Sisearhitekti ja Studio ARGUS asutaja Margit Arguse sõnul on eestlastele alati meeldinud minimalism ja funktsionaalsus, sest need märksõnad sobivad eestlaste natuuriga. “Eestlaste maitse on pigem rahulik, konservatiivne, põhjamaine, tagasihoidlik ja minimalistlik. Ülekülluslik ja lopsakas stiil ei ole siin nii populaarne. Pigem tahetakse kasutada naturaalseid materjale ja jälgitakse, et oleks vähe müra ja puhtad pinnad,” kirjeldas Argus.
Ka värvide valikul jäädakse enamasti rahulikkusele truuks. Kirkaid värve Eesti kodudes suurtes kogustes ei märka, pigem on ülekaalus neutraalsed, pastelsed ja mahedad toonid. “Praegu on väga populaarsed ka savi ja savivärvi toonid, näiteks terracotta. Me liigume selles suunas, et kasutame rohkem loodusest ammutatud värve ja materjale,” rääkis Argus. Ka Finnish Design Shopi tegevjuht Noora Tirkkonen tõdes, et eestlased on värvide valikul pigem tagasihoidlikud ning särtsu lisatake pigem üksikute dekoratsioonide abil. “Eesti kodudesse ja ettevõtetesse on tarnitud palju eri värve Aalto vaase, erksates toonides lauanõusid ning värviliste mustrite ja illustratsioonidega vaipu. Näiteks on populaarsed Finarte vaibad,” märkis Tirkkonen.

Materjalide puhul pööratakse Eesti kodudes aga aina enam tähelepanu nende päritolule ja jätkusuutlikkusele. Samuti tuntakse huvi järelhoolduse ja vastupidavuse osas. “Eraklientide puhul on jätkusuutlikkus kindlasti üks ootus, mida ka töid tellides välja tuuakse. Teeme praegu Haapsalusse kodu, kus üks lähteülesannetest oli, et kasutage hästi palju kohalikke materjale, mis on looduslikud ja hingavad,” sõnas Argus ja lisas, et ka riigitellimuste puhul pööratakse jätkusuutlikkusele tähelepanu – seda enam, et Riigi Kinnisvara on välja töötamas jalajälje arvutamise metodoloogiat, mis kohustab alates 2025. aastast iga hoone süsiniku jalajälge arvutama.
Üks materjal, mis eestlastele väga meeldib, on puit. Seda võib leida nii põrandalt, seintelt kui ka laest. “Üha enam liigume sinnapoole, et ka maja konstruktsioonid on puidust. Betooni revolutsioonist on vaikselt saamas puidurevolutsioon,” tõdes Argus. Ka puidust tehtud dekoratsioonid on kodudes populaarsed.

Arguse sõnul kasutavad nemad oma töödes sageli Eesti disaini kõrval ka Soome ja Taani disainerite toodangut. Näiteks on populaarsed Marimekko, HAY ja NORR11 tooted, mis mõjuvad kaasaegsete ja kaunitena. Ka Finnish Design Shopi andmed näitavad, et eestlaste seas on need brändid väga armastatud. Eelkõige ostetakse NORR11 Gear seeriat, mille lauad köidavad inimeste pilku robustsete sammaste ja paksu lauaplaadiga.
Ka Eesti disain on Arguse sõnul suuresti mõjutatud Põhjamaade disaineritest, sest eestlased on nii oma loomu kui ka disaini ja esteetika poolest alati end Põhjamaade sarnasena näinud. “Taani, Soome ja Rootsi disain on meie disainiloo arengut väga palju mõjutanud. Tegelikult said ju ka nõukogude ajal Eesti tootedisainerid just Skandinaaviast inspiratsiooni. Isegi kui produktsioon läks suurtele tootmisüksustele, siis inspiratsiooni ammutati salamahti ikkagi Skandinaaviast. See on meid läbi aegade mõjutanud ja mõjutab ka praegu,” märkis Argus ja lisas, et Skandinaavias on toodete arendus sajandite jooksul tugevalt välja kujunenud. “Meie siin Eestis alles natuke otsime ja loome oma keelt ja lugu, mida rääkida.”
Jõulukollektsioonis on esindatud nii bistroostiilis punaste detailidega lauanõud, küünlad ja laternad, samuti karvased padjakatted ja jõulusokid, ning loomulikult kuuseehteid punastes, valgetes ja pruunides toonides – kõik, et kodu saaks pühadeks pehmelt särava ja materjalidest rikkaliku ilme.

Kollektsioon jõuab müügile juba käesoleval nädalal, 23. oktoobril H&M Home’i kauplustes ja veebispoes aadressil hm.com.
Uudista kollektsiooni galeriis!
Iittala klaasitehases saab kõik alguse tulest, liivast ja veest – kolmest elemendist, mis on klaasivalmistamise tuum. Liiv on algmaterjal, mille tuli muudab helendavaks klaasiks. Vesi, mida kasutatakse puidust vormide niisutamiseks, aitab kujundada sulanud massi. Nüüd on need samad elemendid saanud inspiratsiooniks uuele viisile Iittalat kogeda – läbi kolme maheda aroomi.

Uued küünlad on saadaval nii eraldi kui ka valatult taaskasutatavasse keraamilisse anumasse, mille kuju on inspireeritud Alvar Aalto ikoonilisest lainelisest vormist. Skulpturaalne anum on loodud jätkusuutlikkust silmas pidades – kui küünal on põlenud, saab anumast ajatu sisustuselement, mida võib oma äranägemise järgi taas täita.
Iittala esimese lõhnaküünalde kollektsiooniga saad tutvuda veebipoes iittala.com.