Foto: Kosta Boda, Orrefors.

Palju enamat kui lihtsalt klaas

Nii nagu on vahe vaasil ja vaasil, on vahe ka klaasil ja klaasil. Värskelt Kaubamajja jõudnud Kosta Boda on võtnud eesmärgiks pakkuda inspireerivat klaasikunsti, mida saadavad nii kaasaegsed vormid kui ka Rootsi disainitraditsioonid.

Tänaseks julgelt Skandinaavia disainiajalukku kuuluva Kosta Boda teekond sai alguse juba 1742. aastal Rootsis Smålandi metsade südames. Toona asutasid kuningas Karl XII armeesse kuulunud Anders Koskull ja George Bogislaus Stael von Holstein klaasitehase Kosta. Kosta Boda kaubamärk sündis aga siis, kui ühe juhtimise alla viidi Kosta, Boda ja Åforsi klaasitehased. Muide, täna on just Kosta tehas Rootsi vanim tegutsev klaasitehas.

Sinivereliste lemmikust rahvusvahelise kriitika objektini

Kui rääkida veel ajaloost, siis aastasadu peeti klaasikunsti tõelise luksuse sümboliks. Ka Kosta Boda valmistas esimesel 150 tegutsemisaastal vaid aknaklaase ja kristall-lühtreid, mida ennekõike müüdi kuninglikele perekondadele, aadlikele ja jõukatele kaupmeestele. Pikalt traditsioone au sees hoidnud Kosta Boda sai aga 1897. aastal üllatusliku kriitika osaliseks, kui Stockholmis toimunud messil heideti kaubamärgile ette liigset sarnasust teiste Euroopa riikide klaasikunstiga. Olukorra lahendamiseks sündis idee palgata esimene nii-öelda in house disainer, kes tooks toodetesse uudsust ja unikaalsust. Nii võetigi 1898. aastal tööle Gunnar Gunnarsson Wennerberg, 1935. aastal palgati ka esimene naisklaasikunstnik Tyra Lundgren. 

Just koostööst disaineritega on sündinud Kosta Boda suurimad tarbeklaasi menukid. Viimastel aastakümnetel on kaubamärk loonud ikoonilisi esemeid selliste Skandinaavia disaini suurnimedega nagu Vicke Lindstrand, Erik Höglund, Monica Backström, Ulrika Hydman Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Göran Wärff, Bertil Vallien ja teised. Ühe märkimisväärse koostööviljana võib välja tuua Åsa Jungneliusega kahasse valminud Crackle seeria, mis pälvis tänavu ka maineka Red Dot disainiauhinna.

Progressiivne, aus ja esmaklassiline

Kuigi Kosta Boda jätkuv edu on seisnenud oskuses peenhäälestada käsitöö traditsioonilisi tehnikaid, ei ole kaubamärk keeranud selga ka tehnoloogia eelistele ega tänastele keskkonnaprobleemidele. Samuti on kaubamärk veendunud, et ideaalne retsept ainulaadsete klaasnõude kollektsioonideks sünnib kõrgelt kvalifitseeritud käsitööliste ja maailma silmapaistvamate klaasidisainerite sünergias. Nii ongi näiteks eelmainitud Crackle seeria tooted valminud Kosta tehase taaskasutatud klaasijääkidest, mis ühelt poolt toetab ringmajandust ning teisalt annab iseloomu igale Crackle seeria tootele, sest kasutades eritoonilisi klaasijääke, ei saa ükski vaas või kauss tulla eelmisega identne. „Jätkusuutlikkus on täna kriitilise tähtsusega, see ei ole pelgalt trend,” on sealjuures öelnud Crackle’i looja Åsa Jungnelius. 

Kaasaegsele elustiilile suunatud

Kaubamajja jõudnud Kosta Boda valik pakub ennekõike inspireerivat klaasikunsti ning kaasaegseid igapäevaseks kasutamiseks mõeldud tooteid. Olgu selleks vaas nimega Bod, mis oma mängulisuses teeb kummarduse Kosta Boda veiniklaaside valmistamise oskustele. Või hoopiski Rocky Baroque sarja küünlajalad, mis liidavad antiikmaailma moodsa aja värvivarjunditega. 

Kosta Boda tahab alati innustada looma enda ümber ilu, kuid seda oma reeglite järgi. Jah, teadupärast käivad vaasi lilled ja Kosta Boda vaasid sobivadki nii suurte täiskimpude kui ka lihtsate aiaokste ja -lillede jaoks. Samas on need esteetiliselt nauditavad ka omapäi – olles kodule iseloomu andvaks sisustuselemendiks. 

Kostasse puhkama? Miks mitte!

Lisaks sellele, et täna on Kosta Boda fookuses moodsate ja sealjuures inspireerivate klaas- ja klaasikunstitoodete valmistamine, hoolitseb kaubamärk sellegi eest, et klaasikunstitraditsioonid ei jääks pelgalt käsitööliste pärismaaks. Nimelt on Kosta klaasitehas aastate jooksul tervitanud huvilisi, kes soovivad näha, kuidas Kosta Boda hinnatud tooted valmivad. Kuigi Kosta linnake hingab ka igapäevaselt klaasikunsti rütmis, siis just suviti külastab seda ligi pool miljonit turisti, kel kõigil avaneb võimalus saada osa nii klaasist, kunstist kui ka kuurortist endast.

Orrefors – Kosta Boda klassikaliselt elegantne kaaslane

Täna valmivad Kosta klaasitehases veel ühe rikkaliku ajalooga kaubamärgi tooted. Orrefors, mis kuulub Kosta Bodaga samasse Orrefors Kosta Boda AB gruppi, keskendub oma toodangus ajatule elegantsile, sobides nii tasakaalustama progressiivset ja värvijulget Kosta Bodat. Muide, ka Orreforsil on ette näidata Red Doti disainiauhind. Seda Monica Försteriga koostöös valminud vaasi Reed eest, mis samuti käesolevast sügisest oma tee Kaubamajja leidnud. Capri maastikest inspiratsiooni saanud, kuid siiski Skandinaavia looduse järgi vormunud vaas on saadaval nii naturaalsest klaasist kui ka samblarohelises toonis mudelina. 

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2023. aasta sügisnumbris. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: ATP Atelier

Segu Itaaliast ja Skandinaaviast, nüüd Kaubamajas

See ei ole esimene kord, kui Portaili veergudel ATP Atelierist räägime. Täna aga teeme seda vägagi rõõmustaval põhjusel – nimelt on bränd jõudnud Eestisse, täpsemalt Tallinna Kaubamaja Kingamaailma.

Nagu paljud armastatud moemärgid, on ka ATP Atelier alguse saanud sõprusest. Maj-La Pizzelli ja Jonas Clason on pikaaegsed sõbrad, kes veetsid oma suvepuhkuseid alati koos Lõuna-Itaalias Otrantos. 2011. aastal lõid nad koos ATP Atelieri – aksessuaaribrändi, mille kõik nahast tooted valmivad käsitööna Toscanas, kus hoitakse au sees sajanditepikkust nahatöökultuuri.

Brändi eesmärk on algusest peale olnud disainida kingi ja aksessuaare, mida saab kanda igal pool – olgu see Stockholmis, New Yorgis või puhkusel mõnes Itaalia väikelinnas. Tulemuseks on tooted, mis on klassikalise joonega, kuid samas vaieldamatult isikupärased.

Ja mida üldse tähendab “ATP”? Väga meeleolukalt – All Tomorrow’s Parties.

Tutvu brändiga Tallinna Kaubamaja Kingamaailmas ja veebipoes kaubamaja.ee!

Veel sarnaseid artikleid


Foto: House of Dagmar

House of Dagmar? Jah, House of Dagmar!

House of Dagmar on moemärk, mida Skandinaavia stiili austajad on pikisilmi Kaubamajja oodanud. Kolme õe poolt loodud ning rahvusvaheliselt tunnustatud brändi käekiri ühendab minimalistliku joone ja ajatult šiki elegantsi. Nüüd on see põhjamaine moepärl lõpuks saadaval Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas.

Hooajale kohaselt viib House of Dagmari sügistalvine kollektsioon meid põhjamaise elegantsi ja modernse naiselikkuse ristteele. Vormide ja vastanduste mängus on traditsiooniline rätsepatöö ning drapeering saanud pehmema ja tänapäevasema tõlgenduse. Kollektsiooni iseloomustab struktuuri ja vabaduse tasakaal, läbikumavad, ent ka katvad kangad, kihilisus ning dünaamilised tekstuurid.

Kaubamajja jõudnud kollektsiooni värvipalett on sügavalt mahe ja samas ootamatuid sähvatusi täis: tummised pruunid, mustad ja hallid toonid põimuvad kahvatu roosa helguse ning elava punase energiaga.

Tutvu House of Dagmari sügistalvise kollektsiooniga galeriis ja Tallinna Kaubamaja Naistemaailmas!

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid