Tänaseks julgelt Skandinaavia disainiajalukku kuuluva Kosta Boda teekond sai alguse juba 1742. aastal Rootsis Smålandi metsade südames. Toona asutasid kuningas Karl XII armeesse kuulunud Anders Koskull ja George Bogislaus Stael von Holstein klaasitehase Kosta. Kosta Boda kaubamärk sündis aga siis, kui ühe juhtimise alla viidi Kosta, Boda ja Åforsi klaasitehased. Muide, täna on just Kosta tehas Rootsi vanim tegutsev klaasitehas.
Sinivereliste lemmikust rahvusvahelise kriitika objektini
Kui rääkida veel ajaloost, siis aastasadu peeti klaasikunsti tõelise luksuse sümboliks. Ka Kosta Boda valmistas esimesel 150 tegutsemisaastal vaid aknaklaase ja kristall-lühtreid, mida ennekõike müüdi kuninglikele perekondadele, aadlikele ja jõukatele kaupmeestele. Pikalt traditsioone au sees hoidnud Kosta Boda sai aga 1897. aastal üllatusliku kriitika osaliseks, kui Stockholmis toimunud messil heideti kaubamärgile ette liigset sarnasust teiste Euroopa riikide klaasikunstiga. Olukorra lahendamiseks sündis idee palgata esimene nii-öelda in house disainer, kes tooks toodetesse uudsust ja unikaalsust. Nii võetigi 1898. aastal tööle Gunnar Gunnarsson Wennerberg, 1935. aastal palgati ka esimene naisklaasikunstnik Tyra Lundgren.
Just koostööst disaineritega on sündinud Kosta Boda suurimad tarbeklaasi menukid. Viimastel aastakümnetel on kaubamärk loonud ikoonilisi esemeid selliste Skandinaavia disaini suurnimedega nagu Vicke Lindstrand, Erik Höglund, Monica Backström, Ulrika Hydman Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Göran Wärff, Bertil Vallien ja teised. Ühe märkimisväärse koostööviljana võib välja tuua Åsa Jungneliusega kahasse valminud Crackle seeria, mis pälvis tänavu ka maineka Red Dot disainiauhinna.
Progressiivne, aus ja esmaklassiline
Kuigi Kosta Boda jätkuv edu on seisnenud oskuses peenhäälestada käsitöö traditsioonilisi tehnikaid, ei ole kaubamärk keeranud selga ka tehnoloogia eelistele ega tänastele keskkonnaprobleemidele. Samuti on kaubamärk veendunud, et ideaalne retsept ainulaadsete klaasnõude kollektsioonideks sünnib kõrgelt kvalifitseeritud käsitööliste ja maailma silmapaistvamate klaasidisainerite sünergias. Nii ongi näiteks eelmainitud Crackle seeria tooted valminud Kosta tehase taaskasutatud klaasijääkidest, mis ühelt poolt toetab ringmajandust ning teisalt annab iseloomu igale Crackle seeria tootele, sest kasutades eritoonilisi klaasijääke, ei saa ükski vaas või kauss tulla eelmisega identne. „Jätkusuutlikkus on täna kriitilise tähtsusega, see ei ole pelgalt trend,” on sealjuures öelnud Crackle’i looja Åsa Jungnelius.
Kaasaegsele elustiilile suunatud
Kaubamajja jõudnud Kosta Boda valik pakub ennekõike inspireerivat klaasikunsti ning kaasaegseid igapäevaseks kasutamiseks mõeldud tooteid. Olgu selleks vaas nimega Bod, mis oma mängulisuses teeb kummarduse Kosta Boda veiniklaaside valmistamise oskustele. Või hoopiski Rocky Baroque sarja küünlajalad, mis liidavad antiikmaailma moodsa aja värvivarjunditega.
Kosta Boda tahab alati innustada looma enda ümber ilu, kuid seda oma reeglite järgi. Jah, teadupärast käivad vaasi lilled ja Kosta Boda vaasid sobivadki nii suurte täiskimpude kui ka lihtsate aiaokste ja -lillede jaoks. Samas on need esteetiliselt nauditavad ka omapäi – olles kodule iseloomu andvaks sisustuselemendiks.
Kostasse puhkama? Miks mitte!
Lisaks sellele, et täna on Kosta Boda fookuses moodsate ja sealjuures inspireerivate klaas- ja klaasikunstitoodete valmistamine, hoolitseb kaubamärk sellegi eest, et klaasikunstitraditsioonid ei jääks pelgalt käsitööliste pärismaaks. Nimelt on Kosta klaasitehas aastate jooksul tervitanud huvilisi, kes soovivad näha, kuidas Kosta Boda hinnatud tooted valmivad. Kuigi Kosta linnake hingab ka igapäevaselt klaasikunsti rütmis, siis just suviti külastab seda ligi pool miljonit turisti, kel kõigil avaneb võimalus saada osa nii klaasist, kunstist kui ka kuurortist endast.
Orrefors – Kosta Boda klassikaliselt elegantne kaaslane
Täna valmivad Kosta klaasitehases veel ühe rikkaliku ajalooga kaubamärgi tooted. Orrefors, mis kuulub Kosta Bodaga samasse Orrefors Kosta Boda AB gruppi, keskendub oma toodangus ajatule elegantsile, sobides nii tasakaalustama progressiivset ja värvijulget Kosta Bodat. Muide, ka Orreforsil on ette näidata Red Doti disainiauhind. Seda Monica Försteriga koostöös valminud vaasi Reed eest, mis samuti käesolevast sügisest oma tee Kaubamajja leidnud. Capri maastikest inspiratsiooni saanud, kuid siiski Skandinaavia looduse järgi vormunud vaas on saadaval nii naturaalsest klaasist kui ka samblarohelises toonis mudelina.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta sügisnumbris.
Iittala klaasitehases saab kõik alguse tulest, liivast ja veest – kolmest elemendist, mis on klaasivalmistamise tuum. Liiv on algmaterjal, mille tuli muudab helendavaks klaasiks. Vesi, mida kasutatakse puidust vormide niisutamiseks, aitab kujundada sulanud massi. Nüüd on need samad elemendid saanud inspiratsiooniks uuele viisile Iittalat kogeda – läbi kolme maheda aroomi.
Uued küünlad on saadaval nii eraldi kui ka valatult taaskasutatavasse keraamilisse anumasse, mille kuju on inspireeritud Alvar Aalto ikoonilisest lainelisest vormist. Skulpturaalne anum on loodud jätkusuutlikkust silmas pidades – kui küünal on põlenud, saab anumast ajatu sisustuselement, mida võib oma äranägemise järgi taas täita.
Iittala esimese lõhnaküünalde kollektsiooniga saad tutvuda veebipoes iittala.com.
Allpool leiad ehetetrendid, mis iseloomustavad sügist 2025 – ja mis panevad iga ehtelaeka uuel hooajal särama.
Kollane kuld on tagasi, suurejooneliselt
Sügise kõige mõjusam trend räägib vormist – ja mahust. Kui viimased hooajad kuulusid minimalistlikule hõbedale, siis nüüd on aeg tagasi pöörduda kulda: sooja, sügava ja enesekindla. Kullatoonides moeehted on muutunud suuremaks, julgemaks ja on isegi veidi “puhvis” – justkui oleks ehe teinud sügava hingetõmbe. Sif Jakobsi uue kollektsiooni voolavad siluetid ja Aleksandr Veni arhitektuursed disainid tõestavad, et ehe võib olla sama ekspressiivne kui kunstiteos. Sarnast energiat kannab ka Eesti disainer Sigrid Kuusk, kelle skulpturaalsed vormid sulanduvad kuldse soojusega ühte.
Värvid, mis soojendavad
Sügise värvipalett peegeldub ka ehetes. Kui pruun ja kollane loovad klassikalise, vaoshoitud luksuse, siis roosa ja punane toovad kaasa energiat ja sära. Swarovski on sel sügisel taaskord tõestamas, et “rohkem on rohkem” – eriti, kui kombineerida ühes ehtes mitu vääriskivi ja tooni. Roosa ja punane koos on ootamatu, kuid erakordselt mõjuv duett, eriti kui see sobitada see rõivamoes valitseva burgundiapunasega. Värvilised vääriskivid annavad ka klassikalisele kullale uue elu – ja muudavad iga detaili isikupäraseks pilgupüüdjaks.
Talismanide energia
Kui ehe võiks rääkida, jutustaks see sel sügisel mitmeid lugusid. Nullindate boho-võbe on tagasi – kihiti kantavad kuldehted, loomaripatsid, taimemotiivid ja sodiaagisümbolid. Kõik see on natuke nostalgiline, natuke müstiline ja täielikult isiklik.
Thomas Sabo ja Fossil pakuvad rikkalikult talismane neile, kes soovivad kanda oma lugu, samas kui Eesti bränd Flame annab võimaluse kombineerida eri elemente just nii, nagu hing ihkab. Ja kui süda tõmbab romantilisema suuna poole, siis puhvis südamed on selle hooaja pehmeim viis armastust väljendada.
Leia oma selle sügise ehtetrendid Goldtime esinduspoodides, kus kuni 19. oktoobrini on kõik vääriskiviga kuldehted -25%. Goldtime’i värskeimad kollektsioonid on väljas ka Tallinn Fashion Weekil, mis leiab aset 22.–24. oktoobril.