IVO NIKKOLO sügis/talv 2017: kogemine meelte kaudu

Ivo Nikkolo tänavune sügistalvine kollektsioon pöörab asjade asemel tähelepanu kogemustele, mis erinevate meelte kaudu meieni jõuavad.

Ivo Nikkolo tänavune kollektsioon sündis inspireerituna külaskäigust erakordsesse muuseumi Londonis, mis võimaldas Ivo Nikkolo disaineritel Britta Laumetsal ja Margot Vaaderpassil rännata ajas tagasi 18. sajandi siidikudujate hubasesse ateljeesse, ergutades kõiki meeli sealsete rikkalike puuviljatoonide, tiksuvate kellade, pipralõhnalise atmosfääri ja antiiksete kangarullide iluga. Seetõttu kutsub Ivo Nikkolo algaval sügistalvisel hooajal teekonnale, kus meid ümbritseva põneva maailma kogemise võtmeks on kõikide meeltega tunnetamine.

Kollektsioonis valitseb tasakaal küllusliku maksimalismi ja põhjamaise minimalismi vahel. Pingutusteta sündinud elegants ja veetlevad detailid on märksõnad, mis Ivo Nikkolo värsket kollektsiooni iseloomustavad. Kollektsioon on tulvil erinevaid siluette, alates lendlevatest ja drapeeritud vormidest kuni korrapärasteni, peegeldades kõiki olulisemaid sügistalviseid moetrende. Mahedaid naturaalseid toone täiendavad külluslikud puuviljatoonid koos mündirohelise, marjapunase ja antiikvirsiku aktsentidega, lisasära annavad küütlevad pronksjad ja kuldroosad toonid. Kellukakujulised varrukad, voldid, needid ja rõhutatud vöökohad vihjavad ajaloost ammutatud inspiratsioonile.

Nagu alati, mängivad nii materjalid kui ka tehnoloogia Ivo Nikkolo kollektsioonis olulist rolli. Hoolikalt valitud kangad on nahasõbralikud ja võimaldavad luua ajas kestvaid riideesemeid. Enamik materjale on naturaalsed, kollektsioonis kohtab palju siidi, puuvilla, villa, viskoosi ja nende erinevaid segusid. Suurem osa kangastest pärineb Itaaliast ja Portugalist ning rohkem kui pool kollektsioonist on valminud siinsamas Eestis, kogenud õmblus- ja rätsepmeistrite käte all.

Uue kollektsiooni eesmärk on juhtida tähelepanu kõigile viiele meelele ja kogemisele: nägemisele, kompimisele, kuulmisele, maitsmisele ja haistmisele. Ivo Nikkolo disainerid soovivad kollektsiooniga juhtida tähelepanu väikestele ilusatele asjadele meie ümber, avades silmad ja kõrvad, julgedes puudutada ja kogeda ja maitsta – kui olete valmis seda kõike kaasa tegema, ehtige end Ivo Nikkolo „Open Your Eyes” tikitud prossidega, süüdake Ivo Nikkolo vürtsikalt piprane aroomiküünal ning nautige helisid Spotify muusikaloendist, mille on teie jaoks kokku pannud Ivo Nikkolo disainerid Britta Laumets ja Margot Vaaderpass.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marianna Gunja

VAATA, mida näitab B.MOR Studio tänavusel Disainiööl

Kolmapäeval, 1. oktoobril toimub Disainiöö festivali raames traditsiooniline moeetendus “DOM – DISAIN ON MOES”, kus esitletakse rõivadisaini, mis kõnetab tänast, peegeldab homset ja küsib küsimusi ka ülehomse kohta. Tänavu astuvad lavale kolm kodumaist moebrändi: B.MOR Studio, Franz Raver ja LENTSIUS. Portail heidab pilgu B.MOR Studio loomingule ja nende värskele kollektsioonile.

B.MOR Studio on aeglase moe bränd, mis sündis 2018. aastal Tallinnas ning mille looja on inseneriharidusega Anna Chirkova. Tema tundlikkus sünteetiliste kangaste vastu suunas otsima lahendusi, mis toetaksid inimese heaolu ja hoiaksid ümbritsevat keskkonda tervislikuna. Anna loomingut iseloomustavad multifunktsionaalsus, nulljäätme põhimõte, taastav mõtteviis ning eelkõige hoolikult valitud, eetilised materjalid – näiteks vägivallavaba vill ja ohutult värvitud kangad.

Disainiööl esitlev kollektsioon “ITTAI” on kantud isiklikust loost. Annale väga lähedane pereäri – klassikaliste meeste rõivaste pood – tegutses pea kolm aastakümmet, kuid COVID-pandeemia tõi sellele lõpu. Alles jäi loendamatu hulk triiksärke, pintsakuid ja pükse, mis saavad nüüd uue elu unisex-rõivastena.

Kollektsiooni keskmes ongi ümberkujundatud meesterõivad ning vintage-kangastest ja laojääkidest loodud uued esemed. Lavale jõuab näiteks haruldane kangas, mis valmis Keila tekstiilivabrikus 1988. aastal – ehe tükk Eesti moeajalugu. Kollektsiooni täiendavad ka B.MOR Studio nahast ridikülid ja unikaalsed kotid. Ning veel üks põnev detail: Anna pere tegeles kunagi ka jalatsite valmistamisega ning just tollest ajast pärit saapatallad saavad nüüd uue kuju laval.

Tutvu ka teiste moeetendusel osalevate disaineritega aadressil disainioo.ee.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Nanushka

Saagem tuttavaks Nanushka Sandra Sándoriga

2005. aastal Budapestist alguse saanud Nanushka on viimastel aastatel tõusnud üheks rahvusvahelise moemaailma silmapaistvamaks tegijaks – seda tänu nii esteetiliselt kaunile disainile kui ka eetilisele ja läbipaistvale tegutsemisele.

Nanushka brändi süda ja hing on Sandra Sándor – disainer, kelle isiklik stiilitunnetus ja arusaam moest on algusest peale kujundanud Nanushka ainulaadset käekirjat. Tema eestvedamisel on Nanushka kujunenud mitte ainult rahvusvaheliselt tunnustatud moemajaks, mis meisterlikult ühendab kaasaegse minimalismi ja funktsionaalse elegantsi, vaid ka populaarseks valikuks neile, kes peavad oluliseks jätkusuutlikkust, kohalikku tootmist ja kestlike valikuid.

Selle valguses, võib tulla üllatusena, et jätkusuutlikkus polnud brändi asutamisel selle esmane põhimõte. Kui algusaastatel oli asutaja jaoks palju olulisem luua ilu ilma kompromissideta, siis tänaseks on just jätkusuutlikkusest saanud Nanushka keskne väärtus. Moemaanide seas vaat et kultuslikuks saanud „võipehme“ vegan-nahk on tõestus brändi soovist pakkuda eetilisemat alternatiivi ehtsale nahale. Lisaks sellele valmivad kollektsioonid üha enam taaskasutatud ja jälgitava päritoluga materjalidest, sealhulgas Nanushka enda laojääkidest. Samal ajal arendab bränd ka omaenda materjale, et vähendada sõltuvust teistest tootjatest. 

Seega, Nanushka jaoks tähendab jätkusuutlikkus pidevat liikumist paremate valikute poole – kompromissitu esteetika kõrval. Sandra Sándor jagab rõõmuga, kuidas see on kujundanud nii tema enda kui ka tema brändi teekonda.

Sandra, mis inspireeris sind looma oma moebrändi?

Ma õppisin moedisaini Londonis ja pärast lõpetamist tundsin tugevat soovi luua oma kollektsioon ja alustada isikliku moemärgiga. Otsustasin mitte liituda mõne suure moemajaga, vaid naasta Budapesti – ja just nii sündis 2005. aastal Nanushka. Mul oli väga vedanud, et sain suure osa oma noorusest veeta ema lastemoe äri keskel – seetõttu ei tundunud moevaldkonnas iseseisvalt alustamine liiga hirmutav. Ema oli mulle tohutuks toeks ateljee käivitamisel – tänu tema sidemetele rätsepate, kohalike käsitööliste ja tarnijatega sai kõik hoo sisse. Olen talle selle hindamatu abi eest ääretult tänulik. Tagantjärele vaadates oli see kindlasti julge otsus, eriti arvestades, et otsustasin moebrändi üles ehitada väljaspool suuri Euroopa moepealinnu.

Sandra Sándor.

Kas sa mäletad esimest rõivast, mille Nanushka nime all disainisid?

Ma ei mäleta täpselt, milline oli see rõivaese, kuid mäletan, et minu esimene kollektsioon oli inspireeritud Bauhausi liikumisest ja ühest nende olulisemast põhimõttest – „vorm järgib funktsiooni“. Sellest saigi üks Nanushka põhiväärtustest ja minu jaoks oluline disainiprintsiip. Algusest peale on mulle olnud tähtis luua rõivaid, mis pole mitte ainult ilusad, vaid ka funktsionaalsed ja mugavad. Rõivad peaksid kandjat tõstma, mitte piirama – usun, et inimene näeb kõige kaunim ja enesekindlam välja siis, kui tal on mugav olla.

Kui peaksid kirjeldama Nanushka naist (või meest) kolme sõnaga, siis millised need oleksid?

Nad on uudishimulikud, teadlikud ja kaasaegsed.

Moemaailm on pidevas muutumises – kas tunned vahel survet selle tempoga kaasas käia ?

Minu disainikeel peegeldab eluviisi, mida juhivad intuitsioon ja oskus näha ilu ebatäiuslikkuses. Ma ei tunne vajadust joosta trendide sabas ega luua midagi pelgalt seetõttu, et see on hetkel moes. Nanushka eesmärk on luua elegantne ja kaasaegne garderoob, mis põhineb teadlikult kujundatud esteetikal. Me ühendame puhta disaini ja teadliku loovuse, pakkudes peenetundelist ja läbimõeldud lähenemist, mida inspireerivad rännakud, innovatsioon ja austus traditsioonide vastu.

Kuidas sünnib üks Nanushka kollektsioon – kust algab idee ja kuidas saab sellest kangas ja vorm?

Kollektsiooni loomise juures on imeline see, et inspiratsiooni võib ammutada sõna otseses mõttes kõikjalt. See võib alguse saada hoone arhitektuurist, mõnest raamatu või filmi karakterist või ka millestki nii lihtsast nagu jalutuskäik looduses koos isaga – just nii sündis meie pre-fall 2025 kollektsioon „Stop to Smell the Roses“. Inspiratsioon on kõikjal meie ümber. Tõeline maagia peitub aga selles, kuidas üks tunne muudetakse millekski füüsiliseks – läbi värvide, tekstuuride ja kontuuride. Minu jaoks on suurim tähendus selles, kui ideest saab midagi, mida saab kanda, puudutada ja kogeda. Just see annabki minu tööle nii sügava mõtte.

Nanushka on nüüd jõudnud ka Eestisse. Kas sinu arvates on Kesk-Euroopa ja Balti disainil ühine esteetiline või kultuuriline tunnetus?

Jah, Kesk-Euroopa ja Balti disaini seob sageli minimalistlik ja funktsionaalne esteetika, mis tugineb sügavale looduse, käsitöö ja pärandi väärtustamisele. Meid ühendab vaikne elegants ja mõtestatus.

Mida võivad Eesti moesõbrad oodata Nanushka tänavusest sügiskollektsioonist?

Sügis-talv 2025 kollektsioon on austusavaldus Nanushka naise arenguloole – talle, kes on koos minuga ja meie brändi kogukonnaga aastate jooksul kasvanud ja küpsenud. Inspiratsiooni olen ammutanud nende naiste vaoshoitud, ent kindlast enesekindlusest – nad on eneseteadlikud, tugevad ja valmis astuma oma elu järgmisesse peatükki.

Kas on mõni konkreetne rõivaese sügiskollektsioonist, mis sind isiklikult kõige rohkem kõnetab?

Mind paelub väga see, kuidas paper jersey’d on hakanud kujundama rätsepatööd – luues enesekindlaid ja iseloomuga vorme. Tugevad õlad ja hoolikalt viimistletud ülerõivad toovad tähelepanu klassikalistele vormidele, ja mulle meeldib, kuidas need rõivad tasakaalustavad teineteist – sportlik kohtub elegantsiga, käsitöö kohtub kaasajaga. See kollektsioon tundub olevat ehe kokkuvõte kõigest sellest, mille eest Nanushka seisab.

Nanushka tähistab sel aastal oma 20. sünnipäeva. Tagasi vaadates – milline hetk või otsus muutis sinu arvates brändi jaoks kõike?

Aastate jooksul on olnud palju erakordseid hetki – mõni neist isiklikum, mõni aga oluline verstapost brändi teekonnal. Kõigi nende hetkede nägemine ühes ajajoonel, mille panime kokku 20. aastapäeva tähistamiseks, on olnud väga liigutav. Endiselt on suur väljakutse saavutada edu väljaspool Lääne-Euroopa moekeskusi, kuid Nanushka on tõestanud, et see on võimalik – ja see teeb mind tõeliselt uhkeks. On olnud rõõm näha, kuidas Budapest on meie kaudu rahvusvahelisel moekaardil koha leidnud ja kuidas inimesed seostavad Nanushkat minu kodulinnaga. Selleks on kulunud väga palju aastaid tööd ja pühendumist, aga ma olen alati meisse uskunud!

Nanushka sügiskollektsioon ootab avastamist Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2025. aasta sügisnumbris.

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid