Eesti Kunstiakadeemia Jätkusuutliku disaini ja materjalide labori vanemteaduri ja moedisaineri Reet Ausi viisid “Completely Out of Fashion” (Täiesti moest väljas) nimelise dokumentaalfilmi võtted seekord Keeniasse, et kaardistada Euroopast imporditava tarbijajärgse tekstiiliprügi teekonda, sellega kaasnevaid keskkonnaprobleeme, otsimaks võimalikke lahendusi tekstiiliprügi väärtustavaks taaskasutamiseks või ümbertöötlemiseks. Teatavasti on Keenia üks maailma suurimaid kasutatud rõivaste importijaid ning ligi pooled sellest humanitaarabi tähe all maaletoodud riiete massist leiab tee otse prügilasse või maapõue.
Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö (EstDev) poolt toetatud inkubaatorlusprogrammi raames viis Reet Aus läbi kuus kuud kestva inkubaatorlusprogrammi kohalikele naistele, et tugevdada nende disainioskuseid ja inspireerida neid kasutama jääkmaterjale, saates seeläbi kodulinna kogunevaid tekstiilikuhjasid uuesti ringlusse, luues neist silmapaistvad disaintooted.
3. aprillil toimunud moe-etendus oli kõikide kohalike keenialaste jaoks esimene kord oma loomingut avalikkusele näidata ning alustavate disainerite seast paljude jaoks oli see üks elumuutvaid sündmuseid. “Üheks modelliks ja laval kõnelejaks oli kohalik parlamendisaadik ja naiste õiguste eest kostja Esther Passaris, kes pani moeshow raames välja kohalikele disaineritele stipendiumi, et nad saaksid oma haridustee lõpuni viia”, sõnas Reet Aus. “Pilootprojektina läbiviidud disainiõppe programm tõestas, et tekstiiliprügi ja selle taaskasutamise teema aktuaalsus on Keenias väga kõrge, mistõttu me loodame et saame inkubaatoriga jätkata ja muuta regulaarseks”.
Eesti ja Keenia vahelist ringdisaini edendavaid ühispingutusi tugevdab ka EKA ja Keenia Moi ülikooli vaheline akadeemiline koostöö, mis sai alguse 2021. aasta sügisel president Kersti Kaljulaidi visiidi raames Keeniasse. Esimene tudengite grupp EKAst veetis kaks kuud Keenias praktikal, töötades nii tekstiilijäätmete ringlusse saatmisega, kohalike kalatööstusest jäägina ülejäänud kalanahkadega kui ka vähe tööstuslikumal skaalal ühes kohalikus suurimas tekstiilitehases nimega Rivatex.
Projekti tegevust saadab režissöör Jaak Kilmi koos võttegrupiga, kes jäädvustab Aafrikasse sissetoodud tekstilijäätmete teekonda ning toob hiljem vaatajateni inspireerivaid lugusid Keenia naistest, kes viivad läänest saabuva tekstiiliprügi tagasi moeareeenile.
Meile meeldib mõelda, et 2024. aasta moemaailmas ei nõua luksus enam hiiglaslikke investeeringuid ega umbmääraseid ooteaegu. Üheks säravaks näiteks on Taani moebrändi GANNI loodud Bou kott, mille hind jääb alla 350 euro. See kuusnurkse disaini ja põimitud sangaga kott on mänguline, kuid mitte liialt pretensioonikas, esindades Taani disaini parimaid külgi.
GANNI loovjuht Ditte Reffstrup peab just Bou kotti tänapäeva luksuse kehastuseks. Viimastel aastatel on ettevõte loobunud uue, nii-öelda virgin naha kasutamisest, püüdes leida vastutustundlikke alternatiive. Bou kott, mis on valmistatud taaskasutatud nahast, vastab brändi endi seatud kõrgetele eetilistele standarditele. Ditte sõnul on Bou kott mõeldud olema kaaslane igas olukorras – olgu siis tööl, õhtusöögil või toidupoes käies. Muide, Ditte on andnud kotile nime oma vanima tütre Betty Lou hüüdnime – Bou – järgi, sest just nooremale põlvkonnale mõtles ta käekotti luues.
Eestis on GANNI kollektsiooni esemed, kaasa arvatud Bou käekott, saadaval Kaubamajas.
Cavalli sündis ja suri oma kodulinnas Firenzes. Enne oma moemärgi loomist 1970. aastal õppis ta tekstiilitrükki. Samal aastal, olles vaid 30-aastane, esitles ta oma esimest valmiskollektsiooni Pariisis. 1972. aastal avas Cavalli oma esimese butiigi Saint-Tropez’s.
Cavalli oli osav turundaja ning aastate jooksul saavutas Roberto Cavalli kaubamärk globaalse tuntuse tänu oma erksavärvilistele kleitidele ja julgetele loomamustritele. Aja jooksul kasvas jõudsalt ka tema brändi tootevalik, juurde tuli sõsarbränd Just Cavalli, samuti meesterõivad, aksessuaarid, käekellad, ehted, päikeseprillid ja parfüümid. 2002. aastal avati Firenzes ka Cavalli kohvik, mis hiljem laienes teistesse linnadesse, sealhulgas Milanosse ja Miamisse.
View this post on Instagram
Roberto Cavalli lahkus oma omanimelisest moemajast paele selle müümist aastal 2015. Täna loob Cavalli moemajale kollektsioone Fausto Puglisi. „Kallis Roberto, ehkki sa ei ole enam füüsiliselt meiega, tean ma, et sinu vaim jääb alatiseks minuga,“ ütles Puglisi moemärgi värskes avalduses.