Foto: Ken Oja

HIGH 5: Liisa-Chrislin Saleh

Vaatamata eksootilisele nimele ning välimusele pole Liisa-Chrislin pärit ei Egiptusest ega Indiast, vaid hoopis Lasnamäe paneelmajade džunglist. Jumestuskunstniku, stilisti ja moemuusa kohta võib öelda ka häbematult: „You can take the girl out of the ghetto but you can’t take the ghetto out of the girl.”

Täpselt nii tormilise Liisa-Chrislini intervjuu saigi planeeritud Portaili HIGH 5 artiklisarja teiseks looks. Imetlege ja imestage, sest siit tulevad viis küsimust ja viis vastust LCga.

Millal sa esimest korda tundsid, et nüüd on paras aeg riietuse ja stiiliga hullu panema hakata?

Peas käis mingi klikk ära umbes 15-aastaselt. Olin koolis pigem heidik, üks neist imelikest, nii kaduski kohustuslik kuuluvusvajadus. Sulandumise asemel hakkasin enda erinevust tähistama ja tahtsin oma freak flag’i endisest kõrgemalt lehvitada.

Teritasid oma jumestusoskusi Los Angelese Cinema Makeup Schoolis. Mida see kogemus sulle andis?

Põhjusi Los Angelesse Cinema Makeup Schooli õppima minna oli peale ametioskuste lihvimise mitmeid. Oli selline murranguline aeg elus ja vajadus Eestist minema saada. Otsisin online’is parimat eriefektide kooli, CMS tundus just selline olevat. Enne oma kursuse alustamist närveerisin meeletult – kas olen ikka piisavalt hea – ja nägin õudusunenägusid. Selgus, et Eesti grimmikooli pagas oli väga hea stardiplatvorm. Kindlasti andis see mulle enesekindlust, elukoolist rääkimata.
Mulle väga meeldisid ameeriklaste enesekindlus ja can do attitude. Ja eriti tore on see, et kõik on valmis sinuga oma teadmisi jagama, ka väljaspool kooli ja töökeskkonda. Samas, töötades moevaldkonnas, hindan väga eestlaste maitsekust ja stiilitaju, mis LA staarikultuslikus keskkonnas on pigem kommertslik. Muidugi omandasin ka palju uusi teadmisi, ent ajal, kui pea kõike saab õppida interneti vahendusel, usun, et koolidest on palju olulisem enda entusiasm – tahe praktiseerida ja oma oskusi lihvida. Aina rohkem sümpatiseerib mulle idee vana aja stiilis otse meistrilt õppimisest. Et käidki iga päev ja jälgid, kuidas meister töötab, abistad teda kas või kõige lihtsamates toimingutes ning tema vastutasuks jagab oma nippe ja trikke. Seega valik on muidugi igaühe enda teha, aga ma ütleksin, et grimmi- või jumestuskool ei ole kindlasti ainus tee.

liisa_by_anrike_piel

Kes oleks sinu unistuste modell, kellega tööd teha?

Raske küsimus! Mingi kuulsuse või supermodelli järgi ei ihale. Pigem oleks äge teha koostööd mõne küpsema naisega, kel on endal juba tugev väljakujunenud stiil ‒ miks mitte Yaoi Kusama. Tema looming on olnud mulle väga inspireeriv ja ta tundub väga põnev isiksus. Muidugi ka Erykah Badu, kes on olnud mu ema, õpetaja ja muusa igavesest ajast igavesti. Need tema platvormsaapad! Aga nagu öeldud, siis kuulsusefetišit mul ei ole – ka naine tänavalt, kes ei figureeri meedias või meelelahutuses, võib olla väga inspireeriv.

FKA Twigs või Beyonce?

FKA Twigs on mu hingeõde. Nii tema melanhoolne lüürika kui ka sügavalt sensuaalsed bassiliinid räägivad minuga. Ta on visiooniga naine, kelle iga videot tasub põnevusega oodata, ja väga tuus on see, kuidas ta tantsijana on toonud ka teised tantsijad fookusesse, kes muidu võib olla ei saa teenitud tähelepanu. Muidugi ei saa üle ja ümber tema välimusest, Twigsi look on väga tugev visuaalne tervik, mis kombineerib ülimat õrnust ja gettot – võib öelda isegi sadomasolikku tugevust. Mis siin salata, kaasan seda ka aeg-ajalt oma välimusse. Ilmselgelt on ta mu girlcrush.

Aga! Beyonce. Beyonce on minu silmis naine, kellel on ikooni staatus. Supernaine, kes näib ka oma vigades veatu. Maani lateksmantlis ja hullumeelsetel kontsadel trepist pea ees alla kukkudes hüppab ta püsti ja teeb kontserdi lõpuni (kui ei usu, vaadake Youtube’ist). Ta on popmaailma parim mustkunstnik, kes võlub iga kord aina grandioossemate esitustega – sa tead, et see kõik pole nagu päris, aga ikka usud!

Seega mõlemat on vaja. Alati ei ole jaksu diip olla. Kui on vaja korralikult saba väristada või eksmehele keskmist sõrme näidata, siis viska Beyonce peale – töötab alati!

Vintaaž versus uus mood.

Ikka mõlemad. Tihti ammutab moekunst inspiratsiooni vintaažist ja parimal juhul saab temast tulevikus vintaaž. Vanaaegsetel rõivastel on võime rääkida lugu moeajaloo kaudu ning sama kehtib ka hästi läbimõeldud, südamega tehtud uute riiete kohta. Ma ei soovita iga trendiga kaasa joosta, vaid jääda truuks oma stiilile või miks mitte ka stiilidele. Tarbige kodumaist ja teise ringi või vintaažrõivast. Nii jääb rohi rohelisemaks ja sära silma kohalikele teravate ideedega disaineritele. Peace and much love!

 

HIGH 5 on artiklisari, kus võtame luubi alla meile parimas mõttes silma jäänud inimesed – nii kodu- kui ka välismaalt – ning proovime viie lühikese küsimusega nende elu ja tegemiste tagamaid laiema publikuni tuua. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Rebekka Bay | Marimekko.

7 küsimust Marimekko loovjuhile Rebekka Bayle

Moemärgi Marimekko 2024. aasta kevadkollektsioon ühendab sensuaalse naiselikkuse praktilise disainiga, mängides utilitarismi ja minimalismi elementidega ning loomulikult ka juubelit tähistava ikoonilise Unikko mustriga. Portaili peatoimetajal Aljona Eesmaal avanes erakordne võimalus usutleda Marimekko loovjuhti Rebekka Bayd, saamaks teada, kust on tulnud tema inspiratsioon ning kui erinev Soome ja Eesti moetarbija ikkagi on.

Rebekka, kuidas kulges sinu teekond Marimekko loovjuhiks? 

Marimekkol on alati olnud koht minu elus. Disainimärgiga liitusin 2017. aastal nõukogu liikmena ning 2020. aastal määrati mind loominguliseks juhiks. Juba enne Marimekkot olin suur Soome disaini fänn, eriti armastan Alvar Aalto töid. Mäletan selgelt, kui külastasin 2017. aastal Marimekko tekstiiliprintimise tehast Helsingis – armusin kohe Marimekkosse, soovides olla osa selle tulevikust. 

Marimekko on tuntud oma julgete mustrite poolest. Kuidas hoiad disainerina tasakaalu innovatsiooni ja Marimekko esteetika vahel? 

Marimekkos peame alati dialoogi mineviku, oleviku ja tuleviku vahel ning toetume pidevalt oma üle 70-aastasele ajaloole ja disainipärandile, mis oma rohkem kui 3500 mustrit sisaldava arhiiviga on täiesti unikaalne. Mind paelub ajaloost veelgi enam aga süvitsi sukeldumine millessegi, mis tundub ka tänapäeval relevantne. Marimekko mustrid ja siluetid on tuntud oma ajatuse poolest, mis võimaldab meil mängida uute ideede ja visuaalsete lahendustega, mis on korraga äratuntavad, kuid sealjuures üllatavad, isegi ootamatud. 

Kust ammutad inspiratsiooni? 

Moest enamgi on mind alati paelunud ideed. Inspiratsiooni saamiseks pöördun sageli kunsti, arhitektuuri, mööblidisaini ja muidugi ulatusliku Marimekko arhiivi poole. Kuulan raadiot, podcast’e, muusikat – armastan Spotify raadiot, loen kõike alates raamatutest kuni ajakirjade ja nädalalehtedeni, ilukirjandust ja aimekirjandust. Armastan filme, näitusi, kunstnike ja arhitektide kodude või kodumuuseumite külastamist. 

Kuidas sulle tundub, kuidas erinevad tarbijate eelistused Eestis ja Soomes, kui jutt käib moest? 

Olen veendunud, et mis puudutab moodi, siis pole olemas piirispetsiifilisi eelistusi. Muidugi mõjutavad meid meie kultuuripärand, meie disainerid ja arhitektid, aga usun, et Marimekko on piisavalt universaalne, et julgete mustrite ja värvidega tuua rõõmu kõigile kõikjal. 

Mis on sinu kõige väärtuslikum Marimekko ese? 

Esimesena torkab pähe 1960ndatest pärit vintaažkleit – suuremõõtmeline valge, halli ja mustaga, väga minimalistliku siluetiga. See kleit sümboliseerib minu jaoks kõike, mis Marimekko on ja olla võib. 

Kuidas sa ise igapäevaselt riides käid? 

Olen alati olnud „vähem, kuid parem“ lähenemisega. Eelistan lihtsamaid komplekte, kus mängin nii naiste kui ka meeste garderoobist pärit esemetega, olgu nendeks igapäevased basic’ud, nagu hallid ja tumesinised kudumid, valged triiksärgid, teksad, ja loomulikult Marimekko seelikud. 

Nimeta oma kolm lemmikkohta Helsingis. 

Muidugi Marimekko tekstiiliprintimise tehas. Kulttuurisauna, mis on täiesti ainulaadne, rahulik ja maalähedane Jaapani-Soome saun. Savoy restoran, mille algselt kujundasid Aino ja Alvar Aalto ning mis hiljuti sai Ilse Crawfordi poolt veatult renoveeritud. 

Avasta galeriist Portaili tänavukevadised lemmikud Marimekko kollektsioonist! 

Samuti uudista Marimekko kevadkollektsiooni Kaubamajas ja Kaubamaja veebipoes kaubamaja.ee. 

Intervjuu Rebekka Bayga ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2024. aasta kevadnumbris. 

Veel sarnaseid artikleid


Foto: Kalle Veesaar

PIRET KALDA: “Ma ei ole iluekspert üldse!”

Näitlejanna Piret Kalda on aastate jooksul puutunud kokku väga erinevat laadi ilutoodetega, millest poolte tähendusi ei pruugi tänapäeva noored teadagi. Õnneks on tema tänane iluvaramu teinud väärika hüppe edasi.

“Kindlasti pesen ma õhtul maha kõik, mis päeva jooksul näole maandunud,” alustab Piret oma näohoolduse a ja o-ga. Aegade jooksul on ta selleks kasutanud erinevaid tooteid, kuid nüüdseks jäänud pidama geeljate näopesuvahendite juurde. “Ma olen ka täielik mitsellaarvee fänn, minu meelest on see sajandi kosmeetikaleiutis.” Seda peamiselt seetõttu, et aastakümneid tagasi sai “rasvast grimmi” maha võetud vaseliini ja ligniiniga, mida pidi veel omakorda pesuseebiga maha nühkima. “Mitsellaarvesi on selle kõrval tõeline õnnistus!”

Agar katsetaja

Piret tunnistab, et ta ei ole ülemäära märgitruu, kuid aastate ning omajagu katse-eksituse meetoditega on välja kujunenud lemmikud, mille juurde ta pidama on jäänud. Üks toode, mida naine Kaubamajast juurde ostmas käib ja teistelegi julgelt soovitab, on Kiehl’si tummine silmaümbruskreem avokaadoga. “Lihtne, kuid parajalt rasvane, ideaalne ka grimmi alla, kuna ei jää silma ümber läikima.” 

Samuti pälvib kiidusõnu Dr. Hauschka roosi kehaõli ja kehakreem, mille kasutamine kosutab nii ihu kui ka hinge. Grimmeerija kaudu jõudis Pireti ellu ka Lumene CC-kreem, mida on hea kerge meigi tegemisel kasutada. “Põhisoovitus grimmeerijatelt on ikkagi, et õhtul nägu puhtaks ning kui on vaba päev, siis lasta nahal puhata,” jagab Piret tarkusetera.

Parfüümi ja glamuuri

Kui Kaubamajast rääkida, on Pireti lemmikkoht Lõhnatuba, parfüümide tõeline pühamu. “See on hoopis teine maailm!” lööb naise nägu särama. “Ma ei ole spetsialist, aga mulle väga meeldivad erilisemat laadi parfüümid.” Lõhnatuppa siseneb Piret alati avatud meelega, valmis uusi parfüüme avastama, kuid ikka on juhtunud, et ta jääb mõnda oma lemmikusse kinni. Üks sellistest on Serge Lutensi Fille en Aiguilles – intensiivne, soe, puidune. “Minule meenutab see Kääriku suusabaasi, kus suuski tõrvati!” Serge Lutens on siiski ainult osake Pireti lõhnagarderoobist, sest käib temalgi lõhnade piserdamine vastavalt tujudele ja siis peab valikut olema. Ning kui Piret on kord 85-aastane glamuuri-pensionär, siis plaanib ta Kaubamaja Lõhnatoast oi-kui-palju lõhnu veel koju tuua.

“Punast huult ma kardan!”

“See, mille me endale 14-aastasena näkku määrisime, on minu meelest see, millega täna surnuid meigitakse,” ilmestab Piret meeleolukalt seda, kuhu “surimaskist ja pruunist Dzintarsi huulepulgast” meigimaailm tänaseks jõudnud on. Kuigi täna usaldab ta end erilisema sündmuse puhul ihumeikar Anu Konze käe alla, siis pretensioonikat punast huult kipub ta vältima ikka ja paneb hoopis rõhku üles seatud soengule, mis annab kohe pidulikuma tunde.

Lõpetuseks ütleb Piret, et tema nägu üldsiselt kannatab kõike ja ta ei pea piirduma ainult öko- või apteegikosmeetikaga, kuid üks, mida see ei kannata, on liigne päike. “Suvel SPF 50 faktor ning kaabu,” kõlab resoluutne ilureegel.

Avasta Piret Kalda ilulemmikud galeriist!

Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg 2024. aasta kevadnumbris. 

Veel sarnaseid artikleid

Kuva juurde artikleid