Foto: Mirjam Parik

Otse Taanist ja otse toolidest

Taanlased on maailmameistrid ilusa ja dekoratiivse mööbli valmistamises ning tunnustatud eeskujud ülejäänud maailma disaineritele. Märksõnad, mida taani mööblidisaini mainides ikka ja jälle kasutatakse, on funktsioon ja esteetika, minimalism ja ajatu klassika. Pole saladus, et ka taanlased ise on siinsest disainist ülivõrdeis vaimustunud. Täna viib Portaili uus kaasautor Mirjam Parik teid näitusele, mille keskmeks on tool – Taani disaini süda.

Olen sageli Taani Disainimuuseumi külaline ja soovitan seda kohta alati, kui palutakse nimetada must go paiku Kopenhaagenis. Seekordse visiidi võtsin ette, et vaadata näitust, mille pealkiri on õigustatult rahvusvahelise tooniga – „The Danish Chair. An International Affair”. Näitusel on välja pandud 110 klassikut Taani Disainimuuseumi kogudes olevast 700 eksponaadist. Väljapaneku disainer on hetkel väga kuum nimi Boris Berlin, kelle viimaste tuntumate tööde hulka kuulub koostöö Gubiga ning kes tegelikult ka Disainiöö ajal Eestis oma disainidest rääkimas käis.

Näitusesaali astujal võib tekkida valgeid vinüülkardinaid eest lükates tunne, nagu siseneks walk-in külmkappi või operatsioonisaali. Kuid vaatepildiks kujuneb hoopis tumedates toonides tunnel, mille seintel on tuhmis valguses arvukad kasti moodi riiulid. Kastides süttivad liikumisanduri abil tuled vaid hetkeks, et püüda vaataja kogu tähelepanu. Lähedalt uurides on ka kõige minimalistlikumas toolis hulgaliselt detaile, nurki ja esmapilgul märkamatuid vorme. Selline lahendus aitab ka kärsitul külastajal mõista disaini funktsiooni. Tunneli mõlemas otsas asuvad ekraanid, kus jooksevad dokumentaalsed filmiklipid Taani mööblitööstusest.

Ei ole kahtlust, et kuigi me sellele ehk igapäevaselt ei mõtle, on tool üks kehale lähedalasuvamaid objekte. Tool „osaleb” tihedalt meie igapäevaelus ning mõjutab meid oma mugavuse ja ebafunktsionaalsusega oluliselt. Samas on tool elustiili osa. Taanis on disainmööbel sedavõrd hinnaline nii moraalsel kui ka rahalisel skaalal, et seda pärandatakse, müüakse oksjonimajades tohutute summade eest, võltsitakse, varastatakse, eksponeeritakse ja räägitakse sellest ikka ja jälle. Suur osa taanlasi tõepoolest usub, et see, millel istutakse, mingis mõttes identifitseerib inimest. Seepärast kohtab siin pea igas taani kodus mõnd disainiklassikut. Näituse varjatum sõnum on aga minu arvates demokraatlikku laadi ja põhimõtteline. Tõlgendan seda nii – täna on meil kõigil õigus ja vabadus istuda.

Lisaks objektidele saalis räägib see näitus kindlasti lugu ka ajast ja ühiskonnast – 19. sajandi keskpaigast kuni 1970. aastateni. Näituse keskmeks on küll tool kui objekt, kuid selle kõrval pakuvad põnevust ka paljude vähem ja rohkem tuntud disainerite isikud. Pikem nimekiri kujuneks kurnavalt pikaks, kuid mõned disainerid, keda iga skandinaavialiku mööbli austaja võiks teada, on Kaare Klint, Børge Mogensen, Poul Kjærholm, Hans. J. Wegner, Finn Juhl, Arne Jacobsen, Verner Panton, Nanna Ditzel, Grete Jalk ja Ole Wanscher.

Põnevat ja mitmekesist püsinäitust saab uudistada Kopenhaageni disainimuuseumis aadressil Bredgade 68. Vaata lisaks designmuseum.dk.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Diptyque

Kohvi, küpsised ja Diptyque

Prantsuse parfüümimärk Diptyque, mis on ainuisikuliselt vastutanud lõhnaküünalde muutmise eest staatuse sümboliks, on avalikustanud koostöö Pariisi kohviku Café Verlet’iga. Café Verlet on ikooniline Pariisi kohvik, mis on tegutsenud aastast 1880.

Aromaatse koostöö tulemusena on valminud neli limiteeritud lõhnaküünalt, mis kõik on inspireeritud kohviku menüüst. Esimene küünal on kohvilõhnaline – rikas, pähkline ja veidi puuviljane, vihjates äratavale hommikukohvile. Teised küünlad on Biscuit ja Chantilly, mis on vastavalt inspireeritud Verlet’i küpsetistest ja vahukoorest ning on mõnusalt „võised“. Neljas küünal, Fruits Confits, on kui magus maiuspala, milles on tunda suhkrustatud ploomi ja apelsini noote.

Kollektsiooni teeb eriliseks seegi, et toodete pakendid on disainitud moemaailma lemmikillustraatori Clym Everndeni poolt, kes on varem töötanud selliste nimedega nagu Hermès, Louis Vuitton ja Rolls Royce.

Diptyque’i koostöökollektsioon Café Verlet’iga on saadaval parfüümibrändi veebipoes diptyqueparis.com.

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Marimekko

Unikko uus tulemine Marimekko kevadsuvises kodukollektsioonis

Oma kevad/suvi 2024 kollektsiooniga on Soome disainimaja Marimekko võtnud eesmärgiks teha ühelt poolt vähemaga rohkem, teisalt aga tähistada suurejooneliselt Marimekko kõige ikoonilisema mustri Unikko 60. aastapäeva. Uues kollektsioonis on üks disainimaailma äratuntavamaid mustreid esindatud rohkematel viisidel kui kunagi varem, seda nii uute tonaalsuste kui ka tõlgendustena.

Marimekko kevadsuvise hooaja juhatavad sisse viited kevade esimestele puulehtedele ning looduse enda põhivärvidele. Hooaja arenedes süvenevad kergemate toonide, nagu pastelne kollane ja kreemjas valge, varjundid ja suvehooaja alguseks on kollektsiooniesemete värvid täies õies säravate kollaste, korallipunaste ja mururohelistena.

Kevad/suvi 2024 kollektsiooni peakangelane on muidugi Unikko, mis jõuab toodetele mitmes variatsioonis, alates miniatuursest kuni abstraktseni välja. Ikooniline muster on taasloodud täiesti uutes tõlgendustes, nii Piirto Unikko, Vesi Unikko kui ka noore disainer Antti Kekki kahe täiesti uue Unikkost inspireeritud mustri Siirto ja Seppel näol. Muidugi pakub uus hooaeg Marimekko fännidele teisigi hitt-mustreid – Annika Rimala Kukka, Maija Isola Melooni, Maija Louekari Alku ja Armi Ratia Tiiliskivi.

Maija Isola poolt 1964. aastal loodud Unikko mustri 60. aastapäeva tähistamiseks tutvustab Marimekko ka limiteeritud aastapäeva erikollektsiooni, mis on täis uusi meeleolukaid esemeid, sealhulgas Unikko-kujulisi taldikuid ja Unikko kaanega purke. Kõige suurematele Unikko entusiastidele esitleb Marimekko piiratud väljalaskega 8-liitrist Unikko kaussi, mida tuleb müüki ainult 60 tükki üle maailma. Kõik Unikko 60. aastapäeva tooted jõuavad müügile erimärgisega ja juubelipakendis.

Ei ole vähem oluline, et kõnealuse kollektsiooniga jätkab Marimekko orgaaniliste ja taaskasutatud materjalide kasutamist, vähendamaks niiöelda tavapäraste materjalide osakaalu oma kollektsioonides. Näiteks on Unikko kosmeetikakott ja padjapüür ning istmepadja kate valmistatud 100 protsenti taaskasutatud polüestrist ja vannitoodetes on 79 protsenti kogu kasutatavast puuvillast orgaaniline. Samuti on paljud kevad/suvi 2024 kodukollektsiooni tekstiilid trükitud pleegitamata kangale Marimekko enda tehases Helsingis. Kokku on täna Marimekko kodukollektsioonis kasutatavast puuvillast 42 protsenti ulatuses orgaaniline.

Tutvu Marimekko uue kevadsuvise kodukollektsiooniga galeriis!

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid