Foto: Felix Laasme, Krõõt Tarkmeel

Kuldnõela ja Hõbenõela värsked nominendid on selgunud

GITA, Eve Hanson

Moe- ja disainiekspertidest koosnev žürii on Eesti disainerite seast välja valinud nominendid, kes kandideerivad käesoleval aastal Kuldnõela ja Hõbenõela auhindadele. Kodumaa kõige mainekamate moeauhindade võitjad selgitatakse välja oktoobrikuise Tallinn Fashion Weeki raames toimuval Kuldnõela galal.

Eesti moedisaini auhinnaga Kuldnõel tunnustatakse silmapaistva moelooja järjepidevat tööd vähemalt viie viimase aasta vaates. Silmas peetakse kollektsioonide kvaliteeti ja funktsionaalsust, ajakohasust ja ilu, samuti pööratakse tähelepanu müügiedule ning ekspordivõimekusele. Kuldnõela kõrval antakse välja ka Hõbenõel, millega pärjatakse julge pealehakkamise, erakordse ettevõtlikkuse, särava idee ja energilise teostuse eest moelooja, kaubamärk või kollektsioon, mis on olnud viimase aasta kõige silmapaistvamaks komeediks meie moetaevas.

Kuldnõela žürii koosseisus Kristi Pärn-Valdoja, Kristina Herodes, Urmas Väljaots, Britta Ratas, Filippo Caroti, Krista Kodres ja Aljona Eesmaa on valinud nominentideks järgnevad moekunstnikud ja kaubamärgid:

Hõbenõela nominendid

Gita Siimpoeg, kaubamärgiga GITA

GITA loomingu aluseks on rüiu vaibatehnika sidumine rõivakunstiga, luues seeläbi vastandlike esteetikate ja põnevate faktuuride maagilise armumängu ning andes klassikalisele rõivalõikele uudse ja ootamatu lahenduse. Eri kangakaalude ja materjalide omavahelises vastuolus on parasjagu pinget ja mõnusat intriigi. Disainer peab oluliseks tuua looming inimesteni täislahendusena ning muusika, värvid, emotsioon ja lavaline lahendus on need, mis seovad kokku kuudepikkuse töö. GITA looming on loodud inimesele, kes ei karda erineda ega hallist massist välja paista, samas tasakaalustades kogu väljanägemist tagasihoidlikumate elementidega. Kollektsioonide taga seisab alati ka sügavam lugu, olgu see siis täis huumorit, tõsidust või intriigi – kel silma, see haarab loost kinni ja mõistab igat detaili kergleva arusaamaga.

Žüriiliige Kristina Herodes kommenteerib Gita Siimpoja loomingut järgnevalt: „Gita Siimpoeg pälvis tähelepanu viimasel Tallinn Fashion Weekil esitletud kollektsiooniga, mis võitis südameid energia, julguse ja terviklikkuse kombinatsiooniga. Oranž on üks keerukamaid moetoone, millele panus teha, ent mood polegi kindlasti maailm, kus ettevaatlikud valikud edu tooksid. Gita disainerikäekiri on valjuhäälne, nooruslikust energiast pulbitsev ja huligaanselt eksperimenteeriv. Värske vitaalsuseplahvatus, mida Eesti moeelu päris kindlasti salamisi ootas.”

Ennos, peadisainer Kersti Pohlak

Ennos on Pariisi ja Tallinna vahel loodud kodumaine rõivabränd, mille kõik esemed on toodetud Eestis. Kangaste valiku ja lõigete omavahelise mänguga tuleb välja peen segu skandinaavialikust minimalismist, tugevate joontega naiselikkusest ning kaasasündinud ja Ida-Euroopale omasest praktilisusest. Bränd keskendub igal hooajal selgelt üleriietele, mis nõuab aga tugevat rätsepatööd nii lõigetes kui viimistlusel. Sarnaselt toodetele on kaubamärgi jaoks tähtis ka visuaalne pilt, millele rõhutakse kampaaniapiltides, graafikas ja muus sarnases. Ennos teeb ka koostööd välismaisete kunstnike ja Eesti loovinimestega, et kogeda seeläbi värsket vaadet asjadele, mis tunduvad esialgu igapäevased ja märkamatud. Brändi peadisaineri Kersti Pohlaku sõnul sünnib seesuguses kooskõlas hea kombinatsioon, mis äratab tähelepanu nii kodus kui välismaal. Ennose eesmärgiks on hoida ka tugevat sidet oma klientuuriga, et tagada kvaliteet nii kangas kui lõikes ning tuua igal hooajal uute toodete kõrval müügile ka varasemad bestsellerid.

Žüriiliige Kristina Herodes kommenteerib Ennose loomingut järgnevalt: „Ennose moestuudio taga tegutsev Kersti Pohlak veetleb rafineeritud värskusega. Stiililt on tegemist väga globaalse käekirja ja mõttelaadiga autoriga ning avarale vaatele ja julgetele eesmärkidele on looming ka suunatud. Rõivaste unikaalsus peitub huvitavates siluettides, lõigetes ja detailides. Ennos kasutab moekeelt, mis kõnetab otsiva vaimuga intellektuaale terves maailmas.“

Eve Hanson

Eve Hansoni autorikollektsioon ühendab endas teadmised ja teadlikkuse, samuti ajatult jätkusuutliku disaini, mis pigem teenib eesmärki, kui et räägib lugu. Kuid iga kollektsioon jätkab sealt, kus eelmine pooleli jäi, olles kui läbi hooaegade rändav järjelugu. Lihtsate minimalistlike baasesemete kõrval on pilgupüüdjaiks efektsed ja ainulaadsed rõivad, mille loomiseks on kasutatud keerukamaid lõikeid, drapeerimist või spetsiaalselt kollektsiooni jaoks valminud graafikat. Nende rõivaste disainis on mugavus ühendatud stiiliga ning nii jääb rõiva kandjale otsustusvõimalus end kas vabalt või veidi sätitumalt tunda. Volüümikad ja kõnekad rõivad on loodud kestvatest, valdavalt naturaalsetest ja funktsionaalsetest materjalidest. Eve Hansoni kollektsioonide aluseks on monokroomne värvimaailm ning tähtsamateks fookuspunktideks on seatud nii kandmiskindlus kui kvaliteet, millest viimane saadab iga eseme teostust alates hoolikalt valitud kangast kuni viimse detaili ja õmblusteni välja. Varasemalt on Eve Hanson ainsa Eesti moekunstnikuna pälvinud kaks Kuldnõela auhinda.

Žüriiliige Kristina Herodes kommenteerib Eve Hansoni loomingut järgnevalt: „Eve Hanson kuulub Eesti kõige isikupärasemate minimalistide hulka. Tal on äratuntav oma esteetika ja puhas joon, millele ta ei karda lisada ka ootamatusi ning üllatavaid kannapöördeid. Pole juhus, et nii originaalset talenti on varasema loomingu eest pärjatud lausa kahe Kuldnõelaga. Samuti on moelooja teinud säravaid tegusid eri moemärkide taga, ise seejuures nähtamatuks jäädes. Hiljuti käivitatud omanimeline autorikollektsioon kuulub täiuslikult värskete moesähvatuste valdkonda, mille tunnustamiseks Hõbenõela auhind loodud ongi. Midagi uut moes, mis raputab eksperimenteeriva vormi ja kaasaegse avarusega, kuid millest kumab siiski selgelt välja võimeka moetalendi aastatepikkune kogemus ja põhjalikkus.“

Kuldnõela nominendid

Iris Janvier, loovjuht Arina Baranovskaja

Iris Janvier on Eesti moemaja, kus igas disainitud esemes põimuvad modernsus, funktsionaalsus ning hoolega läbi mõeldud detailid. Brändi filosoofiaks on luua mõistlike hindadega stiilseid naisteriideid, mis oleksid ühtaegu klassikalised ja uuenduslikud. Vastandite omavahelise sümbioosi loomiseks sulatavad Iris Janvieri disainerid traditsioonilised rõivaelemendid meisterlikult kokku uute tehnoloogiate ja luksuslike kangastega. Väljaspool hooaega eksisteerivat disaini luuakse inspireerivas koostöös noorte moeloojatega, tuues sellega naistemoodi värskust, põnevust ja uusi seisukohti. Piiritult kaasaegne on ka Iris Janvieri naiselikkuse tõlgendamine, mis väljendub ühtaegu nii päikeselises ja õrnas, kuid samas tugevalt geomeetrilises loomingus. Iris Janvieri kosmopoliitne moelooming on vallutamas ka maailma: tänaseks on brändi kollektsioonid esindatud New Yorgi, Berliini ja Moskva parimates elustiili- ja disainipoodides.

Žüriiliige Urmas Väljaots kommenteerib Iris Janvieri loomingut järgnevalt: „Iris Janvieri komeedivalgus laotus üle Eesti moetaeva nii umbes seitsme aasta eest ja võib öelda, et lausa üleöö. Keegi ei näinud teda tulemas, keegi ei teadnud kellega tegu on, kuid äkitselt olid ta kleidid kõikjal, alati veetlevate ja maitsekate daamide üll. Ja mis kõige olulisem, need kleidid nägid imelised välja ning suutsid esile tuua ka kandjaist parima! Põhjamaiselt skulpturaalsed, karged ning priid lihtsakoelisest ornamentikast, kuid samas üdini naiselikud ning kandjat kaunistavad, meeldivate materjalidega, mis isegi leheveerul paistsid paitavat, harmoneerudes võluvalt igaühe isikupära ning naturaalse siluetiga, timmides rõiva ego just kandjale parajaks. Virtuooslik.“

Kirill Safonov

Kirill Safonov on Eesti Kunstiakadeemia magistrikraadiga disainer ja Eesti Tekstiilikunstnike Liidu liige, kes on disainerina tegutsenud juba kahe dekaadi jagu – tema esimene kollektsioon tuli välja 1999. aastal. Safonovi erilise käekirjaga loomingut on saatnud ka rahvusvaheline edu ning tema loodud disaini on eksponeeritud näitustel ja erakollektsioonides üle maailma. Disaineri viimased kollektsioonid on olnud inspireeritud linnale omasest dünaamikast, naiselikkusest ja tänapäeva inimese identiteedist. Vaatamata brändi nooruslikule disainikeelele on Safonov oma käekirjas aga ka konservatiivne, luues kahe vastandliku maailma vahelist harmooniat. Safonovi kõik kollektsioonid on valmistatud Eestis ning loodud piiratud koguses, samuti on suurem osa disaineri loomingust esindatud tema Kadriorus paiknevas showroomis.

Žüriiliige Urmas Väljaots kommenteerib Kirill Safonovi loomingut järgnevalt: „Kirill Safonovil on lustlikult barokliku tunnetust, ülevoolavat dekoori ning elujaatavalt pulbitsevat vormi. Perfektne rõõmustama meie hinge, mida vaenab suure osa aastast siinsele laiuskraadile omane kaamos. Maitsekas ja vajalik slaavilik vürts Maarjamaa moeskeenel, et poleks ainult ühetaoline mulgipuder.“

Tanel Veenre, ehtebrändiga Tanel Veenre Jewellery

Tanel Veenre on ehtekunstnik, kes seisab kelmika ja unenäolise kaubamärgi Tanel Veenre Jewellery taga ning troonib vankumatult kodumaise ehtetaeva tippu. Kaubamärgi lipukiri „Unistuste kuningriik“ võtab kokku ka Veenre enda filosoofia – tema loodud ehted meelitavad uskuma muinaslugudesse ja imedesse, tiivulised merihobud ja kosmilise tolmuga kaetud kõrvamarjad on aga kui taasavastatud mälestus kaotatud paradiisist. Tanel Veenre ehete nurgakiviks on piiritu värvikaart ühes kõrgkvaliteedilise käsitööga ning loomingu taga seisab tugev kirg koos suure pühendumusega. Ehtekunstnik ise on sõnanud: „Ma usun muinasjuttudesse, fantaasiasse ja kujutlusvõime piiritusse. Ning ma tean, et ma ei ole oma usus üksi. Olgu need ehted võtmeks igaühe sisemisse paradiisi, unistuste kuningriiki.“ Tanel Veenre on oma loomingut esitlenud ligi 300 näitusel ja moeetendusel üle maailma, õpetanud ja andnud töötubasid mitmetes rahvusvahelistes ülikoolides ning on lisaks Eestile oma ehtebrändiga esindatud nii Euroopas kui ka Singapuris, Kanadas ja Hiinas.

Žüriiliige Urmas Väljaots kommenteerib Tanel Veenre loomingut järgnevalt: „Tanel Veenret on õnnistatud ainukordse multitalendi andega. Murdnud esile fotograafina, tõestades SuperNooval end pulbitseva moemaagina, ajakirjanikuna kütkestanud oma sõnaseadmiskunstiga, hoolitsenud Kunstiakadeemias järelkasvu eest ning paisunud meie ehtekunsti titaaniks. Tema looming pole jäänud galeriiseinu kaunistama, oodates suure karakteriga erakordseid daame, vaid osanud malbelt leida tee iga Eesti naise südamesse ning loonud meie meelele sobivaima ehtevormi. Veenre legendaarsetel kõrvamarjadel on väge rõõmustada sadu kandjaid ning tuhandeid kõrvapaare. Muinasjutuliselt meeldiv, käegakatsutavalt lähedane.“

Kuldnõela ja Hõbenõela kollektsioonid jõuavad lavale sügisese Tallinn Fashion Weeki raames, 16. oktoobril Kultuurikatlas toimuval Kuldnõela galal.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Giorgio Armani | Stefano Guindani.

Giorgio Armani (1934-2025)

Täna tabas moemaailma suur kaotus. Giorgio Armani – omanimelise moemaja asutaja, disainer ja tegevjuht – on lahkunud 91-aastaselt. Teate kohaselt lahkus legendaarne moelooja – Il Signor Armani, nagu töötajad ja koostööpartnerid teda austavalt kutsusid – rahus, ümbritsetuna oma lähedastest.

Giorgio Armani sündis 1934. aastal Põhja-Itaalia linnas Piacenzas. Alguses suundus ta Milano Ülikooli õppima meditsiini, kuid katkestas õpingud kolme aasta järel ja liitus armeega. Pärast teenistust otsis ta uut teed – alustades vaateakende kujundajana ja jõudes lõpuks 1975. aastal omaenda moemaja rajamiseni.

Armani oli see, kes tõi ülikonnamoodi revolutsioonilise pehmuse ja vabaduse, muutes rangest vormist voolava poeesia. Tema käekiri oli alati seotud lihtsuse, selguse ja vaoshoitud elegantsiga – ta mõistis, et tõeline enesekindlus ei vaja liigset dekoratiivsust.

2025. aasta tähistas mitut olulist verstaposti Armani moemaja loos: märtsis esitles bränd oma 50. juubelikollektsiooni “Radici”, jaanuaris tähistati ka Armani Privé moeliini 20. aastapäeva. Just seal sulges disainer etenduse ise, astudes lavale käsikäes viimase modelliga. Tänavu juunis jäi ta aga esimest korda poole sajandi jooksul oma moemaja etenduselt kõrvale, taastudes toona avalikkusele teadmata tervisemuredest.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Chloe Malle | Jeff Henrikson.

KES ON Anna Wintouri mantlipärija Chloe Malle?

Moemaailmas on vähe nimesid, mis tekitavad samasugust aukartust nagu Anna Wintour. Legendaarne peatoimetaja on kujundanud üle kolme aastakümne Ameerika Vogue’i suunda, muutudes ise elavaks sümboliks. Pole ime, et hetk, mil Condé Nast teatas Wintouri ametist lahkumisest, tekitas moeringkondades elevust ja spekulatsioone: kes küll võiks astuda tema kingadesse?

Nüüd on vastus teada: Chloe Malle. Vogue’i endine digitaalne toimetaja ja Vogue.com-i juht asub ametisse uue tiitliga head of editorial content. Traditsiooniline peatoimetaja amet on seeläbi küll ajalooraamatusse kirjutatud, kuid positsiooni ennast võib pidada Wintouri mantlipärija omaks.

Kellega tegu? Chloe Malle liitus Vogue’iga 2011. aastal toimetajana ning on aastatega käinud läbi pea igas toimetuse nurgas, liikudes printmeediast digikanalite, video, audio ja sotsiaalmeedia juurde. Ta on loonud koos kolleegidega ka populaarse taskuhäälingu “The Run-Through with Vogue”. Tema sulest on ilmunud lugusid, mis ulatuvad moe ja ilu kõrval ka poliitika, tervise ja elustiili teemadeni, ning lisaks on ta olnud mitmete Vogue’i raamatute toimetaja.

Muide, tema taust on sama kõnekas kui töö: Chloe on prantsuse filmirežissööri Louis Malle’i ja Ameerika näitlejanna Candice Bergeni tütar. Viimane kehastas “Sex and the City” seriaalis justnimelt Vogue’i toimetajat – milline elu ja fiktsiooni ootamatu kokkupuutepunkt.

Anna Wintour ise aga kusagile ei kao. Ta jätkab Condé Nasti chief content officer’i ja globaalsete väljaannete loovjuhina, jäädes endiselt Vogue’i ja teiste mainekate tiitlite – Vanity Fair, GQ, Architectural Digest – mõjukaimaks suunajaks. 

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid