Foto: Kosta Boda, Orrefors.

Palju enamat kui lihtsalt klaas

Nii nagu on vahe vaasil ja vaasil, on vahe ka klaasil ja klaasil. Värskelt Kaubamajja jõudnud Kosta Boda on võtnud eesmärgiks pakkuda inspireerivat klaasikunsti, mida saadavad nii kaasaegsed vormid kui ka Rootsi disainitraditsioonid.

Tänaseks julgelt Skandinaavia disainiajalukku kuuluva Kosta Boda teekond sai alguse juba 1742. aastal Rootsis Smålandi metsade südames. Toona asutasid kuningas Karl XII armeesse kuulunud Anders Koskull ja George Bogislaus Stael von Holstein klaasitehase Kosta. Kosta Boda kaubamärk sündis aga siis, kui ühe juhtimise alla viidi Kosta, Boda ja Åforsi klaasitehased. Muide, täna on just Kosta tehas Rootsi vanim tegutsev klaasitehas.

Sinivereliste lemmikust rahvusvahelise kriitika objektini

Kui rääkida veel ajaloost, siis aastasadu peeti klaasikunsti tõelise luksuse sümboliks. Ka Kosta Boda valmistas esimesel 150 tegutsemisaastal vaid aknaklaase ja kristall-lühtreid, mida ennekõike müüdi kuninglikele perekondadele, aadlikele ja jõukatele kaupmeestele. Pikalt traditsioone au sees hoidnud Kosta Boda sai aga 1897. aastal üllatusliku kriitika osaliseks, kui Stockholmis toimunud messil heideti kaubamärgile ette liigset sarnasust teiste Euroopa riikide klaasikunstiga. Olukorra lahendamiseks sündis idee palgata esimene nii-öelda in house disainer, kes tooks toodetesse uudsust ja unikaalsust. Nii võetigi 1898. aastal tööle Gunnar Gunnarsson Wennerberg, 1935. aastal palgati ka esimene naisklaasikunstnik Tyra Lundgren. 

Just koostööst disaineritega on sündinud Kosta Boda suurimad tarbeklaasi menukid. Viimastel aastakümnetel on kaubamärk loonud ikoonilisi esemeid selliste Skandinaavia disaini suurnimedega nagu Vicke Lindstrand, Erik Höglund, Monica Backström, Ulrika Hydman Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Göran Wärff, Bertil Vallien ja teised. Ühe märkimisväärse koostööviljana võib välja tuua Åsa Jungneliusega kahasse valminud Crackle seeria, mis pälvis tänavu ka maineka Red Dot disainiauhinna.

Progressiivne, aus ja esmaklassiline

Kuigi Kosta Boda jätkuv edu on seisnenud oskuses peenhäälestada käsitöö traditsioonilisi tehnikaid, ei ole kaubamärk keeranud selga ka tehnoloogia eelistele ega tänastele keskkonnaprobleemidele. Samuti on kaubamärk veendunud, et ideaalne retsept ainulaadsete klaasnõude kollektsioonideks sünnib kõrgelt kvalifitseeritud käsitööliste ja maailma silmapaistvamate klaasidisainerite sünergias. Nii ongi näiteks eelmainitud Crackle seeria tooted valminud Kosta tehase taaskasutatud klaasijääkidest, mis ühelt poolt toetab ringmajandust ning teisalt annab iseloomu igale Crackle seeria tootele, sest kasutades eritoonilisi klaasijääke, ei saa ükski vaas või kauss tulla eelmisega identne. „Jätkusuutlikkus on täna kriitilise tähtsusega, see ei ole pelgalt trend,” on sealjuures öelnud Crackle’i looja Åsa Jungnelius. 

Kaasaegsele elustiilile suunatud

Kaubamajja jõudnud Kosta Boda valik pakub ennekõike inspireerivat klaasikunsti ning kaasaegseid igapäevaseks kasutamiseks mõeldud tooteid. Olgu selleks vaas nimega Bod, mis oma mängulisuses teeb kummarduse Kosta Boda veiniklaaside valmistamise oskustele. Või hoopiski Rocky Baroque sarja küünlajalad, mis liidavad antiikmaailma moodsa aja värvivarjunditega. 

Kosta Boda tahab alati innustada looma enda ümber ilu, kuid seda oma reeglite järgi. Jah, teadupärast käivad vaasi lilled ja Kosta Boda vaasid sobivadki nii suurte täiskimpude kui ka lihtsate aiaokste ja -lillede jaoks. Samas on need esteetiliselt nauditavad ka omapäi – olles kodule iseloomu andvaks sisustuselemendiks. 

Kostasse puhkama? Miks mitte!

Lisaks sellele, et täna on Kosta Boda fookuses moodsate ja sealjuures inspireerivate klaas- ja klaasikunstitoodete valmistamine, hoolitseb kaubamärk sellegi eest, et klaasikunstitraditsioonid ei jääks pelgalt käsitööliste pärismaaks. Nimelt on Kosta klaasitehas aastate jooksul tervitanud huvilisi, kes soovivad näha, kuidas Kosta Boda hinnatud tooted valmivad. Kuigi Kosta linnake hingab ka igapäevaselt klaasikunsti rütmis, siis just suviti külastab seda ligi pool miljonit turisti, kel kõigil avaneb võimalus saada osa nii klaasist, kunstist kui ka kuurortist endast.

Orrefors – Kosta Boda klassikaliselt elegantne kaaslane

Täna valmivad Kosta klaasitehases veel ühe rikkaliku ajalooga kaubamärgi tooted. Orrefors, mis kuulub Kosta Bodaga samasse Orrefors Kosta Boda AB gruppi, keskendub oma toodangus ajatule elegantsile, sobides nii tasakaalustama progressiivset ja värvijulget Kosta Bodat. Muide, ka Orreforsil on ette näidata Red Doti disainiauhind. Seda Monica Försteriga koostöös valminud vaasi Reed eest, mis samuti käesolevast sügisest oma tee Kaubamajja leidnud. Capri maastikest inspiratsiooni saanud, kuid siiski Skandinaavia looduse järgi vormunud vaas on saadaval nii naturaalsest klaasist kui ka samblarohelises toonis mudelina. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta sügisnumbris. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Havaianas

7 põnevat fakti maailma populaarseima plätubrändi kohta

Kui rääkida suvest, rannast ja muretust olemisest, siis kerkib paljudele silme ette üks kindel detail – värvilised, kerged ja ajatud Havaianase plätud. Brasiiliast pärit bränd on tõusnud tagasihoidlikust algusest tõeliseks ikooniks, mida kantakse nii liivarannas kui ka moenädalatel. Siin on seitse põnevat fakti, mis teevad Havaianasest enamat kui lihtsalt plätupaar.

1. Juured ulatuvad Jaapanisse

Esimene Havaianase mudel sündis 1962. aastal ja oli inspireeritud Jaapani traditsioonilistest zōri-sandaalidest. Zōri’dele iseloomulik riisiteraline muster kandus üle ka Havaianase kummitallale, millest on saanud brändi äratuntav tunnusmärk.

2. Nimi viitab Havaile

Kuigi Havaianas on sündinud Brasiilias, viitab selle nimi hoopis Havaile – „havaianas“ tähendab portugali keeles… „hawailane“. See peegeldab elujaatavat, murevaba ja troopilist elustiili, mida bränd juba algusest peale kehastab.

3. Pea iga brasiillane ostab vähemalt ühe paari aastas

Brändi populaarsus kodumaal on peaaegu müstiline – hinnanguliselt ostab iga kolmas brasiillane aastas vähemalt ühe paari Havaianase plätusid. Kokku müüakse Brasiilias igal aastal üle 200 miljoni paari. Brändi kohta on isegi öeldud: „Havaianas is the official uniform of all Brazilians.“

4. Moerevolutsioon 1990ndatel

Algusaastatel peeti Havaianaseid pigem tööjalanõudeks, mida kanti maal ja kodus. 1990ndatel tehti aga brändile põhjalik uuenduskuur: tootevalikusse ilmusid uued värvid, mustrid ja mudelid, mis muutsid plätud trendikaks moeaksessuaariks.

5. Kõik kannavad Havaianaseid

Tänaseks on Havaianased esindatud enam kui 100 riigis ning nad on palju enamat kui lihtsalt rannaplätud. Need sobivad linnatänavatele, festivalidele ja isegi moenädalatele.

6. Disainikoostööd tippmoemärkidega

Läbi aastate on Havaianas teinud koostööd mitme luksusmärkide ja disaineriga, sealhulgas Valentino, Dolce & Gabbana, Missoni ja taanlaste ROTATE. Kusjuures, just Kopenhaageni moenädal oli esimesi, kus Havaianased tänavamoepilti ilmusid ja seeläbi (taaskord) viraalseks läksid.

7. Ka kuulsuste lemmik

Jennifer Lopez, Gigi Hadid, Reese Witherspoon ja paljud teised on märgatud Havaianaseid kandmas nii vabal ajal kui ka reisidel. Plätud on saanud sümboliks lõõgastusest, stiilist ja lihtsast, ent läbimõeldud maitsest.

Seega, Havaianas pole lihtsalt jalanõu – see on elustiil. Pole siis ime, et see lihtne plätu on kasvanud kultusobjektiks, mida tuntakse ja armastatakse kogu maailmas.

Eestis ootavad Havaianased avastamist Tallinna ja Tartu Kaubamajas, samuti veebipoes kaubamaja.ee!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marta Juga

Muulin x Liisa: kapselkollektsioon, mis lõhnab suve, vabaduse ja teadliku stiili järele

Muulin on Eesti aeglase moe bränd, kelle südameasjaks on luua kvaliteetseid kapselgarderoobi rõivaid neile, kes hindavad puhast disaini, põhjamaist minimalismi ja vastutustundlikku tarbimist. Brändi asutaja Leena Valdi sõnul seisab Muulin kiirmoe ületootmise ja hooajalisuse vastu, pakkudes selle asemel ajatuid rõivaid, mis sobituvad kandja ellu aasta ringi – ilma allahindluste, hooajatrendide või tarbetu raiskamiseta.

„Meie disainid on mõeldud neile, kes soovivad elada kooskõlas keskkonnaga ja väärtustavad klassikalist ilu, ajatut lõiget ja looduslikke kangaid. Me toodame ainult nõudluse alusel ja jääkidevabalt, et iga ese oleks teadlik valik ja samas ka südamega loodud,” kirjeldab Leena.

Kõik Muulini rõivad valmivad Eestis oma ala meistrite käe all, kasutades üksnes sertifitseeritud loodussõbralikke kangaid (OEKO-TEX / GOTS). Just sellesse läbimõeldud ja sihipärasesse maailma astus mõned aastad tagasi ka Liisa Karjahärm – restoranipidaja, moearmastaja, ema ja Muulini kauaaegne modell.

„Liisa tuli Muulini tiimi kolm aastat tagasi ja temast sai kiiresti palju enamat kui lihtsalt meie modell,” meenutab Leena. „Ta kandis meie riideid kõige sagedamini, proovis esimesena uusi mudeleid ning oli alati valmis tulema pildistamistele – isegi siis, kui kõik tuli otsustada viimasel hetkel. Ta on inspireeriv, loova mõtlemisega ja alati valmis kaasa mõtlema.”

Koostöö kulmineerus loomuliku sammuna – ühiselt loodud rannapuhkuse kapselkollektsiooniga, mis sündis soovist pakkuda midagi vaba, mugavat ja kandjat toetavat. Rõivaid, mida tahaks alati reisile kaasa pakkida.

„Minu suur armastus Muulini vastu saigi alguse nende komplektidest,” räägib Liisa. „Ma olen täielik set’i-Liisa* Mul on garderoobis lausa eraldi osa, kus ripuvad kõikvõimalikud komplektid – lühikesed püksid ja triiksärgid, seelikud ja topid. Mind võlus Muulini juures kohe see, et nad loovad samast kangast kombineeritavaid esemeid, mida saab kanda nii koos kui eraldi. Just sellised rõivad leidsid tee ka meie kollektsiooni.”

Kuigi koostööd hakati planeerima sügisel, jõuti loomulikult suverõivasteni. „Eestis on väga keeruline hooajaväliselt suverõivaid leida – eriti midagi, mis oleks mugav, esteetiline ja vastutustundlikult toodetud. Meil tekkis tunne, et Muulin võikski olla see bränd, kelle valikust leiab kuurort-rõivaid aasta ringi, mitte ainult suvekuudel,” selgitab Liisa.

Kollektsioon, mis valmis kahe naise sünergiast ja jagatud väärtustest, kannab endas Muulini selget esteetikat: ajatut joont, looduslikku kangast, ausat tootmist ja läbimõeldud funktsionaalsust. Ning samal ajal ka Liisa energiat – elujaatavat, isiklikku ja mängulist lähenemist rõivastele, mis ei määra inimest, vaid liiguvad temaga kaasa.

14 esemest koosnevat Muulin x Liisa kapselkollektsiooni saab eeltellida muulin.com veebipoest alates 14. juulist.

Tutvu kollektsiooniga galeriis!

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid