta Boda AB gruppi, keskendub oma toodangus ajatule elegantsile, sobides nii tasakaalustama progressiivset ja värvijulget Kosta Bodat. Muide, ka Orreforsil on ette näidata Red Doti disainiauhind. Seda Monica Försteriga koostöös valminud vaasi Reed eest, mis samuti käesolevast sügisest oma tee Kaubamajja leidnud. Capri maastikest inspiratsiooni saanud, kuid siiski Skandinaavia looduse järgi vormunud vaas on saadaval nii naturaalsest klaasist kui ka samblarohelises toonis mudelina.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta sügisnumbris.
Milliseid trende meestele tänavune sügishooaeg toob? Goldtime teab vastust.
Ei ole saladus, et Eesti mehed on aksessuaaride kandmises muutunud üha julgemaks – eriti kui jutt käib käeehetest. Lihtne nahkrihm või mustast metallist käevõru võib kanda endas rohkem tähendust, kui esmapilgul paistab. Trendid soosivad kihilist kandmist: mitu erinevat materjali ja tekstuuri ühes koos loovad isikupärase ja pingevaba tulemuse.
Animaalsed motiivid
Looma- ja taimemustrid on jõudnud ka meeste ehete maailma. Need sümboliseerivad jõudu, kaitset ja vabadust – väärtusi, mis kõnetavad meest, kes ei pelga näidata oma sisemist energiat. Olgu see Thomas Sabo käevõru panteriga või krokodilliga sõrmus, mille kujundus vihjab looduse rütmile – need detailid annavad välimusele jõulise ja iseloomuliku nüansi.
Must minimalism
Minimalism ei tähenda tagasihoidlikkust. Vastupidi – mustad metallid ja puhtad vormid on efektsed just oma lihtsuses. Need aksessuaarid, mida pakuvad nii The Man, Diesel kui Emporio Armani brändid, on korraga nii soliidse kui mässulise mehe valik, sobides ülikonna manseti kõrvale, aga ka nahkjaki alla. Ajatu ja universaalne must toon ei küsi olukorda ega aastaaega – see lihtsalt sobib.

Kell kui iseloomu peegel
Käekell jääb alati meeste aksessuaarimaailma keskmesse. Olgu eelistuseks klassikaline Šveitsi disain, sportlik nutikell või robustsem Casio kronograaf – kell on rohkem kui ajamõõdik, see on hoiak. Goldtime’i valikust leiab mainekaid brände nagu Tissot, Longines, Emporio Armani, mis ühendavad tehnilise täpsuse ja isikupärase disaini – ideaalse tasakaalu mehe jaoks, kes hindab nii funktsionaalsust kui ka esteetikat.
Igavene kaitsetahe
Eesti mehelikule jõule on Goldtime loonud ka midagi sügavamat – The Man “Kaitsetahe” kollektsiooni, mis on austusavaldus riigikaitsele ja neile, kes seisavad meie vabaduse eest. Iga selle kollektsiooni ost toetab Reservväelaste fondi, aidates tõsta Eesti kaitsetahet ja ühtsustunnet.
Parim valik kellasid ja ehteid meestele ootab Goldtime’i kauplustes üle Eesti ja e-poes goldtime.ee.
Brändi lugu sai alguse 1894. aastal Inglismaa kirdeosas South Shieldsis, kus John Barbour rajas oma ettevõtte J. Barbour & Sons. Üle 130 aasta hiljem on bränd endiselt perekonna omanduses – nüüd juba viienda põlvkonna juhtimisel – ning tegutseb samas piirkonnas. Just seal asub ka Barbouri tehas, kus valmistatakse siiani käsitsi brändi ikoonilisi Bedale’i ja Beauforti vahatatud jopesi. Samuti hoolitsetakse seal klientide rõivaste pikaealisuse eest – jopesid vahatatakse, parandatakse ja taaselustatakse käsitsi, et anda neile uus elu.

Barbour on sünonüüm praktilisele elegantsile ja ajatud britilikule stiilile. Brändi kollektsioonid – meestele, naistele, lastele ja isegi koertele – on inspireeritud Inglise maapiirkonna väärtustest ja loodusest. Lisaks legendaarsetele ülerõivastele pakub moemärk ka särke, pükse, kudumeid, kleite, aksessuaare ja jalanõusid.
Täna on bränd tõeline ülemaailmne ikoon, mille tooteid müüakse rohkem kui 55 riigis üle maailma – alates Suurbritanniast ja Euroopast kuni Ameerika Ühendriikide ja Aasiani.
Avasta Barbour Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja Kaubamaja e-poes!