Foto: Alice Pärtelpoeg | Erlend Štaub

ERKI Moeshow pidas maha võimsa 40. juubelipeo

11. juunil Eesti Kunstiakadeemias peetud legendaarne ERKI Moeshow tähistas 40. juubeliaastat ning rahvusvahelise žürii valikul kuulutati moeetenduse võitjaks Eneken Johanson, kollektsiooniga “Who Let the Dust Out”.

Eesti Kunstiakadeemia tudengitest koosnev korraldusmeeskond tõi taaskord publikuni meeldejääva vaatemängu. Jõud ühendasid akadeemia erinevate erialade tudengid, kes moodustasid ERKI Moeshow all mitu erinevat meeskonda, alates lavakujundusest meediasuheteni ning üheskoos loodi platvorm 16 erinevale disainerile, kes esitlesid sündmusel kokku 14  kollektsiooni.

ERKI Moeshow 2022 võitja Eneken Johanson pälvis võidutöö “Who Let the Dust Out” eest 1200 euro suuruse preemia. Žüriisse kuulunud EKA professor emerita Signe Kivi sõnul oli katsumus võrrelda piirideta loovust ja väga selgelt läbimõeldud kontseptsiooni. Eesti Kunstiakadeemia endise rektori sõnul on nii selge agenda nagu taaskasutus miski, milleta ei tohiks moodi üldse luua. Eriilmelise žürii ühise töö tulemusena jõuti järelduseni, et tänavuse konkursi peaauhind kuulub praktilisuse ning loovuse ühendanud Eneken Johansoni kollektsioonile “Who Let the Dust Out”, sest see oli inspireeritud päriselulisest elu esimese kodukoha renoveerimisest ja taasmõtestamisest.

Teisele kohale tuli Mairo Seire kollektsiooniga “Põrmandurõõva”. Kolmanda koha võitis Siim Oja, kollektsiooniga “Define: chimera, cute, eerie”. Tradehouse’i eriauhinna pälvisid Anastasia Pjatakova ja Ron-Jonas Verlin. Sustainable Fashion Week Vilnius eriauhinna pälvisid Mairo Seire, Eneken Johanson ja Joanne-Heleene Sõrmus. EKA videoproduktsiooni eriauhinna, mille kunstiline juht on Läti moedisainer ja loovisik Rolands Peterkops, võitsid Ron-Jonas Verlin, Eneken Johanson, Siim Oja ja Mairo Seire.

Parimatest parima kollektsiooni selgitas välja rahvusvaheline žürii, kelle koosseisu kuulusid Katie Dominy, Tanel Veenre, Liisi Eesmaa, Kristi Pärn-Valdoja, Rolands Peterkops, Marite Mastina Peterkopa, Annamari Vänska, Johanna Maria Parv, Kristel Sooaru, TITA ja Signe Kivi.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Havaianas

7 põnevat fakti maailma populaarseima plätubrändi kohta

Kui rääkida suvest, rannast ja muretust olemisest, siis kerkib paljudele silme ette üks kindel detail – värvilised, kerged ja ajatud Havaianase plätud. Brasiiliast pärit bränd on tõusnud tagasihoidlikust algusest tõeliseks ikooniks, mida kantakse nii liivarannas kui ka moenädalatel. Siin on seitse põnevat fakti, mis teevad Havaianasest enamat kui lihtsalt plätupaar.

1. Juured ulatuvad Jaapanisse

Esimene Havaianase mudel sündis 1962. aastal ja oli inspireeritud Jaapani traditsioonilistest zōri-sandaalidest. Zōri’dele iseloomulik riisiteraline muster kandus üle ka Havaianase kummitallale, millest on saanud brändi äratuntav tunnusmärk.

2. Nimi viitab Havaile

Kuigi Havaianas on sündinud Brasiilias, viitab selle nimi hoopis Havaile – „havaianas“ tähendab portugali keeles… „hawailane“. See peegeldab elujaatavat, murevaba ja troopilist elustiili, mida bränd juba algusest peale kehastab.

3. Pea iga brasiillane ostab vähemalt ühe paari aastas

Brändi populaarsus kodumaal on peaaegu müstiline – hinnanguliselt ostab iga kolmas brasiillane aastas vähemalt ühe paari Havaianase plätusid. Kokku müüakse Brasiilias igal aastal üle 200 miljoni paari. Brändi kohta on isegi öeldud: „Havaianas is the official uniform of all Brazilians.“

4. Moerevolutsioon 1990ndatel

Algusaastatel peeti Havaianaseid pigem tööjalanõudeks, mida kanti maal ja kodus. 1990ndatel tehti aga brändile põhjalik uuenduskuur: tootevalikusse ilmusid uued värvid, mustrid ja mudelid, mis muutsid plätud trendikaks moeaksessuaariks.

5. Kõik kannavad Havaianaseid

Tänaseks on Havaianased esindatud enam kui 100 riigis ning nad on palju enamat kui lihtsalt rannaplätud. Need sobivad linnatänavatele, festivalidele ja isegi moenädalatele.

6. Disainikoostööd tippmoemärkidega

Läbi aastate on Havaianas teinud koostööd mitme luksusmärkide ja disaineriga, sealhulgas Valentino, Dolce & Gabbana, Missoni ja taanlaste ROTATE. Kusjuures, just Kopenhaageni moenädal oli esimesi, kus Havaianased tänavamoepilti ilmusid ja seeläbi (taaskord) viraalseks läksid.

7. Ka kuulsuste lemmik

Jennifer Lopez, Gigi Hadid, Reese Witherspoon ja paljud teised on märgatud Havaianaseid kandmas nii vabal ajal kui ka reisidel. Plätud on saanud sümboliks lõõgastusest, stiilist ja lihtsast, ent läbimõeldud maitsest.

Seega, Havaianas pole lihtsalt jalanõu – see on elustiil. Pole siis ime, et see lihtne plätu on kasvanud kultusobjektiks, mida tuntakse ja armastatakse kogu maailmas.

Eestis ootavad Havaianased avastamist Tallinna ja Tartu Kaubamajas, samuti veebipoes kaubamaja.ee!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Balenciaga

Demna viimane Balenciaga kummardus

Möödunud nädalal Pariisis toimunud haute couture’i moenädal pakkus lisaks uuele ja põnevale ka mitmeid “viimaseid”.

CHANELi 2025/26. sügis-talve haute couture’i kollektsioon tähistas vaikset, ent tähendusrikast lõpp-peatükki. Tegemist oli viimase kollektsiooniga, mille lõi CHANELi loovmeeskond – kollektiiv, kes on aastate jooksul toetanud nii Karl Lagerfeldi kui ka Virginie Viardi visioone. Peagi võtab moemajas ohjad üle uus loovjuht Matthieu Blazy, kelle esimest kollektsiooni ootab kogu moemaailm suure põnevusega.

Ühe ajastu lõpp saabus ka Balenciaga moemajas. Pärast kümmet aastat astub Demna tagasi loovjuhi kohalt ning oma viimasel moesõul Pariisis ütles ta hüvasti magusa, kaunilt viimistletud haute couture’i kollektsiooniga, mis oli armastuskiri tema pärandile ja kõigile, kes on teda sellel teel toetanud. Etendus toimus salongistiilis ja algas heliribaga, kus kõik loovisikud, kes on kunagi Demnaga koostööd teinud, lugesid järjestikku oma nimed ette. Laval kõndisid tuntud nimed, sealhulgas Demna kuulsad muusad Kim Kardashian ja Isabelle Huppert.

Pärast viimaste nimede ettelugemist kõlaritest hakkas mängima Sade lugu “No Ordinary Love” – laul, mida Demna sõnul on ta kuulanud oma elu taustamuusikana alates üheksandast eluaastast. “Kogu oma elu olen ma enda vastu väga karm olnud,” ütles disainer lava taga, kui temalt küsiti, miks ta otsustas seekord kummardama tulla – midagi, mida ta pole kunagi varem teinud. “Tundsin, et võlgnen selle iseendale, Balenciagale ja kõigele, mida oleme viimase kümne aasta jooksul saavutanud.” Kummardus, mis sobis lõpetama ühte erakordset kümnendit.

Vaata Balenciaga moeetendusese videot allpool!

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid