Portail

Marit Ilison kutsub üles jagama Kreenholmi mustrite ja kitlikandmisega seotud mälestusi

Foto: Tõnu Tunnel

Veel kuni 4. augustini on Kumu kunstimuuseumi külastajatel võimalik osa saada näitusest „Sots art ja mood. Kontseptuaalsed rõivad Ida-Euroopast“, mille populaarsemaid teoseid on kunstnik Marit Ilisoni suurejooneline installatsioon „77 sitsi“. Spetsiaalselt Kumu näituse jaoks valminud teos ootab kõikide eestimaalaste sitsimustrite ja kitlikandmisega seotud mälestusi, mida saab kirja panna näitusel asuvasse raamatusse.

Narva Muuseumi Kreenholmi kogusid hoolikalt läbi töötades, digitaliseerides ja uuesti kangasteks trükkides on Marit Ilison loonud tervet Kumu näitusesaali täitva kontseptuaalse moe teose, mis jääb lahutamatuks tervikuks ka peale näituse sulgemist. Nostalgia ja mälestustega tegeleva Ilisoni töö algimpulsiks on isiklik mälupilt kuumast ja higisest suvepäevast 1980. aastate lõpus: kunstnik lillelist sitskitlit kandva vanaema põlvel, hoburehal heina tegemas. Tõeliselt elama hakkas teos aga valmimisprotsessis, kui pea kõik inimesed, kes mustriliste kangaste ja kleitidega kokku puutusid, automaatselt oma meenutusi jagama hakkasid. „See oli kui tulvavesi, mis paisu tagant vallandus – osa meie mineviku ühismälust ja igapäevatoimetustest, mis on väärt valguse kätte toomist,“ sõnab kunstnik.

Seoses sellega kutsub Marit Ilison näituse viimasel suvisel lahtiolekukuul kõiki jagama oma Kreenholmi mustrite ja kitlikandmisega seotud mälestusi Kumu näitusel asuvas raamatus. “Näitusele võiks tulla koos vanemate ja vanavanematega, et kuulda nende lugusid, mis muidu võib-olla jutuks ei tuleks.” Kunstnik on huvitatud kõiksugu mälukildudest, mis on nii mustrite endi kui kitlikandmisega seotud, ka pealtnäha kõige tühisematest: „Näiteks see, kuidas kitlitel olid head suured taskud, kus laste lutte hoida või see, kuidas alumised nööbid istudes tihtipeale “koos lihaga” eest lendasid. Või ka sügavamas tähenduses, mida kittel kui nõukogude naise rõivas kandjale tähendas – võib-olla tekitas see hoopis vastumeelsust.“ Kõik mälestused antakse üle ka Eesti Rahva Muuseumi arhiivile. „Sitsimustrid ja kitlid on lihtne, kuid ainulaadne endiste sotsialismimaade fenomen ning usun, et see väärib tulevatele põlvedele talletamist,“ on Ilison veendunud.

Näitus „Sots art ja mood“ on Kumu kunstimuuseumis avatud 4. augustini.  2. juuli õhtul toimub näitusel ekskursioon viimane eriekskursioon „Postsovetlik ja šikk“, mida viib läbi kuraator Liisa Kaljula.

Sarnased artiklid

Kommentaarid