Foto: Iittala

Mis toimub Iittalaga?

Möödunud nädalal tabas disainimaailma paras šokk. Põhjanaabrite kaubamärgi Iittala uus loovjuht Janni Vepsäläinen teatas, et Iittala siseneb uude ajastusse ning tugevdab brändi pühendumust kunstilistele uuendustele, disaini tipptasemele ja käsitööpärandile. Seda kõike ka täiesti uue logo ja visuaalse identiteediga.

“Iittalal on nii omapärane lugu. Näen armastatud brändi kui loomingulist universumit, mis loob ja panustab kultuuri ning kutsub oma publikut kogema ja kaasa lööma selle maailma igas puutepunktis, olgu see siis läbi põneva koostöö kunstnike ja kaubamärkidega, ürituste ja näituste, läbi oma jaemüügi- ja brändisisu või disaini kaudu meie kogukonna igapäevaelus,” alustab Janni Vepsäläinen. “Soovime tarbijale pakkuda harjumuspärasest teistsugusemaid ja ootamatumaid kogemusi tugevdades Iittala algupärast identiteeti olla tulevikku vaatav, julge ja eksperimentaalne disainibränd ning võttes samal ajal omaks kaasaegse maailma globaalse konteksti.” Ning teistsuguse ja ootamatu Iittala me kindlasti ka saime.

Uue ajastu lävel otustas Iittala, et on aeg muuta ka brändi visuaalset identiteeti. Selle raames sai tuntud kaubamärk uue logo, mille kujundas graafiline disainer Aleksi Tammi koos tüpograaf Göran Söderströmiga. Oma 140-aastase ajaloo jooksul on Iittala kasutanud mitmeid logosid, mis on peegeldanud erinevate ajastute hõngu, loomingulisi suundi ja tootmisfookuseid. Timo Sarpaneva 1956. aastal i-klaasi kollektsiooni jaoks loodud i-logo laienes aastakümnete jooksul ka teistele kollektsioonidele, kuniks see kuulus punane i-täht võeti kasutusele Iittala logona. Värske logo inspiratsiooniks ongi just Iittala vanemad logod, eriti 1892. aasta oma. Logo ühendatud T-tähed moodustavad ligatuuri, mille juured ulatuvad Iittala ajalukku ning asutamisaasta 1881 kasutamine teeb kummarduse kaubamärgi rikkalikule ajaloole ja klaasivalmistamise traditsioonidele. Uus logo keskendub esteetilise tasakaalu saavutamiseks A-tähele, mida hakatakse kasutama erinevates kontekstides ja materjalides, sealhulgas tootemärgistuses. Seega, paraku, kaovad järk järgult toodetelt i-tähega kleebised. Miks aga kollane? “Logo erkkollane taustavärv on inspireeritud kuumalt helendavast sulaklaasist,” selgitasid selle loojad.

Olgu lisatud, et Iittala uus ajastu laieneb ka jaekaubandusse: esimesena läbib muutuse Iittala esinduskauplus Helsingis ning seejärel kõik teised müügikohad.

Kes on Janni Vepsäläinen?

Janni Vepsäläinen nimetati Iittala loovjuhiks 2023. aastal. Sellest ajast alates on ta suunanud kaubamärki uude ja julgesse ajastusse. Oma bakalaureusekraadi omandas Vepsäläinen Lahti Ülikoolis ja magistrikraadi Londoni Kuninglikus Kunstide Akadeemias. Varasemalt on ta töötanud selliste tuntud brändidega nagu JW Anderson, Givenchy, Alexander McQueen, Simone Rocha ja The Row. Enne Iittala loovjuhi rolli ja kodumaale naasmist töötas ta Londonis JW Andersoni kudumite vanemdisainerina.

Vepsäläinen on pälvinud mitmeid auhindu, sealhulgas Loro Piana auhinna aasta parima kudumikollektsiooni eest ja tunnustuse Ameerika moedisainerite nõukogult. Naise looming on olnud osa ka Londoni moe- ja tekstiilimuuseumi näitusest “Knitwear Chanel to Westwood”. Tema viimane tunnustus tuli Londoni Victoria ja Alberti muuseumist, kus esitleti tema JW Andersoni kardigani. Harry Stylesi seljas olnud kardiganist sai pandeemia ajal sensatsioon, mis inspireeris tuhandeid inimesi ka enda versiooni kuulsast kardiganist kuduma.

Täna tegutseb Helsingis resideeruv Vepsäläinen oma ateljees Fiskarsi Grupi peakontoris Keilaniemis ning ka Iittala külas asuvas klaasitehases.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Gardest

7 sisustusideed, mis muudavad kodu oaasiks

Suvi on kohal – see tähendab rohkem aega värskes õhus, roheluse keskel, õdusatel terrassidel. Suvi annab ideaalse võimaluse kujundada oma kodust tõelise suveoaasi, kus piir sisemise ja välimise ruumi vahel hajub ning rõdu, terrass või aianurk saab loomulikuks osaks igapäevaelust. Kusjuures, sageli ei ole vaja isegi suuri ümberkorraldusi – piisab hästi valitud detailidest, et luua värske, kutsuv ja isikupärane keskkond, kus nautida pikki hommikuid, sumedaid õhtuid ja kõike, mis jääb sinna vahele.

Gardesti mitmekülgsest valikust leiab tooteid, mis aitavad sul suveks ruumid ümber mõtestada – seda nii sees kui väljas. Siin on seitse ideed, kuidas luua imeline oaas, kus tahaksid olla just nüüd, kui elu kolib õue.

1. Vaasid, mis loovad ilu nii tuppa kui terrassile

Vaasid on ajatud sisustuselemendid, mis sobivad suurepäraselt nii söögilaua keskpunktiks kui ka õue atmosfääri loojaks. Paiguta eri kujuga vaase terrassilauale, rõdu servale või aknalauale – koos hooajaliste lillede või hoopis kuivatatud kõrrelistega lisavad need hetkega isikupära ja värskust. Paljusid vaase saab kasutada ka väiksemate toataimede pottidena, mistõttu sobivad need ideaalselt nii tuppa kui ka välja.

2. Lauanõud, millega muuta hommikurutiin elamuseks

Pikad suvehommikud rõdul või aias nõuavad väärilist serveeringut. Miks mitte muuta hommikukohv või lõunasöök pisikeseks rituaaliks, kasutades ilusaid ja kvaliteetseid lauanõusid? Naturaalsed materjalid, pastelsed toonid ja käsitööna mõjuvad detailid loovad sooja ja koduse atmosfääri. Mõni serveerimisalus või karahvin võib leida koha ka terrassilaual, muutes igapäevase kohe pidulikuks.

3. Suveõhtute parimad kaaslased? Nutikad valgustid!

Valgus ei ole ainult funktsioon – see on meeleolu looja. Õdusad suveõhtud aias või rõdul saavad uue tähenduse, kui lisad valgust, mis loob pehmust ja soojust. Laternad, LED-lambid või juhtmevabad laualambid sobivad hästi õue ning muudavad õhtud visuaalselt nauditavaks. Kui aga suvi vihjab vihmale, kolib sama valgusti hõlpsalt elutoa aknalauale või magamistoa öökapile.

4. Tekstiilid lisavad hubasust nii terrassile kui diivanile

Pehmed pleedid, värvilised padjad ja naturaalsest kangast linikud töötavad suurepäraselt nii diivanil kui terrassitoolil. Kui õhk jahedamaks kisub, haara pleed ümber ja naudi suve hilist valgust. Lisaks on tekstiilid lihtne viis hooajaliseks värskenduseks – vali suveks heledamad toonid ja põnevamad loodusmustrid, sügisel vaheta need taas tumedama värvigamma vastu.

5. Toataimed toast välja

Toataimed ei pea piirduma vaid siseruumidega. Suvel võib julgelt kolida mitmed taimed õue – rõdule, verandale või terrassile. Need loovad ühtse atmosfääri ja visuaalse järjepidevuse toa ja õueala vahel. Samuti on trendikas kombineerida taimi erinevatesse pottidesse või isegi vaasidesse, et lisada mitmekesisust ja mängulisust. Muide, on tõestatud, et lopsakad rohetaimed pakuvad mitte ainult silmailu, vaid aitavad ka lõõgastuda!

6. Puhkus… omaenda kodus!

Kui suvel veedame rohkem aega õues, tasub ka rõdu või terrass kujundada selliseks, et seal oleks tõeliselt hea olla. Olgu sul pisike rõdu või avar aianurk, hästi valitud aiamööbel, padjad ja lisadetailid muudavad selle tõeliseks lemmikpaigaks. Mugavad toolid, kokkupandav laud, küünlad ja laternad – see kõik loob tunde, et oled justkui puhkusel… omaenda kodus.

7. Isikupära on detailides

Kodu suvine sisustamine on mänguline – katseta julgelt eri tootegruppe: too pleed õue, vaas terrassilauale, tõsta õuetaimed tuppa vihmase ilma eest. Gardesti lai tootevalik pakub võimalusi erinevateks kombinatsioonideks ja üllatavateks lahendusteks. Otsusta selle järgi, milline on sinu suvine elurütm, ja kujunda kodu – nii sees kui väljas – selle ümber.

Tutvu Gardesti tootevalikuga, millega sisustada kodu nii sees kui väljas, galeriis!

Valiku hea hinnaga kvaliteetset sisustust nii õue kui tuppa leiad Gardesti sisustus- ja aianduskeskusest Tartus, aadressil Roheline tänav 14 ning veebipoes gardest.ee. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marimekko

Marimekko and Artek unveil collaboration collection

Two iconic Finnish design brands, Artek and Marimekko, collaborate on a new furniture collection, which is presented during 3daysofdesign in Copenhagen. The two brands house a conceptual exhibition at Marimekko’s Copenhagen flagship store at Pilestræde 29, taking place from 17 to 21 June 2025. 

The exhibition gives visitors to 3daysofdesign the first opportunity to experience the limited-edition Artek + Marimekko collection ahead of its launch in September. The collaboration is part of Artek’s 90th anniversary celebrations, during which the company is collaborating with like-minded creative partners to present a series of special edition collections.

The Artek + Marimekko collection features a selection of Aalto furniture that merges Marimekko’s art of printmaking with Artek’s technology of wood bending. The collection explores how bold recurring patterns, designed by Maija Isola for Marimekko’s architectural “Arkkitehti” series, are interpreted on Alvar Aalto’s birchwood furniture designs. Thematically, it celebrates what unites two iconic Finnish brands: bold and distinct identities that are shaped by architecture, nature, and human-centric pragmatism.

The exhibition at 3daysofdesign was designed together with Finnish designer Linda Bergroth. It showcases the products in a setting that highlights how Artek’s poetic simplicity complements Marimekko’s bold and joyful essence. The exhibition is open to the public throughout the design festival.

The Artek + Marimekko collection launches worldwide from 4 September 2025 onwards.

See photos of the exhibition in the gallery!

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid