Portail

Neli ja pool mõtet ürituselt „Kas mood saab olla jätkusuutlik?”

Margot Vaaderpassi magistrikollektsioon.

Foto: Mishael Phillip

14. novembril toimus Startup Week Tallinn 2019 ja Green Generation track’i osana jätkusuutliku moe teemaline üritus „Kas mood saab olla jätkusuutlik?“. Antud ürituse korraldajaks oli jätkusuutlikku moodi toetav lehekülg Finest Fashion Site ning peaesinejateks disainerid Reet Aus ja Margot Vaaderpass. 

Kui Reet Ausi nime ja jätkusuutliku moe vahele võib tõmmata vaat et võrdusmärgi, siis üldsus ehk ei tea, et ka Ivo Nikkolo endine disainer Margot Vaaderpass tegeleb selle teemaga üha sügavamalt. Oma magistritöös uuris Margot süvitsi moetööstuse võimalusi muutuda jätkusuutlikumaks ning seetõttu rääkis ta üritusel teemal „Kuidas saame muuta jätkusuutlikku moodi efektiivsemaks?”. Kahe naise ettekandest jäid kõlama huvitavad mõtted, mida jätkusuutlikuma tuleviku nimel soovime välja tuua siingi: 

„Nüüd ei käi moes juba ammu enam võidujooks ainult selle nimel, kes müüb rohkem ja odavamalt või kallimalt või on lahedam või uudsem, vaid ka selle eest, kes teeb asja paremini ja puhtamalt ja ausamalt, jäädes seejuures iseendale truuks.” (Margot Vaaderpass)

„Suurtel brändidel puudub jätkuvalt info tehaste toimimise kohta. Ei ole vähe lugusid, kus teada-tuntud brändide puhul selgub, et tootmistehastes töötavad näiteks lapsed. Samal ajal, ei ole ka tehaste omanikel tihtilugu teisi variante – neid survestavad suured nõudmised brändidelt, lühikesed tähtajad ning madalad tasud.” (Reet Aus)

„Kuidas me saame täna olla kindlad, et teeme tegelikult midagi paremini ja ei riputa endale külge silte, mis polegi tegelikult väga tõesed? Sustainability on nii keeruline teema, et isegi sellesse maailmavaatesse uskudes on lihtne teha vähetõhusaid valikuid ning levitada endalegi teadmata ka valeinformatsiooni.” (Margot Vaaderpass)

„Kui vaadata jätkusuutlikkuse efektiivsuskõverat, siis suur osa moebrände asub hetkel ikkagi nii öelda algfaasis, kus on turule toodud mõned jätkusuutlikud tooted, nende abil loodud mõned kampaaniad. See on oportunistlik lähenemine, kus nähakse jätkusuutlikkust kui trendi. See omakorda toobki meid sustainability juures olulise punktini, milleks on autentsus ja rohepesu.” (Margot Vaaderpass)

Ürituse lõpetuseks viidi läbi ka paneeldiskussioon, kus arutasid lisaks Margot Vaaderpassile ja Reet Ausile jätkusuutlike moe teemadel noor moelooja Karl-Christoph Rebane ja SEI (Stockholm Environment Institute) Tallinna keskkonnajuhtimisprogrammi nooremekspert Kristiina Martin. Paneeldiskussioonil arutati järgmistel teemadel: ringmajandus moe kontekstis, suurte kiirmoe brändide lubadused, rohepesu, kuidas tarbija saab mõjutada seda, et mood oleks jätkusuutlikum, ja mida toob tulevik. 

Paneeldiskussioon muutus vahepeal lausa tuliseks, sest selgus, et siiani pole me jõudnud sinna faasi, kus saaks päriselt arutada jätkusuutliku moe teemadel. Antud teema on alles lapsekingades ning isegi jätkusuutlikkus kui mõiste ei ole veel laiemale ringile teada-tuntud. 

Sellegipoolest nõustusid osalejad, et me kõik oleme osa sellest probleemist ja seetõttu me kõik saame ise olla ka selle lahendajaks. Viimasega nõustub ka Portail. 

*Artikli ilmumisele aitas kaasa Cornelia Kangur Finest Fashion Site’ist. 

Sarnased artiklid

Kommentaarid